Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Flytta fram dina positioner som företagare

För entreprenören är den naturliga arbetsformen att driva eget företag där man får utlopp för sina mål med verksamheten, men man kan också vara intraprenören som ett drivande kugghjul i större företag. Det gemensamma incitamentet vare sig du är entreprenören eller intraprenören är att bygga en större tillgång i form av ett blomstrande företag och möjligheten att kunna tjäna mer pengar utöver en vanlig lön. Att bygga ett stort företag och höja värdet på sina aktier är inte den egna företagaren förunnat. Som en intraprenör kan du ta del av ett större företags utveckling genom aktier eller optioner i bolaget, utöver lönen du tjänar på att utföra det faktiska jobbet. Att få driva sin vision till förverkligande är bränslet som får oss att gå framåt och prestera mer än vad vi först trodde var möjligt.

I det här blogginlägget belyser Benny Kvist några grundpelare i att lyckas som entreprenör och företagare.

Flytta fram dina positioner som företagare

Vad är kärnan?

Det är lätt att som egen företagare fylla sina dagar med allsköns uppgifter då man har ansvaret för flera områden och får hoppa mellan olika stolar. Visst, du har förhoppningsvis outsourcat din redovisning men ofta innebär det ändå att du behöver förse redovisningsbyrån med underlag och uppgifter. Det och andra administrativa uppgifter som hör till helhetstänket runt företaget tar en del värdefull tid. Skär så mycket det går, förenkla och outsourca är ett ständigt mantra man behöver upprepa när man jobbar med förbättringsprocesser i företaget.

En vanlig fälla är att försöka göra allt, istället behöver du i rollen som ledare kunna identifiera vad företagets kärnkompetens är och hitta er nisch eller position på marknaden. Det kan innebära att man får välja bort vissa kunder eller möjligheter eftersom det inte går hand i hand med kärnkompetensen.

Ska man lyckas ta sitt företag från start hela vägen till en eventuell börsnotering av sitt aktiebolag finns det inget alternativ, man måste vara tydlig i sitt budskap till marknaden för att kunna uppfattas och hitta rätt kunder. The riches are in the niches är ett populärt budskap som gäller mer än någonsin.

80/20 regeln

Du behöver frigöra all tid du kan till intäktsdrivande aktiviteter. Drar man kopplingen till Paretos princip eller 80/20 regeln som den också kallas kommer grovt 80% av resultatet från 20% av de försäljningsjobbet, tjänsterna eller produkterna. Med 80/20 regeln som grund kan du identifiera vilken del av ditt eller företagets aktiviteter som står för merparten av intäkterna, allt annat kan du skära bort eller inte arbeta aktivt med. Det kan betyda att avsluta samarbetet med vissa kunder som inte tillför något till resultatet, vissa kunder fungerar det helt enkelt bättre med. Rikta dina aktiva försäljningsinsatser till dina bästa kunder.

Hitta passionen

Det går absolut att jobba med något som man inte direkt brinner för, men ska du verkligen lyckas bättre än dina konkurrenter måste du kunna ge allt. Med rätt passion för din marknad blir förutsättningar så mycket bättre, du får medvind och eventuella hinder på vägen övervinner du lätt.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+