Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Medans Google straffar en blomstersajt, härjar de kriminella fritt i indexet..

GoogleIngen som jobbar med SEO har missat veckans händelse, Google har kastat ut Interfloras engelska sida sida för att de har köpt länkar(och därmed brutit de regler som Google tycker man skall följa). Interflora säljer blommor, de är lika onda som de plastsmurfar du lekte med när du var liten. Varför skulle de inte få vara i indexet när Google tillåter de kriminella att härja fritt? För er som inte vet det så en av de starkaste trenderna för 2013  är att hacka Googles index mha kriminella metoder för egen vinnings skull och från min horisont, verkar de få härja fritt. I min världd kallas det hyckleri!

Interfloras brott: De köper advetorias hos lokala mediasajter och länkar av webmaster för att sälja blommor.

De kriminellas brott: De hackar tiotusentals websidor och injicerar länkar till sina tunna affiliatesidor där de marknadsför företag av tvivelaktig natur.

Google får även ljuga och komma undan med det

För ca två år sedan var det en stor debatt när detaljhandelskedjan JC Penny råkade ut för samma sak som Interflora, de blev utkastade ur indexet. I efterdyningarna av den debatten visade sig att alla blomsterförsäljare i USA, gjorde samma sak som Interflora, de köpte länkar. I det ögonblicket fick nog Google lite panik för man kläckte ut sig följande offentligt:

“None of the links shared by The New York Times had a significant impact on our rankings, due to automated systems we have in place to assess the relevance of links. As always, we investigate spam reports and take corrective action where appropriate.” Källa

Det är två år sedan. Google har sedan dess gjort 1000 uppdateringar av sin algoritm, vara två riktigt stora. Varför använde man inte bara samma metod på Interflora som man gjorde för blomstersäljare i det amerikanska indexet och “neutraliserade” de köpta länkarna? Anledningen till det är att ovanstående påstående är ljug. Man kan ju inte kasta ut alla brands ur indexet, vad finns då kvar?

Interflora har varit en nagel i ögat på Google

För ca två år sedan stämde Interflora Marks & Spencers för varumärkesintrång i Google. Marks & Spencer köpte ord som var relaterade till Interfloras varumärke. Interflora vann det målet och som konsekvens minskade man Googles möjligheter att tjäna pengar på varumärkesökningar. (det blev svårare för konkurrenter att köpa sina konkurrensters varumärkesord). För er som inte vet det är varumärkessökningar i Google de allra mest konverterande sökningarna och du kan dessutom störa dina konkurrenters konverteringsfunnel om du blandar dig i den med ditt varumärke. De är alltså väldigt värdefulla och kan du bussa ihop två konkurrenter att slås trafikmässigt om de orden, globalt, för alla varumärken, tjänar du fett med deg. Kanske var detta payback time? För det finns tusentals brands därute, som gör samma sak som Interflora.

Varför håller inte media Google ansvarig för sitt hyckleri och manipulation av internet?

Att Google har detta beteendet är egentligen inte förvånansvärt  De tycker själva att de är goda men alla andra normalbegåvande människor inser att Google inte är annorlunda än något annat storföretag med härskarambitioner. Det som däremot är anmärkningsvärt är att svensk media, inte granskar Google mycket mer och ifrågasätter deras beteende. Det jag skriver här är egentligen en detalj i det stora hela.

Varför  ställar ingen journalist dessa frågor och söker svaren?

  • Är Google en monopolist?
  • Varför tar man inget ansvar för de sökningarna man visar, tex om de är lögnaktiga eller om det finns kriminella där? Speciellt i ljuset av ovanstående info, där man vidtar manuella åtgärder för att en blomsterförsäljare köpt länkar men inte mot kriminella.
  • Är Googles annonseringspolicy  för varumärken egentligen varumärkesintrång?
  • Sysslar Google med upphovsrättsbrott, tex när de scannar böcker?
  • Varför får Google komma undan med att skylla på “algoritmen” och själva defienera hur mycket ansvar de tar?

Det finns många fler frågor och dessa frågor är viktiga. Varje månad används Googles index ca 100 miljoner gånger bara i Sverige och diskussionen om dem som företag och deras policys  är noll, ändå påverkas i princip alla svenskar på nätet, dagligen, av dessa policys. De för en ganska anonym och lönsam tillvaro här i Sverige. Det är precis så de vill ha det men det är garanterat inte så du vill ha det.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jonas says:

    Håller med, igen med insikt kan nog på allvar tycka att G längre backar don’t be evil på ett särskilt trovärdigt sätt.
    Att bjuda på varumärken är dock tillåtet åtm. här i Sverige.

  2. Er fullstendig enig i det du sier her Christian. Jeg har i alle år sett på Google’s do no evil som bare tull og propaganda. Det er ikke helt ulikt propagandaen til myndighetene her i Egypt. Google driver et forretningsmessig diktatur, og de er villige til å gå langt for å beskytte sine interesser. Det er utallige eksempler på hykleriet deres.

  3. fd.svensson says:

    Nja, nu stämmer inte riktigt alla dina frågor. Google har kommit överens med bokförlagen om att betala en viss summa per bok. Sedan tycker jag att de mer seriösa journalisterna är duktiga på att granska både Google och andra storföretag.

  4. Sundquist says:

    Påminner om de som klagar på poliskontroller… “Har inte de något grövre brott att lösa?”.

    Svår balansgång med hackade sajter. Trist om man tar bort någon som har rent mjöl i påsen. Om Google visste med säkerhet vilka som hackar hade de säkert tagit bort dem. Fel att ha synsättet att de väljer att ta bort Interflora och inte hackarna. De vill säkert få bort båda, men Interflora blev först 🙂

  5. rudolf says:

    Martin: Nä, det påminner faktiskt inte alls om det. I ditt exempel ställer du brott mot brott. I mitt fall ställer jag brott mot normalt marknadsbeteende.

  6. Bästa på länge Christian, får lite Aaron Wall vibbar på ett bra sätt när jag läser det här 🙂

  7. rudolf says:

    Stefan:
    Delar av inlägget är inspirerad av Aaron!

  8. Verkar som om Interflora är tillbaka i SERPEN nu: https://www.google.co.uk/search?q=interflora

Trackbacks

  1. […] påverkar våra rättigheter. Samtidigt är trenden i debatter att man inte är rätt ute när man kritiserar företag, eftersom det sägs att vi kan välja bort […]

  2. […] det är bra för det skapar en tröghet i systemet. Nu manipuleras det en del iaf, här är några intressanta […]

  3. […] hela sajter som gjort sitt bästa. Jag behöver liksom en inkomst för att kunna leva på detta. Ivan Kriminellislov är ärketypen för de Google tycker förtjänar att ranka istället så sluta med er bullshit. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+