Jag har nyligen fått vika ner mig på en punkt jag tyckt varit viktig, något jag inte är särskilt van vid i mitt dagliga arbete. Som grundare till ett företag är det lätt att bli van att man alltid bestämmer, man kan inte alltid göra det om man vill vara rätt ute.
Brath är ett principfast företag, vi tror på saker och vi står för dem. Om jag lärt mig en läxa genom åren i min karriär däremot så är det att man måste utvecklas. Särskilt ett företag och ibland måste de starkaste rösterna inom företaget släppa fram de andra. Du kanske kommer ihåg att jag skrivit en ganska tydlig post om hur PPC-företag blåser upp sin omsättning genom att ta in kundernas spend i sin egen resultaträkning. Jag har till slut fått förståelse för att det i specifika fall kanske kan vara nödvändigt, även om det gör lite ont att säga det.
För riktigt små annonsörer fungerar det nämligen så här: Du registrerar ett kreditkort hos Google och de drar pengar från det när de tycker att det behöver fyllas på i ditt adwordskonto. Det här innebär att den lilla annonsören får massor av “kvitton” för det är inte riktiga fakturor heller. Dessa ska förstås bokföras separat vid alla dessa oregelbundna tillfällen det händer. Särskilt för en liten verksamhet som kanske betalar per verifikat för bokföringen är det här ett krångel. Det kan då vara bättre för kunden att byrån tar hela kostnaden och skickar en faktura, inklusive byråns avgift.
Om jag ska vara ärlig hade jag aldrig tidigare jobbat med så pass små konton. Jag gör, som du kanske känner till, inte PPC själv. Med det vill jag alltså säga, det finns vissa fall då min ståndpunkt inte står sig. Åsikten om företags storlek eller huruvida man ska använda sig av MCC har inte rubbats en millimeter däremot.