Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Är kontroll bättre än förtroende?

Förtroende är bra, kontroll är bättre!

Det är långtifrån alla som uppskattar det uttrycket när de hör det. Kontroll är bara i undantagsfall ett positivt laddat ord. Troligen väcker ordet kontroll även bilder av en chef som kontroller allt du gör, inom dig.

Men jag tror det är tvärtom. När jag gick i högstadiet hade vi en hård engelsklärare. Han hade alltid läxprov, vilket fick till följd att man kunde aldrig skita i att göra läxan. Metoden funkade även på fler än de som vara ambitösa i skolan. De som var något busiga och de som inte passade in, även de gjorde läxorna då och då. Hans betyg, upplevdes också som  rättvisa av alla i klassen

Om en arbetsuppgift behövs göras, är den värdig att kontrolleras. Inte nödvändigtvis för att någon behöver kontrollera om uppgiften är genomförd. Arbetsuppgiften behöver kontrolleras för annars fungerar det inte när du ger positiv feedback och “ser” personen som genomfört uppgiften. Att bli kontrollerad är att bli sedd. Blir du sedd jobbar du hårdare, är gladare och trivs bättre på jobbet. Tänk dig själv situationen där du säger “Bra jobbat” och personen som får den feedbacken vet om att du inte kontrollerat arbetsuppgiften. Inom just detta området, finns det väldigt mycket tillväxt kvar att hämta ut ur vår ekonomi.

Om att bli sedd och kontrollerad, handlar denna Ted föreläsningen av Dan Ariely. Vikten av att kontrollera arbetsuppgifter diskuteras ca 10 min in och varför det är så motiverande. Dock behöver du inte begränsade dig till det. Hela videon är väldigt sevärd, speciellt om du hanterar människor

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Erik says:

    Helt klart en sevärd tankeställare!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+