Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Om Hyckleri vore en Sport skulle Google vara Världsmästare

Just nu pågår det en stor global diskussion kring Interflora och att Google kastat ut dem ur sitt index. Anledningen till det är att Google anser att Interflora brutit mot Googles riktlinjer avseende länkar. Interflora har köpt länkar och Google uppskattar inte det. Att veta exakt vad som utlöst detta är inte så lätt men spåren pekar mot ett annonsformat som heter Advertorials. Detta är ett annonsformat som blivit vanligare och vanligare då content marketing är en trend. Det går helt enkelt ut på att man publicerar innehåll på olika sajter och det innehållet driver försäljning åt ditt företag. I Sverige är Schibstedt ägda Minimedia stora i segmentet.

Google straffar Interflora för Advertorials men gör samma sak själv

Under gårdagen visade sig att Google själva, använder samma metod för att annonsera sina produkter, som Interflora gjort. Källa

Google hykleri

Länkarna i texten är follow länkar, alltså ett flagrant brott av Google webmaster guideliens, som Matt Cutts noggrant påpekade igår

Google Hyckleri

 

Som kock bör du äta din egen mat!

Google är inte annorlunda än något annat stort bolag på jorden, de bara tror de är annorlunda och de försöker skrika ut att de är så goda. För er som inte vet det har de en policy som heter “Don’t be evil” och i 15 år har de gapat ut detta. Google sätter sig på ganska höga moraliska hästar när man har en sådan policy. Möjligen är det så att hyckleri inte är ett brott mot denna policy men om du som kock inte äter din egna mat, är det ngt som inte står rätt till. Om detta vore mat, skulle det vara hästkött i Googles Lasagne, vill jag påstå.

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. En annan intressant detalj är ju att Interflora tidigare vunnit i domstol mot Google, efter det får man inte längre annonsera på andras varumärken (det är fortfarande tillåtet i Sverige och en stor intäktskälla för Google).

  2. rudolf says:

    Man kan tolka vad Google gör som hämnd för den rättsprocessen…..

  3. Jag tror ju Google gör detta för skrämma andra. Antagligen har de väldans problem med att filtrera advetorials algoritmiskt. Nu råkar interflora ha oturen att åka på bestraffningen. Om det är för att de tidigare har bråkat med Google låter jag vara osagt, kan nog mycket väl bara vara en tillfällighet. Men att använda sig av advetorials har antagligen aldrig varit säkrare!

  4. rudolf says:

    Ja, genom att injecera osäkerhet, driver man pengar från SEO till Adwords. Klassisk härskarteknik. Egentligen är det inte det som är problemet, Google är en kock, som inte äter det som de själva lagar!

    Bra contrarian åsikt, om det nu var advertorials de åkte på. Kollar man deras länkstruktur, finns det säkert 20 andra anledningar för dem att åka.!

  5. Illa. Det är dock inte första gången. Förra året såg vi ju hur Chrome-teamet blev bestraffade av Web Spam-teamet, med Matt Cutts i ledning, för just köpta länkar. Känns som att de behöver kommunicera sina riktlinjer ännu hårdare internt om de ska behålla trovärdigheten externt.

    http://www.searchenginejournal.com/google-penalizes-chrome/38469/

  6. rudolf says:

    Ja, de upprepar samma misstag.

  7. rudolf says:

    men jag tror också det beror på att orimligheten i deras policys. De försöker förbjuda ett helt vanligt beteende på internet som är helt naturligt. Tror det var larry page som sa, “Det finns inga spamlänkar, bara dåliga algoritmer” och det är det vi ser här.

  8. Offtopic, men det var inte helt lät att Lika med kommentar via de sociala iconerna. Facebook-publicera-knappen döljs. (OSX+Firefox) Jag använde dock Tab-tangenten så dök knappen upp. Kan vara bra att känna till.

    Mvh Anders

  9. rudolf says:

    tack anders, antecknar det på min fellista

  10. Rafael Araujo says:

    Jag är personlig väldigt skeptisk mot Google och deras avsikter. Men i det här fallet måste vi titta på också på andra saker. Cutts pratar om länkar som “pass PageRank” då vore det kul att se om den där Advertorial om Google har nofollow eller inte. Sen är ni säkert att det handlar en advertorial och att Google betalade för det? Det kunde vara en vanlig artikel, så känns det från min del. Känns också konstigt att Google köper advertorial när det finns så många sajter som redan pratar om Adwords, Analytics, osv….skulle de verkligen behöva det för att marknadsföra sig?

    Till slut tror jag också att för folk som vill ha länkar det går också att köpa advertorial utan nofollow om man inte gör det på ett agressivt sätt med 200 nya länkar på en månad för en ny sajt tex. Vet inte hur Interflora görde det, men det finns folk som kör över gränserna ibland.
    Tack för att upplyfta diskussionen CR, jag är inte på Googles sida med det här men ville bara fortsätta den här intressant diskussion med några counter-ideas 🙂

  11. rudolf says:

    Rafael

    Om du läser på källhänvisningen sås er du att den källan anger att det ej var no follow. Min gissning är att vänsterhanden inte vet vad högerhanden pysslar med i Google men det är ingen ursäkt, när man sätter sig själv på så höga hästar som de gör! Då måste man prestera bättre.

Trackbacks

  1. […] var innehåll, användarna verkligen ville dela(till skillnad från de gånger jag skriver om Googles hyckleri och hur lätt det är för kriminella att hacka Googles […]

  2. […] du säkert vet om du är en Disruptiveläsare så brinner både jag och Christian för att kockar ska äta sin egen mat, du kan inte lite på en smal bagare. I mina ögon blir alltså en organisation som ska driva […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+