Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Uppblåst av Adwords – omsättning utan värde

Har du lagt märke till hur en del företag som arbetar med PPC verkar växa i raketfart? De kan från ett år till ett annat gå från någon miljon i omsättning till 20. Sannolikt använder de sina kunders Adwords-pengar för att verka större än de är.

Som du säkert vet fungerar Adwords och annan PPC så att om du väl fått snurr på det kan du pumpa in massor av pengar och få lite mer än massor tillbaka. Om du får en positiv Return On Investment på dina annonser kan du lätt återinvestera hela pengen och få ännu mer fart. Det här fungerar faktiskt också även om du inte går plus.

Om du går jämnt upp på din PPC, du köper klick för 3 kronor och besökarna genererar i snitt 3 kronor så har du ett ekorrhjul. Ta de tre kronorna och investera dem i et nytt klick och det är bara en fråga om hastighet, din omsättning kommer att skena. Om du kan göra det med lite marginal istället så har du lyckats. Det här är anledningen till att de flesta kan braka iväg med ganska stora budgetar för PPC, det är lätt och snabbt att räkna hem.

Som byrå ska du egentligen hantera det så att dina kunder har konton hos Google själva och du använder ett sk MCC. Det betyder att kunden kopplar sitt Adwordskonto och du kan styra det utan att du har hand om kundens pengar. En del mindre nogräknade byråer gör på andra sätt däremot, ett sätt är att ta betalt av kunden och köra in pengarna på sitt eget för kunden skapade konto. Det innebär att hela kundens PPC-budget helt plötsligt hamnar i din omsättning, detta trots att det varken är dina pengar eller något som någonsin kan ge ett värde för dig. Det är att trixa med siffrorna så att du ska se större ut än vad du är.

Varför vill mindre nogräknade bolag göra det här?

Trixande med siffror så att man ser större ut än vad man är kommer väl kanske inte som en nyhet för den som sett en del företag. Att verka stor kan vara bra i många lägen, om du vill skrämma konkurrenter, låtsas vara viktig när du pratar med en kund eller göra en skrytig infographic om ditt företag till exempel. Det finns många skäl att blåsa upp sig, det är bara det att de flesta av oss har lite svårt att röra oss utanför vad vårt samvete säger och många av oss tror att i längden så tjänar man på att vara ärlig.

Nu när siffrorna för 2012 börjar dyka upp, ta en titt på din leverantör, det är inte så svårt att se vilka som valt att trixa med siffrorna. Allabolag.se är ett bra ställe att böra.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Comments

  1. Christian R says:

    En annan aspekt av detta är att om du låter pengarna gå via din ppcleverantör, kontrollerar de kontot. Vad händer med det kontot när du vill byta leverantör?

    Datan där kan ha ett stort värde, för att inte tala om värdet av ett bra uppsatt konto och dess effekt på Quality Score

  2. Magnus says:

    Ja, du sitter utan tvekan i händerna på leverantören i den sitsen. Det är också svårare att hålla koll på hur och vad de tar betalt av dig (vilket jag gissar är en annan anledning till att modellen finns).

  3. Dan says:

    Intressant, har du några exempel? Maila mig om du inte vill skriva det i tråden..

    Tack!
    /Danne

  4. Magnus says:

    Kan inte ge några exempel tyvärr, handlade inte om att hänga ut någon utan att visa på ett fenomen.

  5. Även i den här branschen är ju byråintäkt ett mer relevant mått. Vi kör MCC nio fall av tio men ibland funkar det processmässigt bättre att vi tar adwordskostnaden och fakturerar kund. Sen är ju inte omsättning ett mått att bry sig så mkt om överlag ändå, finns som sagt många saker man kan göra för att boosta den.

  6. Carl-Gustav Öberg says:

    Onyanserat som ofta ifrån dig. Kan hålla med om att det ur ett “jämföra byrårer”-perspektiv kan göra det missvisande. Att däremot skrämma kunder till att deras byrå är på något sätt oseriös för att de hanterar faktureringen av kundens klickkostnader är way off. Att hantera åtkomsten till kontot via byråns MCC – självklart, men det utesluter inte att byrån tilldelar en MDS-budget och därmed står för klickkostnaderna som debiteras kunden. Något som ofta uppskattas eller rentav krävs av kunden vid upphandling.

  7. Magnus says:

    Har ni gett upp sökmotoroptimering helt Carl-Gustav och blivit ett Adwordsföretag på allvar nu?

  8. Carl-Gustav Öberg says:

    Haha nej, vi har inte gett upp sökmotoroptimering 🙂

  9. Magnus Bråth says:

    Har du läst Victor Kaugesaars post om kockar som inte äter sin egen mat?

  10. Carl-Gustav Öberg says:

    Ja, det var bra! Förespråkar det med!

  11. Magnus says:

    Grymt, hur går det med er egen sökmotoroptimering, börjat ta fart till slut alltså?

  12. Carl-Gustav Öberg says:

    Denna följetong alltså! 😉 Inget som “börjat ta fart”, det skulle implicera att något gått vi satsat på tidigare gått trögt – och så är inte fallet. Jag tror att du och jag borde ta en öl när möjlighet ges, möjligen kan det smörja loss det här stilleståndet i intelligent utbyte..

  13. Magnus says:

    Fast jag trodde du menade att du höll med Victor om att man inte ska köpa bil av en bilhandlare som inte själv kör märket eller en kock som inte själv kan tänka sig äta sin mat? Du är ganska bra på att klaga på att folk är onyanserade i kommentarsfält men att hålla rent på din egen gård är du inte så duktig på. Jag har mycket liten respekt för människor som inte kan stå för vad de gör, än mindre för företag som inte kan det.

  14. Carl-Gustav Öberg says:

    Håller som sagt helt med Victor om det. Om du med “hålla rent på din egen gård” åsyftar att vi inte lägger nämnvärda resurser på sökmotoroptimering av vår egen webbplats istället för till våra kunder, så – jaha ja… Det är tråkigt att det leder till mycket liten respekt ifrån dig. Jag är av den starka tron att våra kunder uppskattar att vi lägger vårt fokus på dem. Som jag förklarat tidigare bedömer vi att SEO inte vore lönsamt att satsa (de resurser som krävs) på för vår egen del, en rekommendation vi gärna lämnar till de kunder där vi ser att det är lämpligt – ofta ser dock kalkylen inte ut sådan för kunder, men för oss gör den det med ett stort antal SEO-bolag och konsulter som slåss om samma positioner. Vi lägger istället de resurserna på att leverera till kunder, därutöver har vi några projekt där vi är delägare med ansvar för digital marknadsföring – som vi också hellre lägger tid på. Även om vi har en stark relation till SEO är vi inte ett bolag som bara är i “SEO-businessen”, vår business är att hjälpa företag till högre lönsamhet online – och när SEO inte är en del i svaret på den utmaningen satsar vi gärna på andra kanaler.

    Jag beklagar om du blev uppretad av att jag ansåg att ditt inlägg var onyanserat, jag tycker det på grund av att du i detta och i tidigare inlägg skriver saker som ibland subtilt och ibland uttalat beskriver andra aktörer som oseriösa på felaktiga grunder. Jag är väl medveten om hur branschen ser ut och att det finns aktörer som är i den av andra skäl än att de brinner för sin sak och vill göra bra saker för sina kunder – men nyckeln till att förändra det eller hjälpa kunder göra ett bättre val är inte att spä på rädslan för att vilken aktör som helst kan vara “oseriös” eller att svartmåla alla i branschen utom dig själv. Du är antagligen den i SEO-branschen som har skapat sig mest synlighet i debatten, varför jag tycker att din kommunikation är viktig att bemöta när jag tycker du har fel – ofta håller jag förstås med dig, varför jag sällan skriver något. Jag tror också att du helt köper det jag skrev i mitt första inlägg, eftersom ditt bemötande inte över huvud taget behandlade det utan istället gick till “attack”. Kan vi inte lägga undan stridsyxan?

  15. Magnus says:

    Du skriver att du håller med posten, låt mig citera den:

    “Faktum är, att hitta företag som inte använder sina egna produkter kanske är ett av de bästa sätten att upptäcka humbug och andra skojare”

    Du driver ett företag som inte själva gör SEO men säljer SEO.

    Du tycker inte att de här båda påståendena hamnar på kollisionskurs?

  16. Magnus says:

    Ifall någon missat posten vi refererar till: http://kaugesaar.se/kocken-som-inte-ater-sin-egna-mat/

  17. Carl-Gustav Öberg says:

    Som jag skrev nyss är vi inte ett SEO-bolag, vi hjälper våra kunder tjäna mer pengar online. Det innebär bland annat att inte sälja SEO om vi inte ser det som en lönsam lösning på utmaningen. Därutöver gör vi en massa SEO, för företag vi är delägare i och kunder. Vi älskar att äta vår egen mat, men vi serverar och äter den bara när förutsättningarna är rätt! 🙂

  18. Magnus says:

    Vad är det som smakar så illa med er SEO då?

  19. Carl-Gustav Öberg says:

    Har någon sagt det eller tycker du det? I så fall vill jag väldigt gärna höra mer, vi kan alltid bli bättre om vi får feedback! Maila gärna på [email protected]

  20. Magnus Bråth says:

    Kom igen. Sluta slingra dig. Jag begär inte att ni ska ligga topp tio på sökmotoroptimering, det är ok att inte klara av det. Men det är inte ok att inte göra ett ärligt försök. Du tjatar om att det inte är lönsamt istället för att bara lägga tre dagar och ta en position. Det får mig att tro att ni försökt och misslyckats, jag är säker på att många andra gör det med. Så lönsamt eller inte, åtminstone i mina ögon ser det ut som att ni saknar kompetensen till dess ni gjort det.

  21. Carl-Gustav Öberg says:

    Vi har helt enkelt olika åsikter i den frågan. Vår framgång påverkas inte av din syn på oss, den styrs av våra kunders framgång. Det är ju för övrigt inte så att vi kör noindex på vår sida om sökmotoroptimering – vi har gjort vad du menar med ett ärligt försök kring 2009/2010 – vilket gör att vi har ett bra grepp om vilka resurser som skulle krävas, och utvärderat lönsamheten både genom viss organisk synlighet och genom AdWords-annonsering. Vårt val handlar enbart om huruvida vi skall lägga resurser/länkar/kraft på det, eller om vi skall lägga det på en lång rad andra saker som vi bedömer är mer lönsamma för oss. Om du vill få det till att vår leveransförmåga kan bedömas baserat på vår egen placering på “sökmotoroptimering” – så vore det att dra slutsatser om slagkraftighet baserat på en strid vi inte deltar i. Vi har hittills valt andra strider, men vem vet – en vacker dag kanske vi omprioriterar, än så länge talar dock allt för att vi prioriterar rätt.

    Vi jobbar med större och större kunder, mer och mer internationellt – med ett större spann av tjänster inom digital marknadsföring än när bolaget grundades som ett SEO-bolag. Vi gör lanseringar för stora varumärken på nya marknader och sköter upphandling, leverans och optimering av affiliatemarknadsföring, displayannonsering, sökmotoroptimering och sökmotorannonsering. En växande andel, runt 25% nu av vår verksamhet sker med kunder utanför Sverige och även om vi gör mer SEO än någonsin tidigare så står det för en minskande andel av vår totala verksamhet till följd av att vi växer på alla kanter. Vi jobbar med ett Customer Journey-orienterat perspektiv, exempelvis med hur Awareness-kampanjer i displaynätverk leder till informationssökningar och hur det sökresultatet i sin tur driver kunder vidare i resan mot målet. Framgångsrik digital marknadsföring != bara SEO. Missta inte detta för att vi är snackare som helst föreläser eller håller utbildningar, vi levererar och mäts ständigt på vad vi presterar – oavsett om det handlar om ett pinnhål högre på ett tungt sökord, ökad konverteringsgrad eller ökad ROI för affiliatemarknadsföring.

    Vi vinner eller förlorar inga pitchar baserat på om vi syns organiskt på “sökmotoroptimering”, det är fakta från vår verklighet. Jag kan tänka mig att din verklighet och därmed dina prioriteringar ser annorlunda ut, full respekt för det.

    Jag sitter bland annat i kärnan av vårt SEO-team, och har inga darrande händer när jag skriver att jag inte stött på något annat team som hade varit ett bättre val för någon av våra kunder – men jag är alltid öppen för förändring om det innebär bättre leverans till kunder. Om din ståndpunkt är att vi suger på SEO, visa mig istället varför ni är så mycket bättre och vinn oss som kunder. Om vi någon gång skulle känna att vår leverans inom SEO inte är i världsklass – då är jag den förste att förespråka att sköta vår levererans genom att ta in en bättre konsult som underleverantör.

  22. Magnus says:

    Fast det låter ju som mycket snack och liten verkstad när du skriver just så här, detta trots att du säger att ni inte är snackare, håller du inte med mig om det?

  23. Carl-Gustav Öberg says:

    Ah, why bother.

  24. Magnus says:

    Ja, det är nog bara att inse att vi alla har olika gränser för hur töjbar affärsmoralen är.

  25. Carl-Gustav Öberg says:
  26. Magnus says:

    Ja, det är Wikipedias definition på moral?

  27. Fredrik says:

    Magnus och CGÖ – tack för en underhållande tennismatch. Men Magnus, jag tycker det hade varit intressant om du bemötte kritiken om ett onyanserat inlägg istället för att gå på motattack. I stort sett alla media byråer jobbar på exakt samma sätt, de flesta resebyråer också för den delen. Menar du att de också är oseriösa? Eller är det ok om det är annan media än Adwords? En hel del media byråer har även Adwords kontot åt sina kunder så det känns som CGÖ har en poäng angående det onyanserade i inlägget.

    Du säger också att” bara lägga tre dagar och ta en position”. Är det då verkligen ett mått på hur bra och seriös en SEO aktör är och att de då använder sina egna produkter som du förespråkar? Om det är så enkelt att ta position så kanske det inte är så viktigt med kocken trots allt.

    Apropå VK inlägg så kan man ju fråga sig hur en Adwords byrå då ska göra för att äta sin egen soppa. Är det att de annonserar på KW mot PPC annonsering? Säger de något om hur seriösa och duktiga de är?

    Utgår man från kundens bästa och önskemål så kan jag inte se att det spelar någon som helst roll. Nu är jag granne med BBO och CGÖ men har annars ingen som helst relation med dem (förutom att vi avbröt en förhandlig med dem för att vi inte var nöjda) men jag tycker nog CGÖ tar sitt ansvar och står för saken i den här tråden. Förrresten, jag trixar också med siffror då vissa kunder betalar sina resor i förskott och det hamnar på omsättningen. Det är visst oärligt. Eller onyanserat kanske?

  28. Att mediebyråer håller i sina kunders pengar är väl inget argument för att det skulle vara bra?

    Självklart ska en Adwordsbyrå kunna marknadsföra sig själva med Adwords, att få lönsamhet på annonseringen är själva kärnan i PPC. På samma sätt är det självklart att om du kan SEO och säljer SEO så kan du också tjäna på SEO själv. Kan du inte tjäna på SEO själv är det något som är konstigt. Skomakare vars barn går runt och förfryser fötterna gör fel.

  29. Fredrik says:

    Nej men att det var onyanserat.

    Att bedöma om de kan få lönsamhet åt kunden utefter byråns egen Adwords annonsering känns inte så smart. BBO till exempel som gör mycket PPC annonsering på KW /content för sig själva. Inte skulle det avgöra om jag anlitar dem som byrå. Det är ju pitchen som gör det. På samma sätt tror jag många resonerar om SEO som står utanför branschen. Deras rank på SEO (och liknande KW) spelar nog en väldigt liten roll (förutom att det kan generera mer leads såklart) i säljprocessen. Men jag säljer inte SEO så kan ha fel såklart.

  30. Haha, väldigt sant! Sorgligt om man som byrå behöver ägna sig åt sådana saker för att verka större än man är.

  31. Magnus says:

    Vart går du när du bokar hotell?

  32. Markus Jalmerot says:

    Magnus: För hotell så rekommenderar jag skarpt HotellStockholm.com. Utomordentlig sida där du kan välja hotell utifrån område eller pris. Snart kommer också lite intressanta nyheter på sajten så håll ögonen öppna.

  33. Fredrik says:

    @Magnus – en ganska liten del går den vägen (dock en viktig del såklart). Men om man får bra priser och om det är en seriös aktör för hotellbokning har aldrig avgjorts av positionen i SERP (vore iofs en intressant algo om Google också tog hänsyn till priset även om den säkert blir inverterad i det fallet…). Och det var ju det jag påpekade…

    Och som sagt inom SEO vet jag inte hur det är eftersom jag inte säljer det. Att man får kunder via bra position på ordet SEO har jag aldrig sagt nåt om. Det var ju inte det som var poängen heller…Poängen var som sagt att det är onyanserat att påstå att byråer som gör som kunden vill och lägger det på omsättningen är oseriösa.

  34. Magnus says:

    Det var inte det som var min poäng, poängen var att jag är ganska säker på att du använder din egen tjänst. Du använder din egen tjänst, jag använder min egen tjänst, Christian använder sin egen tjänst, killen jag köpte en Nissan X-trail av körde också en Nissan X-trail. Det är ett tydligt tecken på att någon är en seriös aktör. Som du kanske förstår har Carl-Gustav och jag haft den här diskussionen rätt många gånger och jag upplever att han fortfarande slingrar sig.

    Som du kanske också kan förstå av Carl-Gustavs andra kommentar i den här tråden så väljer han att bara kommentera åsikter som är dåliga för hans företag. När någon skriver saker som att Skomakarens barn SKA ha torrt på fötterna eller att länkbygge via andras kommentarsfält är oetiskt och Carl-Gustav upplever att det talar emot hans affärsmodell, då är han där snabbt som en iller och berättar att det är ett onyanserat, bakåtsträvande eller helt enkelt korkat inlägg. Jag väljer därför att inte låta honom komma undan med det.

    Jag står fast vid min åsikt att man ska använda sig av ett MCC och att kunden ska styra över sina pengar. Sen får du tycka att det är onyanserat, bakåtsträvande eller korkat om det är vad ditt hjärta säger – jag kan inte se en enda godtagbar anledning till att inte göra på rätt sätt ändå.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+