Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Google berättar Sanningen om oss Svenskar

För nästan alla Svenskar är Google en sökmotor och visst är det så. Men det få vet eller tänker på att de är ännu mer ett bolag som sysslar med data. Det som gör Googles data extra värdefull är att den speglar, den inre dialogen som alla människor bär på. Varje sökning är en fråga och denna fråga kommer från hur vi resonerar med oss själva, kring olika frågeställningar, önskningar och behov. Det kan vara  resor, företagsstartande, prov, sjukdomar, eller som i exemplet nedan, om svenskarna som folk

Google har en funktion som heter Google Instant som ger dig förslag på vad du kanske vill söka på. En del av datan till Google Instant är just hur andra människor söker. Det intressanta med detta är att du kan få en inblick i andra människors inre dialog, då denna tar sig formen av frågor i Google.

Såhär ser vår  uppfattning om hur vi själva är:

Svensken, genom Googles ögon

Svensken, genom Googles ögond

Såhär uppfattas svensken av andra nationaliteter:

Svensken genom utlänningars ögon

Svensken genom utlänningars ögon

Inte helt smickrande.

Det finns också information som är mer hopfull:

Ser lite hoppfullt ut

Ser lite hoppfullt ut

Nu har du lärt dig ett verktyg och du kan själv testa det på tex “killar”, “tjejer”, din egna yrkesgrupp eller polisitska inriktning osv osv och lära dig en del om hur andra uppfattar dig.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. “Rude” verkar vara ett genomgående tema. Samma sak på indier, amerikaner, tyskar och ryssar. En sökning på “atheist are” ger evil, annoying, wrong och idiots. Gissningsvis så skrivs det mesta i affektion.

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+