Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Känslor – vår starkaste muskel!

gandhi

“Orden är Mahatma Gandhis, och om det är någon man ska ta på orden när det kommer till att skapa förändring, är det han. Gandhi var en av de drivande kraften bakom Indiens frigörelse från det brittiska imperiet.  Hans “belief” var att man kunde bekämpa tyranni med ickevålds metoder. Det var också det som blev hans öde och det han tillförde världen. Hans idéer har inspirerat Martin Luther King, Nelson Mandela, Aung San Suu Kyi och många, många fler. Det var också denna starka övertygelse som ledde till hans död. För fundamentalister var Gandhis övertygelser ett så stort hot att man mördade Gandhi

Insikten man bör ta till sig av Gandhis ord är att vanor, värderingar och till sist hans öde är direkt konsekvenser av att man faktiskt går från ord till handling.  Den kanske viktigaste insikten av hans ord är att allt vi gör bottnar i vad vi tror på – vad vi väljer att tro på.

I det sammanhanget spelar känslor en  viktig del, för vad är tro om inte en känsla? Det är min övertygelse att känslor spelar mycket större roll vid beslut än excelark, oavsett vilket beslut det är. Jag skulle vilja påstå att det gäller absolut när det är du som fattar beslut rörande dig själv.

Det finns många känslor, och alla är definitivt inte positiva, men nästan  alla alla gemensamt att de manar till handling. Ett undantag till denna regeln är känslan rädsla, som manar till försiktighet och passivitet. Om något är riktigt rädd hjälper inga logiska argument i världen – att spindeln inte är giftig – att fler omkommer på väg till flygplatsen än i flygplan – att den där snygga killen eller tjejen troligtvis inte kommer att bita dig om du går fram och pratar.

Det enda som hjälper mot känslan rädsla, är en annan känsla. Kanske kärlek (eller hat) för någon, kanske girighet, kanske den där revanschlustan som driver dig att motbevisa alla som tvivlat på dig osv. För när du väl drivs av känsla, istället för sunt förnuft, praktisk logik eller andras vilja, kommer du att märka en helt annan kraft inom dig själv. Känsla för vad du gör, gör dig riktigt motståndskraftig mot motgångar, friktion och negativa upplevelser. Skall du starta ett företag,genomföra stor förändring hos dig själv eller omvärlden kommer du behöva mycket motståndskraft.

Min favoritmops Malte

Min favoritmops Malte

Jag vill köpa ett hus, så för mig, personligen kan motivationen pengar inte uteslutas. Samtidigt behöver jag inte det finaste huset. Så jag behöver inte så många hundratusen till insatsen. Om jag vore en vanlig tjänsteman skulle jag få ihop pengar till det även om det skulle ta dubbelt så lång tid. Drivkrafterna som får mina ben att gå som trumpinnar mot asfalten är inte pengar. Jag vill att mitt företag skall vara bland de allra bästa i det vi gör, så jag får jobba med de svåraste problemen, med de bästa människorna, nerdarna. Inte bara för att jag tycker att nerdarna är roligaste att vara med och att de svåra problemen får min hjärna och ego att trivas. Jag vill i framtiden ha två mopsar som är med mig varje dag, så jag behöver ett eget företag med eget kontor, för att möjliggöra detta. Det finns ett större perspektiv också. När jag får skala mina insikter och metoder, kommer många företag bli mycket mer konkurrenskraftiga. De kommer kunna växa, skapa fler arbeten, slåss på en internationell marknad, betala mer skatt anställa fler och betala högre löner. Mina handlingar har betydelse i ett större perspektiv. Denna koppling mellan mitt jag och ett oss är väldigt viktigt för mig. Kombinationen av egoism, att jag kan jobba mot den livssituationen jag vill och att jag tillför något till alla är det som sätter mina känslor, för mitt företag, på plats.

Vad får dina ben att gå som trumpinnar mot den blöta asfalten?

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. PatronerOla says:

    Jag vill bygga företag och kombinera det med välgörenhet. Om jag som privatperson vill skänka 1000 kronor till något jag känner starkt för så ger det i och för sig en stark inre tillfredställelse men jag får inget tillbaka ekonomiskt och måste jobba hårt för att få fram en tusenlapp till. Om jag däremot skänker den genom ett projekt med mitt företag så kan jag få ganska mycket tillbaka om man gör det på rätt sätt. Den inre tillfredställelsen är lika stor, pengarna gör samma nytta. Men lyckas jag få tillbaka halva den där tusenlappen i form av goodwill i olika former är det mycket närmare till att skänka en tusenlapp till! Vi är ett litet företag än och vi har inte kommit upp i lönsamhet förrän, ja nu i augusti faktiskt, jag hoppas det håller i sig. Vi har tjuvstartat med lite små projekt, som
    http://www.patroner.se/patroner.se-donerar-skrivare-till-avlagsna-byar-i-nepal/
    och
    http://www.patroner.se/patroner.se-stodjer-operation-smile/
    Men vi växer och tanken på vad vi kan göra när vi blir större och lönsammare får definitivt mina ben att gå som trumpinnar. Mina idéer är många och ju mer pengar vi tjänar ju mer kan vi göra. Strikt företagsmässigt ser jag det som en slags god marknadsföring med låga ekonomiska avkastningskrav. 50 % tillbaka är fantastiskt mycket bättre än att först tjäna ihop multipelt skattade pengar och sedan skänka dem privat!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+