Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Buzzstream-ett verktyg för att Bygga Länkar och hantera relationer

buzzstreamDen enskilt viktigaste faktorn som påverkar lyckandegraden för att få länkar, när man jobbar “naturliga” länkar, är relationer(eller brand men det är en typ av relation). Tyvärr är det så att de flesta människor och företag har ganska få relationer, så för att få länkar(“Naturligt”) måste du försöka skala konceptet “relationer” fort och effektivt. Har du tidigare jobbat med sälj, vet du hur tungt detta är. När det gäller”naturliga” länkar, är det exakt lika jobbigt som sälj.

Så man måste skaffa relationer! Behöver man bara 10 räcker det gott och väl med ett excelark men de flesta sajter behöver hundratals länkar och det betyder hundratals relationer. Då behöver du verktyg för att skala och verktyget jag använder när jag länkbygger “naturligt” är Buzzstream. Idag skall vi prata om vad det gör och varför jag gillar Buzzstream.

För er som ännu inte vet, så är länkar den viktigaste faktorn inom sökmotoroptimering. Google är en länkalgoritm. Därför är länkar viktiga, oavsett hur man väljer att skaffa dem

Hur använder jag Buzzstream?

Jag gör inga avancerade saker utan bygger länkar till disruptive bara. Det senaste året är det två koncept jag jobbat med. Dels är det gästbloggande (för det är nästan enda sättet att få djuplänkar till kategorier) Utöver det har jag velat utforska länkanskaffning mha wordpresspluggins. För bägge dessa metoder använder jag buzzstream för att dokumentera mina relationer och för att följa upp dialoger.

Jag använder Buzzstream för att:

  • De har en grym kundsupport
  • Jag upplever systemet som hyfsat lättanvänt
  • Buzzstream själva är duktiga på kommunikation så man kan enkelt finna hur man skall använda deras system
  • Väldigt rimligt prissatt

En snabb Introduktion till Buzzstream

Du vill “gästblogga” och har bestämt dig för att fixa 100 bloggposter. Hur kommer man igång?

1. Hitta prospekts. Nedan ser du funktionen i  Buzzstream där Buzzstream scrapar google för denna sökningen “Allintitle:Gästbloggande” från Svenska Google.

Buzzstream länkletande

Buzzstream scrapar Google åt dig!

Du behöver såklart inte ta en sökning utan kan ladda upp en csv fil med objekt också eller använda en pluggin och leta manuellt och mata systemet via plugginen. Det som kan vara bra att veta är att Buzzstream ej scrapar Google så djupt. Det kan vara bättre att köra Scrapebox, extrahera en csv och sedan ladda upp den i buzzstream. I sverige är det extra viktigt då de flesta bloggare ligger djupare nedgrävda i indexet.

2. Buzzstream samlar med automatik  kontaktdata(pilen)

Buzzstream Länkar

Buzzstream gör en hel del av det tunga jobbet med att samla kontaktdata

Att samla kontaktadata är tidsintensivt jobb och tråkigt. Buzzstream hittar inte all data men  jag uppskattar att den hittar mail till ca en tredjedel av sajterna. Resten får du leta upp själv och addera till systemet.

3. Maila dem!

Du kan koppla ihop ditt Buzzstreamkonto och ditt Google apps konto och via varje sajts profil maila siteägaren. Nedan ser du ett exempel. Du kan också se att det är en profil som sparas för varje sajt och Buzzstream suger in mail och twitterdialoger över tiden med denna individen. Det gör att du “skapar” en relation. Du kan tex ett år senare återkomma till denna individen och referera till en diskussion ni hade. Något som pekar på att du är “genuin”. Du behöver inte heller skriva ett mail. Det finns templates där du kan med automatik få in den webmasterns namn och annan dynamisk data från din databas. Detta 10 faldigar takten av bra mail ut, som är personaliserade.

Buzzstream

En skärmdump från Buzzstream där man emailar!

 4. Buzzstream kan påminna dig!

Du kan sätta actions som påminner dig när de skall göras, för varje profil du lägger upp. Detta är viktigt då uppföljning ökar avslutsfrekvensen och du bör göra det.

påminnelser i buzzstream

Såhär ser det ut när du sätter påminnelser i buzzstream! Skala upp existerande relationer!

Skala upp existerande relationer

Som ni säkert förstår är det dyrt att skapa nya relationer. Sättet att få ditt länkbyggande att funka(speciellt om du jobbar åt andra) är att recyckla relationerna. Har du interagerat med en webmaster tidigare och lyckats få en länk, är det mycket lättare att göra om det än att skaffa sig en ny relation. Så i Buzzstream kan du sortera, kategorisera och söka bland dina relationer. Exempel nedan är där jag jobbat med länkbyggande för min wordpresspluggin. Nästa gång, jag bygger något för WordPress som jag vill ha ut, återanvänder jag bara detta projektet. Sysslar ni med gästbloggande är detta extra attraktivt för det är bland det mest skalbara man kan göra inom “naturlig” länkanskaffning.

Exempel på projekt i Buzzstream

Om du jobbar med länkbyggande och använder Buzzstream, kommer du över tiden att bygga upp ett stort relationsbibliotek. Detta har ett värde då “naturligt” länkbyggande är tungt och ett sådant bibliotek sparar mycket tid och gör det lättare att starta länkbyggarprojekt.

Buzzstream presenterar själva sin senaste feature

Matthew på Buzzstream hade den stora vänligheten att göra en video, som handlar om en ganska nya feature, Buzzbar. Skall du gå igenom flera hundra websajter och kolla vilka som är intressanta och möjliga att få en länk ifrån, kräver det mycket tid. Buzzbar snabbar upp denna process genom att låta dig se sajten i Buzzstream och all data så du enkelt kan fatta ett beslut om den skall kontaktas eller inte.

How to Qualify Link Opportunities with the BuzzBar from Buzzstream on Vimeo.

Testa att göra en kampanj själv

Gör såhär:

  1. Lägg upp ett konto på Buzzstream. De låter dig testa en månad gratis.
  2. Lek lite i Google. Använd några advanced operators för att hitta mönster, tex kring gästbloggande, eller kolla på en sajt, vad som fått mycket länkar inom ditt segment
  3. Leta upp 10-30 sajter som kan vara intresserade av att diskutera detta. Mata in dem i Buzzstream
  4. Skapa innehållet, eller om det är gästpostande, skapa ett antal rubriker du hyfsat enkelt kan skapa innehåll kring
  5. I Buzzstream, skapa en mailtemplate
  6. Koppla ditt gmailkonto till Buzzstream
  7. Börja maila och se vad som händer.
  8. Skriv en bloggpost om dina erfarenheter. Vad du gjorde rätt och vad du tror gick fel.
  9. Se till så jag får länken till din bloggpost.

Du kan nämligen inte läsa dig till framgång, du måste testa, prova och dra slutsatser. Förbättra och därefter repetera. Skulle du ha frågor kommer jag och Matt att kunna hjälpa dig. Buzzstream har en sjukt bra kundsupport.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. N!cklas says:

    Intressant! Buzzstream har passerat utan att upptäckas av mig. Nu har jag nyligen börjat nyttja Link Assistant som är en del i SEO Powersuite. Har du eller någon annan testat detta och känner till om det skiljer mycket dessa verktyg emellan (förutom att BS är webbaserat)?

  2. rudolf says:

    Inte provat den tjänsten Niklas. Jag gillar webbaserat trots NSA.s övervakning!

  3. Fredrik Eriksson says:

    Känns som ett bra och prisvärt verktyg som passar även den lilla “hem-seoaren” 🙂
    Om du med Buzzstream ännu inte hittat hem till mig så säger jag redan nu att du är välkommen att skriva om Entreprenörsskap och SEO 🙂

  4. rudolf says:

    Tack Fredrik

    Joo, har nog hittat till dig, dock är en insikt jag har, att alltid leta bortom min egna sociala horisont. Men jag tycker du skall testa systemet. Paul som driver buzzstream och jag, kan ge dig lite coachining om du vill!

  5. N!cklas says:

    🙂 NSA ja…

    Webbaserat har definitivt sina fördelar, speciellt för oss som jobbar från flera olika ställen. Ska se om jag hittar nån jämförelse de två (och kanske fler) emellan. LA har en del saker jag börjar gilla, mer om det i en bloggpost framöver

Trackbacks

  1. […] Buzzstream-ett verktyg för att Bygga Länkar och hantera relationer En liten guide till hur du använder Buzzstream för att få kontakt med bloggar så att du kan kontakta dem om samarbete som t.ex. gästbloggande. Inget jag har testat själv men verkar helt klart intressant! […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+