Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Hur en hackad Websida lär dig om Vilka Myter inom SEO som inte stämmer

SEO är ett hantverk där du som elev måste lära dig saker från en bok som oftast är skriven av de som ej har koll och som dessutom har en kommersiell agenda och tjänar pengar på att sprida olika typer av propaganda. Det är såklart från ett kunskapsinhämtning perspektiv en katastrof. Lättaste sättet att lära sig SEO är inte att lyssna på bloggar och experter utan att kolla vad som händer i indexet och lära sig från vad som sker där. Idag skall vi förmedla en del kunskaper från de nätkriminella. Anledningen till att de nätkriminella är intressanta är inte att de är kriminella utan för att deras aktiviteter generar data som du själv har svårt att skaffa på egen hand.

För er som är duktiga på webutveckling eller säkerhet, lämna gärna en kommentar nedan, där ni berättar mer om hacket. Den tekniska aspekten av internet är inte min starka sida.

Uppdatering: Under den senaste veckan har Gabor.se försvunnit från spelSERP:arna, troligen för att ägaren upptäckte vad som hänt. Det ändrar dock inget av det som skrives här

Var hittar vi SEO-hacket?

Nedan finner ni en skärmdump från en Google sökning. Jag Väljer att visa en skärmdump istället för en länk då denna sidan ej kommer vara i indexet för evigt. Gabor.se är sidan som är hackad.

 

 

Ni behöver inte själva oroa er för att göra sökningen eller klicka på länken, websidan är ej hackad på ett sätt som gör den farlig att besöka. Nedan finner ni skärmdumpar av sajten då det finns flera varianter av sajten och jag vet inte vilken just du ser.

Dels kan du få orginalsajten:

 

Men för vissa av er, kommer det se ut såhär:

 

Detta kallas parasitic hosting. Man använder någon annans sida som host för att göra affiliatemarknadsföring. Det är inte så vanligt i Sverige, då vi är ett litet språk som få ryssar behärskar. Då vi är ett litet land, är det också mindre lönsamt, vilket också säkerställer att få Google hackare är intresserade av den svenska marknaden..

Men SEO-hacket är inte färdigt

Gambling är den delen av Google som är mest konkurrensutsat. Att ranka på konverterande ord är något som kräver rätt stora resurser(med svenska mått mätt) i vanliga fall. Ändå finner vi denna websidan på ovanstående sökning och flera andra kommersiellt värdefulla ord. Ord som 5-10 pers jobbar dagligen med att ranka på. Hur kan denna hacker bara trycka upp sin sida dit?

Svaret är länkar. Denna hackern har inte bara hackat Gabor.se, han har tillförskansat sig acess till många andra sajter, som pekar länkar till gabor. Nedan ser ni en skärmdump från sitesökningen för en av dessa hackade websidor:

 Vill du gräva mer i länkarna så kolla i Majestic. Personen som gjort detta har inte latat sig utan har länkar från flera hundra websajter.

 Denna sidan utmanar några vanliga SEO missuppfattningar

SEOMyt 1: Länkar är inte så viktigt!

Denna sidan konkurrerar med de bästa SEO:arna i Sverige och hävdar sig rätt väl. Det beror inte alls på onsite SEO. Det beror bara på länkarna! Nedan ser ni en sitesökning och sidan kan knappast klassas som en auktoritet i ämnet. Utöver det finns det mycket annat som är grundregler inom onsite SEO som ej är uppfyllt.

 

SEOmyt 2 Relevanta länkar är viktigt!

Jag har inte gått igenom alla länkarna till denna sidan men jag har haft svårt att hitta

  1. Gambling relaterade länkar
  2. Svenska länkar

Ändå rankar den på extremt konkurrensutsatta ord, i Sverige.

SEOMyt 3: Google är duktiga på att räkna ut vad som är kvalitetsinnehåll

Inte alls, denna sidan har ju tom flera versioner. Oavsett vilken version du ser, vill jag hävda att kvaliten på innehållet är rätt dålig.

Vad skall du lära dig av detta?

Om du vill lära dig en kritisk färdighet inom SEO så är det att skaffa länkar. Ni ser själva vilken effekt dessa fullänkar har i Google. Tänk om ni kunde jobba för ett spelbolag och fixa motsvarande länkar men på ett korrekt sätt(det är ju trots allt vanliga websidor som länkar, inte sploggs). Det är väldigt troligt att flera spelbolag skulle höra av sig och vilja anlita dig direkt för när du gör motsvarande med en korrekt sida och använder en legal metod för länkanskaffningen. Då kommer sidan du jobbar med, älskas av Google och flyga som en månraket i indexet, trots konkurrens. Att enbart ha en korrekt sida, kommer inte ge den effekten, du eller din kund efterfrågar.

Detta gäller även segment med mycket mindre konkurrens. Skillnaden är att du behöver mycket färre länkar så det är ett lättare jobb. Du kan tom välja att jobba med en websida som ej är så SEO optimerad. Du kommer nå målet i alla fall.

Så oavsett hur du vänder och vrider på det, kokar det ned till länkarna och din förmåga att skaffa dem.

PS: Google kommer upptäcka detta förr eller senare, om det tar en dag eller ett år vet jag inte. Snubben som äger sidan kommer dock hinna tjäna en bra slant tills dess. DS

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Daniel Smith says:

    Riktigt intressant! Bra jobbat!
    Skall bli kul att se en uppföljning för det förutsätter jag att det blir. OCH ett jäkla liv! 😉

  2. N!cklas says:

    “SEO är ett hantverk där du som elev måste lära dig saker från en bok som oftast är skriven av de som ej har koll och som dessutom har en kommersiell agenda och tjänar pengar på att sprida olika typer av propaganda. Det är såklart från ett kunskapsinhämtning perspektiv en katastrof.”

    Så hur ska vi förhålla oss till det här då 😉

    Skämt åsido – klart intressant information. Kollar man Gserp så kan man se att de haft ~1 månad på sig att dra nytta av hacket: http://gserp.se/Search/gabor.se/casino%20online
    Om de har tillgång till några hundra sajter som kan roteras så finns det enorma pengar att hämta hem genom denna typ av verksamhet.

    Vet inte om jag riktigt håller med om SEOmyt 1. Jag tycker mig nog höra/läsa att länkar är DET viktigaste offsite, men vi kanske inhämtar information på olika ställen..?

  3. Christian says:

    Niklas

    “Så hur ska vi förhålla oss till det här då ”

    Om din enda takeaway från denna posten är just den frågan, så är jag väldigt glad. Detta är ju såklart inte vetenskap. Posten bygger på vad jag pyssslat med de senaste två åren och nu kan jag berätta om några av mina insikter, förpackade i ett case. Men, det är min subjektiva bild av verkligheten, som du mkt riktigt påpekar!

    “mina källor”

    Man följer diskussionen 😉

  4. Fredrik Södergren says:

    Grym morgonläsning.
    Fick en och annan klocka att ringa.
    Gällande det du säger att en sida t.ex i en bransch med inte så mycket motstånd knappt behöver optimeras on-page och nästan enbart jobba med länkar.
    Där håller jag med dig helt och hållet.
    På sistone har jag arbetat med 2 sidor. Den ena gjorde jag onpage arbetet + byggde länkar och fick någon anledning för mig att bygga länkar på sida nummer två också utan att börja onpage arbetet.

    Sökfrasen jag ville synas på i detta segmentet har klarat sig gott och väl med ett par inlänkar och kom top 3 direkt. Lite justering onpage och jag knep 1a plats direkt.

    Har även nu testat att bygga en helt vanlig sida som en normal “svensson” skulle byggt utan SEO kunskap för att sedan bara bygga länkar och ser hur det artar sig. Samt i en litet “jobbigare” segment.

  5. rudolf says:

    Daniel

    Tack!

  6. Magnus says:

    Intressant studie. Just relevans och rätt språk på länkar handlar ju mer om att minska risk än att nå positioner även om jag ofta upplever att det förstås går lättare med relevanta saker. Det jag skulle vilja invända är att en av anledningarna till att siten så snabbt försvunnit ligger i relevansen.

  7. Christian says:

    Ja, du har en poäng där, dock när jag kollar på det upplever jag att det är ägaren som upptäckt detta. Den finns kvar för sin varumärkessökning så troligen inte Google.

  8. Magnus says:

    Ja, så är det säkert. Ofta brukar Google hitta det innan man själv. Kommer ett litet mail från Webmaster Tools (vet att Bing också har en sådan funktion så det kan vara värt att ha både Googles och Bings WMT) som säger att man blivit hackad och behöver fixa och sen reconsideration request.

  9. Olle Lundell says:

    Det här är kanske lite OT, men jag är nyfiken.

    “Detta kallas parasitic hosting. Man använder någon annans sida som host för att göra affiliatemarknadsföring. Det är inte så vanligt i Sverige, då vi är ett litet språk som ryssar behärskar.”

    Har det fallit bort ett “inte” i andra delen av sista meningen? Annars förstår jag inte riktigt vad stycket betyder.

  10. rudolf says:

    Olle

    Helt korrekt, skall fixa!

  11. Alexander says:

    Jag vet inte, det jag lär mig av det här är att Google använder länkar för att kunna upptäcka fresh content och trender. Google kanske trodde att sajten blev “viral” och pushade tillfälligt för att se vad som skulle hända efter.

    Det som är mer intressant, för mig, är hur lång tid sajten kommer att hålla sin position på första sidan. Kommer den att ramla efter några timmar? Några dagar? Blir den straffad? Eller fortsätter den att ranka bra på första sidan?

    Men visst är länkar bra, men relevanta länkar är lite bättre 🙂

  12. rudolf says:

    Alexander

    Helt rätt, dra egna slutsatser!

  13. Dan says:

    Intressant, men nu verkar gabor.se inte vara på plats 5 längre.. Hur kommer det sig att sidan åkt ner så fort?
    Aktuell placering: 100
    Resultatet uppdaterades senast 2012-09-24 09:27:19 (2.29 timmar sedan).

  14. rudolf says:

    Dan

    Denna artikel skrevs för ca 1,5 veckor sedan och som jag tolkar det upptäckte ägarn detta under förra veckan och började fixa, sedan i fredags är den borta från många casinosökningar.

  15. rudolf says:

    Dan

    Det gör också mina argument mot myt nr 3 svagare

  16. Jonas says:

    Ser i Majestic att topplänkarna försvunnit från de hackade sidorna, kanske en anledning till tappet. I övrigt en intressant post även om jag nog vill hävda lite gråzoner kring myterna som just myter. Som Magnus säger sänker det risk med tex relevans och som en hållbar seo-strategi är det ju fullständigt meningslöst att göra såhär (om inte strategin är att hela tiden gå vidare till nästa objekt och hacka, vilket ju som du säger inte är helt legalt). Regardless, tack för den intressanta posten!

  17. Rasmus says:

    Så länge som jag har varit aktiv inom SEO så har man ju alltid hört och läst om att länkar från relevanta sidor är A och O för att ha en chans och hamna högt i indexet. Även on page optimering är viktigt men det har egentligen inte så stor betydelse om man inte skaffar länkar. Jag har sett webbplatser med endast 200 ord på förstasidan som rankar på topp positioner för konkurrenskraftiga sökord. Vad beror detta på då ? Jo, “rätt sorts länkar” har byggts. Det behöver inte var svårare.

Trackbacks

  1. […] och fler SEO hackade websidor i det Svenska indexet. Det finns redan idag segment i utlandet som domineras, SEO mässigt av nätkriminella och Google […]

  2. […] – Teknisk SEO kickar ass (men kan också bli Googles nästa mål). För att bygga vidare på tidigare punkt ”länkar förblir viktiga” så torde Google vara ytterst intresserad av att få bukt med exempelvis snappade domäner och länknätverk som baseras på dessa. Faktum är ju att kvalitet i Googles ögon inte är bättre än vad deras algoritm tycker är kvalitet. Algoritmer kan dessvärre vara väldigt förlåtande. Google vill INTE göra onödigt många manuella granskningar och så länge du bygger länknätverk där sajterna inte skapar mönster och kopplingar till varandra så har du i Googles ögon kvalitet.I princip det enda som stoppar dessa länknätverk från att ranka just nu är manuella granskningar på en rutten sajt och om du jobbar inom konkurrensutsatta branscher där mycket affiliatepengar finns att tjäna så har du säkerligen upptäckt att väldigt enkla sajter har dykt upp och rankar på senare tid efter Pingvinens intågande. För att inte nämna hackade sajter. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+