Igår på Pubcon lanserade Google ett verktyg där du som heter disavow-verktyget som domänägare, kan berätta för Google vilka länkar i din i din länkprofil som du finner olämpliga för Google att använda, för att bedöma din sida. Här berättar Google om verktyget. Anledningen till att man skapat detta verktyget är att den uppdateringen av deras länkalgoritm som de gjorde under senvåren, som kallas Pingvinen, gjorde webbsidor, mycket känsligare för negativ SEO. Negativ SEO är aktiviteter där man försöker skjuta ned sajter från SERP:arna genom länkmanipulation (För er som tvivlar på detta fenomen så betänk att Google lanserat detta verktyg för att hantera detta problemet) Sätten nedan är av hypotetisk karaktär och snabbt påkomna under sena timmen. Under de kommande två månaderna kommer det utkristaliseras vilka som funkar.
- Skapa ett gäng domäner som är lika din konkurrensts guldlänkar, spamma skiten ur dem. Använd dina mörkaste metoder. Länka till din konkurrent från domänerna. med aggressiva kommersiella ankartexter. Vänta ett tag till konkurrentens SEO:are troligen disavowat(heter verbet så?), dina spamiga länkar, därefter 301:ar du dem till någon av din konkurrents guldlänkar. Se guldlänkarna brinna i Googles spamhelvete.
- Leta upp några av din konkurrents länkar. Spamma de domänerna med det mörkaste som finns. Hoppas konkurrenten disavowar dessa länkar då de börjar se dystra ut.
- Spamma din konkurrent med mörka saker. Vänta en månad eller två, Troligen disavowar din konkurrent dessa. Ge dig på dem igen. Troligen disavowas dessa. På dem igen. Troligen är det inte en kvalitetssignal för google att du som domänägare kontinuerligt disavowar länkar. Kan även användas mot de sajter som länkar till din konkurrent.
Eller skicka så många spamlänkar att de inte får plats i dokumentet som har begränsning på 2 MB 😀
En till; hitta blogginläg som länkar till konkurrenten, kommentera med länkar till dina domäner. Sen gå in och disavowwa alla dessa..:)