Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Snart är det bara Adwords som inte är Spam

Igår släppte Matt Cutts, head of Webspam, Google, en ny webmaster video, där han besvarar frågan “if I have 20 domains, should I link them together?”. Svaret är Nej, det skall man tydligen inte. Det är “spammigt” Se det mer nyanserade svaret i videon nedan:

Googles sätt att hantera länkar börjar nå rätt tramsiga proportioner. 99,9% av de som äger 20 sajter är inte SEO:are, de är vanliga webmasters och om de kopplar ihop sina sajter, vad gör det? Vanliga webmasters SEO arbete handlar nästan uteslutande om att göra sina websajter crawlbara och addera innehåll. De är knappast ett hot mot Googles affärsmodell och denna typen av länkning, manipulerar knappast Googles index. Googles åtgärder för att hantera manipulation börjar få rätt konstiga avarter och detta är definitivt en av dem.

I Googles värld, är det bara adwords som inte är spam

Exemplet ovan är ytterligare ett steg i färden mot där de enda länkar som kommer accepteras av Google, är adwords länkar. Jämfört med pingvinuppdateringen är det såklart en detalj men som någon smartskalla utryckte sig “The devil is in the details”. Detta är ytterligare ett steg bort från internets länkgraf, till Googles länkgraf. I Googles länkgraf, är alla länkar köpta, men det heter inte köpta länkar, det heter Adwords.

Google skapar sitt egna internet

Det är Googles index, de äger det och får göra precis vad de vill med detta indexet, såklart.  Dock finns det ett problem som måste pekas ut här. Googles sätt att definiera internet var från början en “demokratisk” process. Genom länkar mätte man vad som var viktigt. I begynnelsen kunde Google argumentera att det var faktiskt inte Google själva som definierade vad som var viktigt och intressant utan vad andra tyckte, genom länkar. Det fanns starka objektiva inslag i algoritmen. Detta var också en av de värden som Googles användare var ute efter och fortfarande är ute efter.

Sedan dess har Google verkligen ändrat hur de ser på länkar. Exemplet ovan visar verkligen att Google själva definierar exakt, vilka länkar som duger för dem. Därmed, slutar Google använda internets länkgraf och man skapar sin egna version av länkgrafen, som passar just Google.

Om det är Googles egna version av länkgrafen som används för att definera vad som är viktigt, då är de också ansvariga för sökresultet, till 100%. Frågan som är intressant här, är, när händer detta? Hur mycket får Googles länkgraf, skilja sig, från internets länkgraf, innan vi kan kalla den för Googles länkgraf?

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Googles monopol är tragiskt. Det är dock inte omöjligt att de börjat gräva sin egen grav.

  2. rudolf says:

    Kanske, man skall dock inte underskatta brand och deras infrastruktur

  3. Gordon Gekko i Wall Street sa: “Greed is Good”. Sen gick det som det gick för honom tillslut.

  4. rudolf says:

    Till Gordons försvar, kom det faktikst en uppföljare till Wall Street 😉

  5. Dan says:

    Bra, varför ska man ha 20 domäner? Kvalite framför kvantitet.

  6. rudolf says:

    @dan Det finns ingen motsägelse mellan kvalite och kvantite.

  7. Det finns många som har 20 domäner eller fler, Google t ex. Varför de vill ha det? Ja det kan finnas gott om anledningar, t ex att de vill ha en för varje land de verkar i.

  8. Rex says:

    För min del är det en bit kvar innan jag vill gå i taket. Google är inte bara planen jag spelar på, de är dessutom de som står för bollarna, visselpiporna och de gula korten. Planen börjar månne bli bucklig, lerig och på sina håll rätt märkligt skött, men det är fortfarande på denna plätten jag tjänar mest på att sparka runt mina bollar 🙂

  9. Urban says:

    Misstänker att Google inte gillar webbplatser överhuvudtaget. De stör deras affärsmodell.
    Så nästa steg blir att få folk att sätta noindex på webbplatserna så besökare får ta sig dit vi AdWords.

  10. Stefan says:

    Det är väl få (om ens någon?) som ens skulle få för sig tanken att länka ihop alla sina 20 webbplatser på varenda sida. Som han själv säger kan det vara mer okej att då skapa en separat sida där man länkar till övriga länders motsvarade domän eller sina övriga projekt man bedriver.

    Folk verkar missförstå medvetet när det diskuteras om att man inte ska skapa egna länkar, innerst inne förstår nog var och en vad både Google och övriga aktörer menar.

    Tycker inte alls det är konstigt att Google får skapa sin egen länkgraf då “den naturliga” förstörs av folk som skapar länkar vars huvudsyfta är att få en sida ranka högre mer än att sidan har bra kvalitet för besökaren. Det svåra är dock att vikta varje länk, som tur är bedriver jag dock ingen sökmotor och låter den komplexiteten lösas av andra. Därmed inte sagt att alla länkar är av ondo, sunt förnuft får gälla även på Internet.

  11. rudolf says:

    Stefan

    Du missförstår inlägget. Det är inte konstigt att Google skapar sin egna länkgraf, men det får konsekvenser, det är dessa jag diskuterar.

  12. Urban says:

    @stefan Tycker det finns flera fall där det är mycket relevant att länka till flera egna webbplatser. Vi kan ta kyrkokartan som exempel. Där länkas det vidare till ett antal av Teds egna webbplatser med samma upplägg men med helt skilda ämnen.
    Samma sak med en del reseguider på nätet som drivs av samma person/bolag. En guide för varje land.
    Att smeta in allt på samma webbplats är inte ett vettigt alternativ.

    I en del fall är det relevanta webbplatser som man länkar emellan i andra fall webbplatser med helt skilt innehåll men med ett liknande upplägg.

    Noterade dessutom att Cutts inte svarade på frågan om det skulle vara nofollow i ett sådant fall. Vilket hade varit naturligt att svara på av honom.
    Verkar som att det har med länkstyrka/Page Rank är helt ointressant utan det är länkar i sig han gav sig på.
    Precis det som Christian skriver i sitt inlägg.

  13. Alexander says:

    Att länka till sina andra 20 domäner behöver inte handla om SEO, många länkar till andra webbplatser inom “x network” och det är ofta flera olika webbplatser som inte alltid är inom samma nisch. Det finns ett värde i det, allt handlar inte om page rank.

    Lite evil där av Google men jag förstår hur de tänker.

  14. Bernt Johansson says:

    Intressant Christian.

    I min värld är detta väldigt enkelt. Om det finns en anledning till varför en besökare skulle vilja klicka på länken så ska man länka ihop dem. Om det inte finns någon anledning till att en besökare skulle vilja klicka på den, länka inte ihop dem 🙂 Kolla nästan längst ned på http://www.gp.se/. Ingen kommer väl någonsin att klicka på de länkarna? Eller i alla fall endast någon enstaka promille av alla besökare. Nog finns det väl bättre och mer relvanta sätt att sprida trafik och länkkraft mellan domäner som tillhör samma mediegrupp? 😛

    Sedan vilka konsekvenser det får i ett större perspektiv att Google inte längre förlitar sig på någon form av “demokratisk objektivitet” så är det nog bara vi i branshcen som på ett eller annat sätt är medvetna om detta. Så länge som “the average surfer” får bättre svar på sina sökningar av Google än andra sökmotorer så kommer de att fortsätta använda Google, och vi kommer att anpassa oss och göra vårt bästa för att få våra egna och våra kunders sajter att dra så mycket relevant trafik som möjligt från just Google.

    Men det är ju bara mina åsikter 🙂

Trackbacks

  1. […] ultimata giriga affiliaten som tänker mest av alla på sin plånbok och sina annonsintäkter. På Googles spelplan gäller bara Googles […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+