Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vad Mammor kan lära Entreprenörer om Entreprenörskap

Att få en bäbis är en stor omställning i livet. Alla mammor har lärt sig den hårda vägen att om du inte anpassar dig efter bäbisen är det psykiska och fysiska sammanbrottet bara dagar borta. Nu är anpassning en av entreprenörskapets ledord men detta ordet “anpassning” betyder oftast att du skall jobba ännu mer. Det är “mer arbete” som är själva anpassningen för entreprenören. Här lär du dig hur Mammor gör istället!

mamma entreprenorskap

När jag startade mitt första företag tror jag att jag jobbade två år i sträck utan någon längre ledighet än en helg. Min tid, mina benmuskler, min skalle var bufferten mitt företag hade. Min enda finansiering var ett CSN lån jag tog för att klara mig i några månader. Pengar var en stor bristvara de första 12 månaderna och jag tänkte: “Det är bara att jobba på”

Jag jobbade två somrar utan ledighet. Dels hade jag ett extrajobb som diskare på en festvåning, dels trodde jag att jag kunde jobba med mitt företag på sommaren. I verkligheten var det svårt. De flesta branscher stänger på sommaren. Även om man inte stängt verksamheten så gör man inga affärer. Det är inte omöjligt att göra affärer men det är väsentligt svårare. Dina benmuskler måste jobba mer för att få ihop en likvärdig hög med pengar under sommaren som du kan få under exempelvis våren.

Det mammor vet, är att om bäbisen sover, måste du som mamma sova också, oavsett vad klockan är. Så bör du som entreprenör agera också  När ekonomin sover, som på sommaren, bör du som företagare  också vila.

Kostnaden för mig att springa på var såklart trötthet men det är inte så svårt att bota. Den högsta kostnaden insåg jag inte förrän långt i efterhand var reflektion över vad jag lärt mig och vad jag upplevt. Konfucius summerar:

“By three methods we may learn wisdom: First, by reflection, which is noblest; Second, by imitation, which is easiest; and third, by experience, which is the bitterest.”

Jag bara genomförde. Jag imiterade andra och gjorde hårda erfarenheter. Jag stannade aldrig och funderade över vad jag höll på med. Hade jag spenderat lite tid på somrarna och reflekterat över mig själv och mitt företags situation hade jag lagt ned mitt företag tidigare och troligen upptäckt SEO tidigare. Det var inte så att jag inte tjänade pengar men hade jag bytt tidigare hade jag tjänat ännu mer och lärt mig färdigheter med mycket längre livslängd än vad jag gjorde i mitt dåvarande företag.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Bra insikt! Jag tänker så här: Det är lätt att få lite tunnelseende när man kämpar mot ett mål – som att exempelvis bygga ett företag – och att “bara jobba på” gör då att man missar det strategiska tänket. Så, backa ett par steg och skaffa dig lite distans till det du gör så kommer du se vad du gör rätt och vad du gör fel. Och våga sedan välja din egen väg.

  2. @håkan

    Grejen är när man “kämpar på” att man aggregerar en massa kunskaper och färdigheter. Man ser, känner och upplever saker relaterat till marknaden. Insikt kommer dock oftast när du tar ett steg tebax och reflekterar över situationen och informationen du lagt in i din hjärna.

    Man kan upptäcka detta i det lilla. Människor säger ofta att de får ideer i duschen, när de klipper gräsmattan, lagar mat osv. Denna aktivitet är ett steg bort ifrån “kämpa på” i vardagslivet.

  3. Precis så Christian! På något sätt är det ju så att man är summan av all input/erfarenheter man får men man behöver ta ett steg bakåt för att förstå vad den summan är och förstå hur man använder det på bästa sätt.

    På tal om att lära sig av mammor, som är en klockren metafor, så har jag nu varit småbarnsförälder i snart 4 år och jag har gjort hela racet. Kört ända in i kaklet och har insett att det är jag uppfostras minst lika mycket som mina barn. Varje dag lär jag mig något nytt som förälder och det har definitivt också gjort mig till en bättre människa och en bättre företagare. Om än något tröttare… 😉

  4. @barn och hundar har lite mindre förstånd, helt plötsligt utmanas man i huvudrollsinnehavare av sitt egna liv och man inser att man inte bara kan säga till. Man måste kommunicera med dem, på deras sätt, för att man skall få tebax sin huvudroll 😉

    Då lär man sig saker!

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+