Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En liten mening som gör ditt företag hälsosamt

Visst känns det oglamoröst att pruta? Visst är det tvärt om mot hur man tänkte sig att det var att handla som företag? Många har bilden av att företag kan betala för sig, till skillnad från privatpersoner och visst kan det vara så men som företagare måste du pressa priset.

I en värld av it-startups med amerikanskt riskkapital i ryggen som bara fokuserar på att växa kanske jag låter tråkig när jag pratar om marginal. I min värld är det marginalen som avgör hur stor du blir, marginalen avgör hur snabbt du växer och hur bra företag det är totalt. Istället för att ta stora risker med investerat kapital vill jag bygga hälsosamt. Att växa fort är bra om man växer av den inneboende drivkraften i produkten.

Om du har bra marginal och dina konkurrenter inte har det så kommer du vinna, det är marginalen som är ditt främsta vapen. När konkurrenten måste backa ur adwordsfighten för att denne går back på försäljningen så kan du självsäkert tuffa vidare. När konkurrenten är rädd för att anställa eftersom hon inte vet om hon kan dra in kunder för att täcka den nya personalen så kan du lätt göra det för dina tidigare kunder är så lönsamma.

Man kan förbättra marginal på många sätt

Det finns förstås en hel del sätt att förbättra marginalen men i slutändan handlar det om hur mycket pengar som går ut när du köper det som behövs för att du ska kunna leverera till dina kunder och hur mycket pengar du får in från dina kunder. Visst går det att pressa upp priserna du tar av kunderna men min upplevelse är att det nästan alltid är svårare än att pressa ner dem hos leverantörerna. Att höja priset mot kund kan dessutom göra dina kunder sura, din leverantör kommer ändå vara nöjd när du pressat honom.

Vi köper själva in mycket på löpande basis. I många fall handlar det om prenumerationstjänster som är livsnödvändiga för att våra kunder ska få bra resultat. Jag prutar hela tiden. Det är inte det minsta glamoröst, det handlar om att inte vara för feg för att säga “jag vill ha ett bättre pris.” Ofta räcker det nämligen ganska långt, ingen kohandel, inget förhandlande bara en enda mening som skapar marginal i ditt företag. En enda mening som är skillnaden mellan ett hälsosamt företag och ett företag som för alltid kommer att stå att stampa när konkurrenterna kör förbi.

Som slutkläm vill jag säga att jag verkligen inte är snål, jag har inga som helst rädslor inför att köpa riktigt stora eller dyra produkter eller tjänster när jag behöver det. Det är bara det att jag kommer göra det med lite mer lönsamhet.

 

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Exakt så är det, på min arbetsplats fungerar det likadant, alla transaktioner är affärer o det gäller att göra dem så bra som möjligt. Innan tyckte jag att det var snålt men numera ser jag det som en självklarhet som även speglar privata inköp där prutning inte alls är en självklarhet. Man får se det som så att säljaren får ha omdömet att avgöra, det är ju inte upp till mig vad dennes förtjänst är.

  2. Dan says:

    Vad är det för viktiga prenumerationstjänster ni köper in?

  3. Magnus says:

    Vi köper in massor, allt det som behövs för att få ett seo-företag att fungera.

  4. Håller helt med dig. När man startar utan några resurser i form av kapital är detta absolut nödvändigt att göra annars kommer man att få det tufft! Som du nämner är det intressant att se vad mycket man kan spara genom att ställa den enkla frågan: “Vad är det bästa priset du kan erbjuda”.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+