Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Att vika ner sig, jag hatar det

Jag har nyligen fått vika ner mig på en punkt jag tyckt varit viktig, något jag inte är särskilt van vid i mitt dagliga arbete. Som grundare till ett företag är det lätt att bli van att man alltid bestämmer, man kan inte alltid göra det om man vill vara rätt ute.

Brath är ett principfast företag, vi tror på saker och vi står för dem. Om jag lärt mig en läxa genom åren i min karriär däremot så är det att man måste utvecklas. Särskilt ett företag och ibland måste de starkaste rösterna inom företaget släppa fram de andra. Du kanske kommer ihåg att jag skrivit en ganska tydlig post om hur PPC-företag blåser upp sin omsättning genom att ta in kundernas spend i sin egen resultaträkning. Jag har till slut fått förståelse för att det i specifika fall kanske kan vara nödvändigt, även om det gör lite ont att säga det.

För riktigt små annonsörer fungerar det nämligen så här: Du registrerar ett kreditkort hos Google och de drar pengar från det när de tycker att det behöver fyllas på i ditt adwordskonto. Det här innebär att den lilla annonsören får massor av “kvitton” för det är inte riktiga fakturor heller. Dessa ska förstås bokföras separat vid alla dessa oregelbundna tillfällen det händer. Särskilt för en liten verksamhet som kanske betalar per verifikat för bokföringen är det här ett krångel. Det kan då vara bättre för kunden att byrån tar hela kostnaden och skickar en faktura, inklusive byråns avgift.

Om jag ska vara ärlig hade jag aldrig tidigare jobbat med så pass små konton. Jag gör, som du kanske känner till, inte PPC själv. Med det vill jag alltså säga, det finns vissa fall då min ståndpunkt inte står sig. Åsikten om företags storlek eller huruvida man ska använda sig av MCC har inte rubbats en millimeter däremot.

About

Magnus Bråth är en svensk sökmotoroptimerare för tillfället bosatt Övik. Magnus arbetar på vardagarna heltid med SEO och har fingrarna i en rad svenska startups. Framför allt är det företaget Brath som upptar tiden.

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+