Ingen som jobbar med SEO har missat veckans händelse, Google har kastat ut Interfloras engelska sida sida för att de har köpt länkar(och därmed brutit de regler som Google tycker man skall följa). Interflora säljer blommor, de är lika onda som de plastsmurfar du lekte med när du var liten. Varför skulle de inte få vara i indexet när Google tillåter de kriminella att härja fritt? För er som inte vet det så en av de starkaste trenderna för 2013 är att hacka Googles index mha kriminella metoder för egen vinnings skull och från min horisont, verkar de få härja fritt. I min världd kallas det hyckleri!
Interfloras brott: De köper advetorias hos lokala mediasajter och länkar av webmaster för att sälja blommor.
De kriminellas brott: De hackar tiotusentals websidor och injicerar länkar till sina tunna affiliatesidor där de marknadsför företag av tvivelaktig natur.
Google får även ljuga och komma undan med det
För ca två år sedan var det en stor debatt när detaljhandelskedjan JC Penny råkade ut för samma sak som Interflora, de blev utkastade ur indexet. I efterdyningarna av den debatten visade sig att alla blomsterförsäljare i USA, gjorde samma sak som Interflora, de köpte länkar. I det ögonblicket fick nog Google lite panik för man kläckte ut sig följande offentligt:
“None of the links shared by The New York Times had a significant impact on our rankings, due to automated systems we have in place to assess the relevance of links. As always, we investigate spam reports and take corrective action where appropriate.” Källa
Det är två år sedan. Google har sedan dess gjort 1000 uppdateringar av sin algoritm, vara två riktigt stora. Varför använde man inte bara samma metod på Interflora som man gjorde för blomstersäljare i det amerikanska indexet och “neutraliserade” de köpta länkarna? Anledningen till det är att ovanstående påstående är ljug. Man kan ju inte kasta ut alla brands ur indexet, vad finns då kvar?
Interflora har varit en nagel i ögat på Google
För ca två år sedan stämde Interflora Marks & Spencers för varumärkesintrång i Google. Marks & Spencer köpte ord som var relaterade till Interfloras varumärke. Interflora vann det målet och som konsekvens minskade man Googles möjligheter att tjäna pengar på varumärkesökningar. (det blev svårare för konkurrenter att köpa sina konkurrensters varumärkesord). För er som inte vet det är varumärkessökningar i Google de allra mest konverterande sökningarna och du kan dessutom störa dina konkurrenters konverteringsfunnel om du blandar dig i den med ditt varumärke. De är alltså väldigt värdefulla och kan du bussa ihop två konkurrenter att slås trafikmässigt om de orden, globalt, för alla varumärken, tjänar du fett med deg. Kanske var detta payback time? För det finns tusentals brands därute, som gör samma sak som Interflora.
Varför håller inte media Google ansvarig för sitt hyckleri och manipulation av internet?
Att Google har detta beteendet är egentligen inte förvånansvärt De tycker själva att de är goda men alla andra normalbegåvande människor inser att Google inte är annorlunda än något annat storföretag med härskarambitioner. Det som däremot är anmärkningsvärt är att svensk media, inte granskar Google mycket mer och ifrågasätter deras beteende. Det jag skriver här är egentligen en detalj i det stora hela.
Varför ställar ingen journalist dessa frågor och söker svaren?
- Är Google en monopolist?
- Varför tar man inget ansvar för de sökningarna man visar, tex om de är lögnaktiga eller om det finns kriminella där? Speciellt i ljuset av ovanstående info, där man vidtar manuella åtgärder för att en blomsterförsäljare köpt länkar men inte mot kriminella.
- Är Googles annonseringspolicy för varumärken egentligen varumärkesintrång?
- Sysslar Google med upphovsrättsbrott, tex när de scannar böcker?
- Varför får Google komma undan med att skylla på “algoritmen” och själva defienera hur mycket ansvar de tar?
Det finns många fler frågor och dessa frågor är viktiga. Varje månad används Googles index ca 100 miljoner gånger bara i Sverige och diskussionen om dem som företag och deras policys är noll, ändå påverkas i princip alla svenskar på nätet, dagligen, av dessa policys. De för en ganska anonym och lönsam tillvaro här i Sverige. Det är precis så de vill ha det men det är garanterat inte så du vill ha det.
Håller med, igen med insikt kan nog på allvar tycka att G längre backar don’t be evil på ett särskilt trovärdigt sätt.
Att bjuda på varumärken är dock tillåtet åtm. här i Sverige.
Er fullstendig enig i det du sier her Christian. Jeg har i alle år sett på Google’s do no evil som bare tull og propaganda. Det er ikke helt ulikt propagandaen til myndighetene her i Egypt. Google driver et forretningsmessig diktatur, og de er villige til å gå langt for å beskytte sine interesser. Det er utallige eksempler på hykleriet deres.
Nja, nu stämmer inte riktigt alla dina frågor. Google har kommit överens med bokförlagen om att betala en viss summa per bok. Sedan tycker jag att de mer seriösa journalisterna är duktiga på att granska både Google och andra storföretag.
Påminner om de som klagar på poliskontroller… “Har inte de något grövre brott att lösa?”.
Svår balansgång med hackade sajter. Trist om man tar bort någon som har rent mjöl i påsen. Om Google visste med säkerhet vilka som hackar hade de säkert tagit bort dem. Fel att ha synsättet att de väljer att ta bort Interflora och inte hackarna. De vill säkert få bort båda, men Interflora blev först 🙂
Martin: Nä, det påminner faktiskt inte alls om det. I ditt exempel ställer du brott mot brott. I mitt fall ställer jag brott mot normalt marknadsbeteende.
Bästa på länge Christian, får lite Aaron Wall vibbar på ett bra sätt när jag läser det här 🙂
Stefan:
Delar av inlägget är inspirerad av Aaron!
Verkar som om Interflora är tillbaka i SERPEN nu: https://www.google.co.uk/search?q=interflora