Visst känns det oglamoröst att pruta? Visst är det tvärt om mot hur man tänkte sig att det var att handla som företag? Många har bilden av att företag kan betala för sig, till skillnad från privatpersoner och visst kan det vara så men som företagare måste du pressa priset.
I en värld av it-startups med amerikanskt riskkapital i ryggen som bara fokuserar på att växa kanske jag låter tråkig när jag pratar om marginal. I min värld är det marginalen som avgör hur stor du blir, marginalen avgör hur snabbt du växer och hur bra företag det är totalt. Istället för att ta stora risker med investerat kapital vill jag bygga hälsosamt. Att växa fort är bra om man växer av den inneboende drivkraften i produkten.
Om du har bra marginal och dina konkurrenter inte har det så kommer du vinna, det är marginalen som är ditt främsta vapen. När konkurrenten måste backa ur adwordsfighten för att denne går back på försäljningen så kan du självsäkert tuffa vidare. När konkurrenten är rädd för att anställa eftersom hon inte vet om hon kan dra in kunder för att täcka den nya personalen så kan du lätt göra det för dina tidigare kunder är så lönsamma.
Man kan förbättra marginal på många sätt
Det finns förstås en hel del sätt att förbättra marginalen men i slutändan handlar det om hur mycket pengar som går ut när du köper det som behövs för att du ska kunna leverera till dina kunder och hur mycket pengar du får in från dina kunder. Visst går det att pressa upp priserna du tar av kunderna men min upplevelse är att det nästan alltid är svårare än att pressa ner dem hos leverantörerna. Att höja priset mot kund kan dessutom göra dina kunder sura, din leverantör kommer ändå vara nöjd när du pressat honom.
Vi köper själva in mycket på löpande basis. I många fall handlar det om prenumerationstjänster som är livsnödvändiga för att våra kunder ska få bra resultat. Jag prutar hela tiden. Det är inte det minsta glamoröst, det handlar om att inte vara för feg för att säga “jag vill ha ett bättre pris.” Ofta räcker det nämligen ganska långt, ingen kohandel, inget förhandlande bara en enda mening som skapar marginal i ditt företag. En enda mening som är skillnaden mellan ett hälsosamt företag och ett företag som för alltid kommer att stå att stampa när konkurrenterna kör förbi.
Som slutkläm vill jag säga att jag verkligen inte är snål, jag har inga som helst rädslor inför att köpa riktigt stora eller dyra produkter eller tjänster när jag behöver det. Det är bara det att jag kommer göra det med lite mer lönsamhet.
Exakt så är det, på min arbetsplats fungerar det likadant, alla transaktioner är affärer o det gäller att göra dem så bra som möjligt. Innan tyckte jag att det var snålt men numera ser jag det som en självklarhet som även speglar privata inköp där prutning inte alls är en självklarhet. Man får se det som så att säljaren får ha omdömet att avgöra, det är ju inte upp till mig vad dennes förtjänst är.
Vad är det för viktiga prenumerationstjänster ni köper in?
Vi köper in massor, allt det som behövs för att få ett seo-företag att fungera.
Håller helt med dig. När man startar utan några resurser i form av kapital är detta absolut nödvändigt att göra annars kommer man att få det tufft! Som du nämner är det intressant att se vad mycket man kan spara genom att ställa den enkla frågan: “Vad är det bästa priset du kan erbjuda”.