Svenska SEO-branschen har blivit allt större. Det har växt från att vara en relativt liten företeelse till att vara en riktig bransch på bara några år. Jag har haft fördelen att få utvecklas tillsammans med branschen i princip så länge den funnits i Sverige. Idag gör jag en tillbakablick.
Det är lättare att komma in i branschen idag, det är lättare att lära sig sökmotoroptimering än det en gång var. Det finns byråer där man kan lära sig bli en riktigt hyfsad sökmotoroptimerare nu men det har inte alltid varit så. Det enda egentliga sättet att komma igång för omkring tio år sedan (det fanns några byråer) var att själv lära sig, från grunden. Det är långt ifrån bara jag som började min bana med att lista ut och prova för hand, på egna sajter, hur sökmotoroptimering faktiskt fungerade.
Visst är det så att sökmotoroptimering idag är mer komplext, algoritmen har byggts ut en hel del men idag finns åtminstone personer som redan kan (det finns till och med böcker om SEO). Vad får då en yngling som precis hoppat av arkitektutbildningen på KTH (vi kan prata om mina utbildningar någon annan gång, det är en historia i sig) och startat företag att få upp ögonen för sökmotoroptimering? Det var den enorma potentialen jag kunde se, jag förstod hur oerhört stor påverkan sökresultaten skulle få på framtida handel att jag bara måste lära mig. Så här gick det till:
Starten på min SEO-karriär
Jag drev ett företag, från min studentlägenhet, som hankade sig fram. Jag kunde försörja mig men mer än så var det inte. Marknadsföring var vägen framåt, jag hade en viss bakgrund inom arbete av det slaget. Problemet var att jag hade gott om tid men inte så gott om pengar. Marknadsföring på nätet såg då ut som den bästa vägen framåt. Ett idogt letande, jag kände ju knappt till sökmotoroptimering innan, fick mig att inse att jag nog inte skulle vända mig till en byrå för att få hjälp med SEO. Anledningen till den insikten var att så mycket av det som skrevs på nätet om sökmotoroptimering var motstridigt, den ene sa si den andra så. Det verkade som att folk faktiskt inte visste vad de höll på med.
Nätdiskussionerna har faktiskt en förmåga att snabbt driva utvecklingen framåt men just då såg det ut som en enda soppa. Om man inte ens kunde veta de enklaste aspekterna kunde det arbete som utfördes knappast vara vettigt. Redan då fanns det förstås skickliga sökmotoroptimerare men hur skulle man sålla ut dem från alla posers.
Det ledde till att den, fortfarande relativt unge, Magnus Bråth spenderade alls sin vakna tid med att läsa, lära sig och testa sökmotoroptimering. En beräkning jag gjort är att det landade någonstans kring 13-14 timmar per dag (alla dagar, inte bara vardagar) i ungefär två år av sökmotoroptimering. Jag hade upptäckt en skattkarta och jag var ständigt på jakt, så mycket trodde jag på SEO som metod att sälja. Visst fick jag fart på affärerna i företaget men relativt snabbt visade det sig att om jag struntade i det gamla företaget och fokuserade på sökmotoroptimeringen så skulle det gå ännu snabbare framåt. Det visade sig nämligen att jag blivit ganska fähig som sökmotoroptimerare.
Under samma tid hade min mor drivit företag som sålde fårskinn och skinnprodukter på nätet. Hon insåg på samma sätt som jag, när jag förklarade SEO för henne, hur det skulle kunna driva affärerna. Samtidigt som jag arbetade med mina egna sajter gjorde hon det samma, med viss hjälp av mig, med sin butik. Hon höll under några år ett antal förstaplatser på bland annat sökordet fårskinn och det drev på affärerna ordentligt. När vi till sist inser att det egentligen är sökmotoroptimering vi borde sälja grundas A&M Sökmotorkonsult och vi sätter upp en sajt på domänen sokmotorkonsult.se (du känner säkert igen den, vi återkommer till den).
Helt plötsligt gick det fort
Helt plötsligt tog saker fart, en stor kund med gott om prestige (aceproject.org, en sajt av FN och IDEA) gjorde att andra ville vara med och helt plötsligt sålde jag företaget till det som senare skulle komma att bli Pineberry. Två kloka killar, Stefan och Michael, som grundat företaget insåg att de till sin webbyrå ville ha SEO-kompetens. Här passade jag perfekt och de följande fyra och ett halvt åren spenderade jag på Pineberry. Här blev också Sökmotorkonsult.se Pineberrys blogg och främsta kommunikationskanal.
Nog med kronologi
Jag är fullständigt medveten om att det är få människor som får vara med på sådana här resor. Jag har varit med och utvecklat ett antal företag, fått följa en hel bransch uppåt och fått utvecklas oerhört även personligen. Det gör att jag har båda typerna av känslor för er som börjar i branschen idag, jag tycker lite synd om er för att ni missar det som var rushen när branschen tog form (i viss utsträckning gör den förstås fortfarande det men det känns så mycket långsamma nu). Jag avundas er också något, det är så mycket enklare idag att lära sig, åtminstone grunderna. Där vi famlade i mörkret kan ni luta er tillbaka på någorlunda beprövad information.
Jag tror däremot, och det är det som är poängen med den här posten, att det fortfarande går att ha samma passion för sökmotoroptimering som jag hade när jag startade. Det går fortfarande att utveckla och att utvecklas i snabb takt för den som vill. Vi som bransch behöver (precis som alltid) nya passionerade sökmotoroptimerare som tar hantverket på allvar, kanske är det du?