Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

3142 anledningar att använda ordet “SEX” i rubriken på din Blogg!

Inom sociala medier är det mångas våta dröm om att bli viral. Många är kallade, få är utvalda. Här min historia från mitt senaste virala äventyr och varför ytligt och tramsigt innehåll, kan vara en guldgruva för ditt företag, om du når din målgrupp.

Inför sista SEO snack ville jag göra något speciellt, något som inte bara var en snackis digital utan man kunde även fortsätta prata om det på kvällen. En månad innan SEO snack hade jag sett ett taffligt försök att definera de sexigaste SEO.arna i Europa. Lite för mycket Cosmopolitan för mig då. Men tanken bet sig också fast, så sagt och gjort, jag bestämde mig för att göra någon liknande inför senaste SEO-snack, fast bättre.

Tillsammans med Helen von Bahr, byggde jag en liten algoritm som vi döpte till “hunkrank” som trålade igenom hela den svenska SEO-branschen på Linkedin, efter “hunkar” Resultatet blev denna artikeln “SEO-Branschen 20 Sexigaste SEO:are“.

Responsen blev massiv, 3142 unika sidvisningar. Mycket större än vad jag någonsin förväntade mig. Användarna inte bara kom, de spenderade en del tid på sajten och klickade vidare. Innehållet var uppskattat.

Sex-i-rubriken

 Detta var innehåll, användarna verkligen ville dela(till skillnad från de gånger jag skriver om Googles hyckleri och hur lätt det är för kriminella att hacka Googles algoritm)

viral-i-seobranschen

Tramsigt innehåll har ett värde, rätt gjort

Om disruptive var en kommersiell blogg kan man ifrågasätta om man skall skapa sådant här innehåll, trots att det är enklare att bli viralt, än tex mina poster om Google hacking. Poster om Google hacking får mig att verka insiktsfull och kompetent. Innehåll som detta, har antagligen ingen betydelse alls och därmed vore det slöseri med tid.

Men, rätt gjort, som denna posten, kan du skaffa dig relationer som du kan använda. Det är troligt att större delen av sökbranschen i Sverige besökte denna posten. Vad man då kan göra är att sätta en av Googles remarketing cookie på användarna. När det är gjort, kan jag sedan genom Google Display Network, billigt köpa mig acess till alla och därmed nå ut med mitt kommersiella budskap, till i princip hela seobranschen. För er som ännu inte räknat ut hur man gör content marketing, så fick ni precis formeln för skalbar marknadsföring, genom innehåll, den meningen.

Vad jag också borde gjort

Tyvärr fick denna posten ganska få länkar. SEO branschen är en av de absolut länksnålaste segmenten som finns på internet. Sättet att öka sannolikheten för länkar vore att skapa en snygg badge som listmedlemmarna kan använda. Egobaiting funkar och alla vill visa upp sig, även internetvana SEO:are. Kan man visa upp något konkret, snyggt och lättbloggat, då ökar man sannolikheten dramatiskt, för länkar, även i länksnåla segment.

Utöver det, borde jag adderat allas Twitterprofiler i posten. Det betyder att alla kunde fått 50-100 nya followers på twitter. Att få många followers vore ett sätt kvantifiera upplevelsen för de som är med på listan. Det såklart vara till nytta för dem men också, att få så många nya followers, fort, imponerar. När man är imponerad, ökar sannolikheten för att man får länkar.

Nästa steg är Hunk +1

Det blev såklart en del debatt om Hunkrank. Ganska många i branschen var missnöjda med hur den algoritmen mätte “Hunkfaktorn”. Det antydes att vissa deltagare sysslade med “hunkfarming”, allt för att manipulera listan. Helen och jag vill betona att Hunkrank är objektiv och har absolut inget med våra åsikter att göra. Är man etta, är det ett objektivt värde. Vi vill också betona att det vore ett brott mot “Hunkrank guidelines” att farma “hunkrank”. Det kan få dig att bli permanent svartlistad.

Men alla dessa åsikter kring Hunkrank, visar också, att vi bör lägga ett socialt lager, ovanpå algortimen, Hunk +1. Ni kan alltså förvänta er, att under hösten, få en ny lista, där ni genom era åsikter, kan påverka algortimen.

Och till er som var på listan, jag hoppas ni hade roligt, det hade jag!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Magnus says:

    Ja, den fungerade lysande, rankade etta på en sökning efter Sex i lika många månader. Sjuk Bouncerate.

Trackbacks

  1. […] Tipset till min rubriksättning kommer från Christian Rudolf som beskrev hur effektivt det är att använda ord som till exempel sex när man sätter en rubrik i sin blogg. Det fungerar, jag har gjort det en gång tidigare och det […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+