För nästan alla Svenskar är Google en sökmotor och visst är det så. Men det få vet eller tänker på att de är ännu mer ett bolag som sysslar med data. Det som gör Googles data extra värdefull är att den speglar, den inre dialogen som alla människor bär på. Varje sökning är en fråga och denna fråga kommer från hur vi resonerar med oss själva, kring olika frågeställningar, önskningar och behov. Det kan vara resor, företagsstartande, prov, sjukdomar, eller som i exemplet nedan, om svenskarna som folk
Google har en funktion som heter Google Instant som ger dig förslag på vad du kanske vill söka på. En del av datan till Google Instant är just hur andra människor söker. Det intressanta med detta är att du kan få en inblick i andra människors inre dialog, då denna tar sig formen av frågor i Google.
Såhär ser vår uppfattning om hur vi själva är:
Såhär uppfattas svensken av andra nationaliteter:
Inte helt smickrande.
Det finns också information som är mer hopfull:
Nu har du lärt dig ett verktyg och du kan själv testa det på tex “killar”, “tjejer”, din egna yrkesgrupp eller polisitska inriktning osv osv och lära dig en del om hur andra uppfattar dig.
“Rude” verkar vara ett genomgående tema. Samma sak på indier, amerikaner, tyskar och ryssar. En sökning på “atheist are” ger evil, annoying, wrong och idiots. Gissningsvis så skrivs det mesta i affektion.