Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Idag Lanserar jag Topdog Sökmotorkonsult

Idag föds Topdog, mitt konsultföretag inom Sökmotoroptimering. Efter några år då jag mest flutit medströms på livets flod, förstod jag till slut att jag är bra på att leda människor i min yrkesroll. I samma ögonblick som jag förstod,  insåg jag att jag skall starta ett konsultföretag. Konsultföretagens enda tillgång är deras människor. Som konsult kan du också välja vilka problem du skall lösa och det roligaste problemet jag vet att jobba med är att ranka etta i Google. Det är en grym känsla att stå där på toppen, på det högsta berget och veta att det var du som organiserade hela denna expeditionen och nu får du stå här och njuta av utsikten, en kort stund, innan ryggan måste på igen. Jag tänkte inte skriva denna blogposten som en nyhet om mig och Topdog, även om det är så, utan mer hur jag ser på vilka möjligheter och därmed också vilka problem, jag ser inom skandinavisk SEO.

Topdog-sökmotoroptimering

 

Det finns en kommersiella möjligheter inom SEO fortfarande

SEO är  inte alls färdigt i skandinavien. Nedan finner du de möjligheter och öppningar  som jag identifierat och som jag tänker försöka positionerna inom/utnyttja

1. Fler och fler SEO konsulter pratar sociala medier och content marketing…

…men färre och färre pratar ranking. Det är min övertygelse att äger du de mest kommersiella sökbegreppet i din bransch, har du skapat en komparativ fördel för ditt företag. När fler och fler pratar content marketing som sätt att skaffa länkar, kommer det göra det lättare för mig. De gör fel sak, i bästa fall, på rätt sätt.

2. Ägarskap av SEO

För stora företag är ägarskap den viktigaste faktorn för lyckade projekt. Att en individ/grupp är ansvarig för sökproblemet och ser till att insiktsfulla beslut görs och exekveras. Jag vill hävda att detta är den vanligaste faktorn till  misslyckade SEO projekt. Ingen äger möjligheten/problemet och driver frågan framåt, med insikt.

3. SEO är idag affärskritiskt

Du kan bygga komparativa fördelar för dig genom SEO(gäller även SEM men SEO fördelarna är bättre) men få företag gör det. Kan du kommunicera detta på rätt sätt, till rätt personer, kommer detta förändra det företaget på ett väldigt positivt sätt.

4. Stora företag handlar om processer

Du kan inte bara vara en SEO nerd när du arbetar med stora företag. Du måste kunna förstå företag, deras processer och designa processer som funkar för företaget i Google.

5. SEO säljs fel till stora varumärken och organisationer

Merparten av säljarna i SEO branschen kommer från katalogbranschen eller andra typer av b2b branscher, där telefonförsäljning är vanligt. Skall du sälja mot stora företag och varumärken, passar den typen av säljare mindre bra. Det är min övertygelse om att man behöver lära sig av reklam, pr och it-konsultbolag och hur de säljer projekt, för att nå framgång i bland de större bolagen när du skall sälja SEO.

6. Risknivåerna i branschen är på väg uppåt

Jag tror mig ha överskattat tempot i ökningen av risk i branschen. Pingvinen fördunklade mina tankar. Men även om tempot inte är vad jag trodde det var för ca 18 månader sedan, så är ändå riktningskoefficienten på risk, uppåtriktad.

Topdogs Sökmotoroptimeringserbjudande

SEO defineras olika och görs på olika sätt. Det finns ju bekant de som tycker content marketing är SEO. Nedan beskriver jag kortfattat hur jag kommer kommunicera Topdogs processer.

Analysera, investera & dominera har jag som ledord för Todpgs sökprocess:

Analysen: Att förstå en websida, företag och bransch, kräver lite tid. Utöver det finns det alltid en  fel som måste åtgärdas och sådant behövs analyseras. Den viktigaste aspekten av analysen är dock att det kommer möjliggöra för ledningen att fatta insiktsfulla beslut om hur de skall agera, vilka beslut som måste fattas och resursåtgången för dessa beslut, för att vinna i Google och sätta konkurrenteran på pottan. Topdog och jag kan skapa dessa insikter hos ledningen för  skandinaviska företag.

Investera: Processer behöver skapas, testköras och kvalitetsäkras. Länkar införskaffas och fel åtgärdas. Jag väljer att kalla det investera för det är ett positivt laddat ord. Man kan också se stora delar av denna aktivitet som en SEO-skuld som måste betalas. Man har gjort fel eller inte alls och skulden har byggts upp under åren, då man inte ens betalt räntan.

Dominera: När du äger de kommersiella begreppet för din bransch i Google har du som företaget initiativet i din bransch. Du kan få stort inflytande över CPA-kostnaden i din bransch. Det beror på att Google befinner sig i slutet av konverteringstunnel i de flesta fall och genom SEO kan du dominera slutet av denna konverteringstunnel. Dina konkurrenter måste i större utsträckning reagera på dig.

Konverteringstunnel

Inte en promenad i parken

Det är en sak att bestiga de högsta bergen i Google, det är en helt annan sak att utveckla en tjänst, varumärke, leverans, skalbarhet och anställa riktigt duktiga människor under bra lönsamhet ochfå det att fungera, utan att du behöver arbeta dig själv till döds. Även om mitt bolag är ett konsultbolag är det utan tvekan ett startup. Att sälja SEO på detta sätt, med ganska omogna kunder, kommer vara en stor utmaning för mig personligen. Jag har inte gjort detta innan och min vanliga kaxiga attityd är faktiskt som bortblåst när det gäller Topdog. Jag vet hur liten felmarginalen är. Oavsett, skall det bli roligt, jag får bestiga berg, hantera människor och lösa problem som de flesta andra i min bransch inte klarar av. Risken är trots allt begränsad. Skulle något gå allvarligt fel, tror jag inte att jag behöver hamna i arbetslöshet.

Disruptive kommer ändras

Disruptive har redan ändrats. Under hela 2013 har det pågått ett renoveringsprojekt. Ni som tex läser disruptive på er mobiltelefon märker hur snabbladdad sajten är tex. För er som enbart är intresserade av orden,  tror jag och hoppas att även ni upplever ett lyft det senaste halvåret. Jag lägger väldigt mycket mer tid på varje post som skrivs. Tyvärr är det så att frekvensen på inlägg kommer falla ännu mer i och med Topdog. Det blir kanske bara 1-2 inlägg i månaden på disruptive. Trösten är att på Topdog kommer jag blogga istället. Det kommer ta lite tid att hitta tonaliteten men även där tänker jag försöka skapa innehåll på riktigt hög nivå.

Även typen av poster  på disruptive kommer vara annorlunda. Det kommer bli mer entreprenörskap och entreprenörskap kopplat till Topdog, därmed färre artiklar om sök. När jag skriver om sök på disrutpive, kommer det bli utifrån branschperspektiv. Temat på Topdog kommer dock vara hardcore kommersiellt sök. Så ni som är intresserade av det, ni kommer få ert lystmäte tillfredställt. Ännu bättre än vad ni får idag.

För er som bara vill bli underhållna

Peter hjälpte mig skapa en serie bilder som förklarar Topdog på ett enkelt och roligt sätt.. Den är för er som inte är så intresserade av sök, värdekedjor, hål på marknaden men ändå vill veta vad jag sysslar med om dagarna. Ni bara klickar på bilderna så kommer ni vidare till nästa bild.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Erik Starck says:

    Stort lycka till!

  2. Kristoffer says:

    Stort lycka till Christian! Säker på att det kommer gå bra 🙂

  3. rudolf says:

    tack Erik!

  4. David says:

    Härligt!
    Grymt namn har du också 🙂

    Får väl säga lycka till även om det inte direkt behövs 🙂

    Mvh David

  5. Lycka till!

  6. Jacob Lapidus says:

    Lycka till!

  7. Kör så att det ryker, det blir jättebra!

  8. David says:

    Kul, kör hårt!

  9. Erik says:

    Kul att du är igång, lycka till!

  10. Sidan ser mkt bra ut. Stort grattis och lycka till! 🙂

  11. Härligt! Lycka till med säljet och byggandet Christian.

  12. Håkan says:

    Spännande! Lycka till (även om jag, likt David, inte tror det behövs)!

  13. Daniel Norin says:

    Din kunskap behövs där ute! Vet att du kommer förändra landskapet 😉

  14. Stort lycka till!

  15. Searchmint says:

    Go go go Christian! Fler duktiga SEO-bolag = mycket bra!

    // Lyckönskningar från hela Searchmint

  16. elwira says:

    Gillar skarpt process tänkande: “Analysera, investera & dominera”. Saknade den ställningen hos väldigt många SEO företag. Önskar dig lycka till, medvetet att det kan inte vara annat än strålande framtid som du har framför dig. Kanske har du i tankarna Göteborg med?

  17. rudolf says:

    Elwira:

    Jag jobbar i hela skandinavien 😉

  18. rudolf says:

    Tack för alla Glada tillropen igår!

  19. ibbe Gnem says:

    Grattis och stort lycka till. Du är så duktig Christian du kommer att förändra hela branschen.
    Det är dessutom alltid roligt när fler vågar ta steget och startar företg.

  20. Jonas Lejon says:

    Grymt Christian! Jag är övertygad om att det kommer gå superbra. Gör gärna affärer med dig 🙂

  21. John Adams says:

    Grattis och lycka till, ännu ett spännande företag att följa. 😉

  22. Jag önskar dig lycka till, nya konkurrenter är alltid intressant 😉

  23. Christian R says:

    @jonaslejon

    Var väldigt snälla ord!

  24. Grymt! Kör hårt och lycka till!

  25. Danne says:

    Stort grattis Christian och lycka till! Kommer säkert gå bra!

  26. Malte says:

    Grymt!!!
    Kontakta mig beträffande http://www.mallorcasportcamp.se

    Vi kan träning och träningsresa men behöver din hjälp med att synas på nätet.

Trackbacks

  1. […] Mer läsning: Kundcase, hur Christian Rudolf fick Betsson att dominera i sökresultatet. Christian Rudolfs release av företaget på Disruptive. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+