Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Att använda Google Trends vid Aktieanalys

Nästan alla ser Google idag som ett sökföretag. Ett koncept som Google också gärna förstärker. Det är dock min övertygelse om att Google idag, är ett företag som sysslar med data. Mänsklig beteendedata på den allra högsta nivån. Ingen annan har så mycket data som Google. Det exceptionella med deras data är  att den inte är “insamlad” och därmed “filtrerad” pga hur man ställer frågan, som i en undersökning. Googles data är rå, ärlig, ofiltrerad användardata, samlad över många år, många populationer, kulturer osv. Det är en av Googles komparativa fördelar. De vet mer om oss, än vad vi själva gör. I denna artikel skall vi utforska hur du kan få en liten glimt av deras data och hur du kan använda den till din fördel när du analyserar företag.

 “One day we had a conversation where we figured we could just try and predict the stock market…” “and then we decided it was illegal. So we stopped doing that” /Eric Scmidt

eric-schmidt

Kan Google, kan du. Google låter dig nämligen få en glimt av deras sökdata genom Google Trends.  Först måste jag dock berätta vad sökdata är, för jag tror inte du vet det nämligen och det är viktigt att du vet vad du tittar på i Google trends. Alla människor går och bär på en inre dialog hela tiden. “Vad skall jag äta till lunch?”, “Med vem skall jag äta lunch?”, “Varför verkade inte min dotter gladare vid frukostbordet imorse?”, “Har jag råd att åka till Mallorca på semester”. Människors insida är en kakafoni av frågor, känslor, oro, glädje, frustration osv. Denna kakafoni syns som frågor i Google “Billig resa Mallorca” men det kan också vara att personen som oroar sig över sin dotter, går till Familjeliv.se för att diskutera detta. En diskussion som Googles spindel crawlar.  All denna digitala manifestation av vad som pågår i vårt inre crawlas och sparas av Google. Bara i Sverige ställs det +100 miljoner frågor till Google varje dygn och hur många bloggposter, tweets, forumlägg och andra uttryck för vår inre diskussion görs varje dag, vet jag inte men jag vet att det är galet mycket.

Denna inre kakafoni är inte heller en slump. Vi som marknadsförare påverkar den hela tiden genom media och marknadsföring. Anledningen till att du ställer frågan “Har jag råd att åka till Mallorca på semester” kan vara att du i ett resemagasin läste om hur fantastiskt det är att vandra där och sedan vila ut på stranden och du kände att det var så mycket du. Eller så är det så enkelt som att du såg en reklamfilm från Apollo med en lycklig, snygg familj på stranden i Alcudia och du kände att du också ville vara sådär lycklig och åker man till Mallorca händer nog det.

Alla dessa symtom av människors inre dialog, samlas av Google och genom Google Trends, får du se en glimt av dessa!

Hur använder jag Google Trends för analys?

Jag önskade att det fanns ett antal grundregler att skriva ned för hur man gör men tyvärr finns det inte det. Google trends är ett verktyg för att ge dig ytterligare en dimension av din analys. Bäst illustreras hur jag använder Google Trends genom exempel. Fler exempel på hur jag använder google trends hittar du på Topdog.nu

En bransch jag kan något om är gambling. Nedan finner ni en skärmdump med branddata från den svenska marknaden. Det grafen visar är “efterfrågan i Google för dessa varumärken”

Unibet verkar kunna detta med marknadsföringSom ni ser har vi en kraftigt ökande efterfrågan på Betssons och Unibets varumärken i Google. Det är ett symtom på två faktorer. Fotbolls-VM och ökade(och lyckade) marknadsföringsinsatser. Mr Green och Leo Vegas som är renodlade casinoleverantörer, påverkeras mycket mindre då de inte erbjuder odds som produkt. Ändå kan du se ett litet upplyft och det är ett symtom av de andra bolagens mediainvesteringar. De skriker högt och det ökar efterfrågan för hela branschen.

Sätt detta i relation till en aktiekurs:

20% upp sedan november förra året. Inte dåligt jobbat av Unibet.

20% upp sedan november förra året. Inte dåligt jobbat av Unibet.

Det känns” som det är korrelerat. Unibet är duktiga på marknadsföring, det känns rimligt att de skall belönas med en positiv utveckling på aktien. Det som få av er vet är att Q2 och Q3 kan vara problemkvartal för spelbolagen. 2012 skickade Betsson ut en vinstvarning där man flaggade för att Q3 inte kommer nå upp till de kommunicerade förväntningarna. En anledning som angavs är

“….anledningarna uppges vara en kortare säsong för de stora fotbollsligorna under Q3….”

Sätt detta påstående i relation till den översta Google Trendgrafen, så ser ni den rakt motsatta situationen i år. Detta måste  såklart sättas i relation till ännu mer data. Kortsiktigt är det förväntningar som styr priserna på aktier och man måste överträffa marknadens förväntningar för att aktien skall stiga vid en rapport. Så vad är då förväntningarna kring Q2 för spelbolagen? Det är svårt att veta men för er som har tillgång till 2-3 analyser från bankerna, gjorda i år. Läs democh läs mellan raderna. De analytiker som skriver dessa har tillgång till VD:arna på dessa spelbolag och får sina förväntningar justerade av just VD:arna. Det sker både officiellt och att analytiker lär sig läsa mellan raderna på det som VD:ar säger.

Imorgon, 18 juli har Betsson rapport för Q2.

Ytterligare ett exempel, Zalando

Kinnevik som är storägare i Zalando har haft en volatil utveckling under året, pga rädsla för att deras guldägg, Zalando har slutat värpa(dvs leverera tillväxt). Dagens industri har levererat ett antal artiklar över hur trafiken utvecklar sig på Zalando och jämfört med historisk trafikdata. Om du följer Zalando i Google Trends är detta ingen nyhet. Zalando har under 2014, taggat ned sin marknadsföring. Man skriker inte alls lika mycket som tidigare.

Zalando är inte alls lika aggressiva i som marknadsföring 2014 som man var under 2013.

Zalando är inte alls lika aggressiva i som marknadsföring 2014 som man var under 2013.

Följde du Zalando och vad de gör, kunde du hunnit ut ur Kinnevik i tid. Nedgången tidigare i år var ganska kraftig. Den nya VD har dock varit på charmoffensiv mot marknadens aktörer. Återstår att se vad som är viktigast. Zalandos brist på skrikande eller charmoffensiven.

kinnevik

Google Trends är inte “det” verktyget vid aktieanalys men du kan mellan kvartalsrapporter extrahera information som ger dig en tydligare bild om vad som kommer hända vid kvartalsrapporten. Däri ligger värdet för dig som gillar att bevaka och handla med aktier.

Nu är det din tur att kolla igenom dina favoritaktier. Skriv gärna en kommentar nedan om vad du kommer fram till, så kan jag ge min åsikt också och tillsammans kan vi lära oss något.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Betsson leverarade rapporter här på morgonen. Spiken ni ser i diagrammet ovan, för Betsson(röd linje), motsvarade 4% av omsättningen enligt pressrelasen från Betsson, vilket motsvarar ungefär 30 MSEK. Unibet har rapport i början av augusti och deras spik i diagrammet är värd mycket mer då den är 2-3 ggr högre. Ni som håller på med spekulation kan nu räkna lite till för Unibet.

    Även Zalando leverade en rapport här på morgonen. Enligt uppgift visar de vinst under q1. Inget märkvärdigt med det, när man dramatiskt minskar marknadsinvesteringarna som graferna ovan visar. Tror inte det händer så mkt med Kinneviks kurs. Budskapet om vinst, finns redan i investerarkollektivet. Det är var troligen en av VD:ns innofficella budskap under “charmoffensiven”

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+