Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Så lyckas du som entreprenör med content marketing

Dina kunder finns på nätet. Det har de varit ett bra tag nu. Och då menar vi inte att de nödvändigtvis genomför sina köp genom e-handel. Dina kunder finns på nätet för att de är nyfikna, letar information om saker de vill köpa, kommunicerar med varandra. Det är därför content marketing är ett viktigt verktyg för dig som är entreprenör. Och det gäller vare sig du jobbar med business to business eller business to consumer. Content marketing ger dig en direkt kommunikation med befintliga och potentiella kunder, skapar lojalitet, stärker intresset för det du säljer och bygger ditt varumärke.

Content marketing

Vad är egentligen content marketing?

Content marketing innebär att du regelbundet skapar och publicerar redaktionellt innehåll anpassat till din målgrupp i syfte att få fler kunder eller förbättra synen på ditt varumärke. Det skiljer sig alltså från traditionell marknadsföring och reklam. Det primära är inte att sälja utan att väcka intresse, sprida kunskap och bygga lojalitet. Genom att fånga in potentiella kunder på deras intresse, ökar chansen att de kommer att vända sig till dig när det är dags att göra ett köp.

Hur jobbar man med content marketing?

I dag är alla företag i mediebranschen, vare sig de vet om det eller inte. Alltså behöver du tänka som en medieredaktör och ställa frågan: vad vill min målgrupp veta?

Om du säljer fiskespön, så kan du vara ganska säker på att din målgrupp är intresserad av fiske. Den är intresserad av allt som rör fiske, inte bara dina spön. Då borde kanske din hemsida ha en avdelning med content som handlar om fiske generellt. Om upplevelsen, bästa fiskevattnen, nya fisketekniker, fiske utomlands eller helt enkelt praktiska tips.

Genom att bygga upp innehåll kontinuerligt kommer potentiella kunder att betrakta ditt företag mer som en resurs än någon som bara vill sälja spön. Och när det väl är dags att köpa nytt spö, så är ditt företag det naturliga valet att gå till.

Hur kommer jag igång med content marketing?

Som med all annan marknadsföring så börjar du med research. Vad är relevant för din målgrupp? Vad har den nytta av?

Genom att upplevas som nyttig inom din nisch, så kommer du att få intresserade att återvända till din sajt kontinuerligt. Det är där potentiella kunder får reda på tips och tricks, nyheter, trender och inte minst guider.

Skaffa dig inspiration genom att kolla vad andra gör. Det behöver inte vara konkurrenter utan vilka andra framgångsrika företag som helst. Om det funkar för dem så kanske det funkar för dig.

När du vet vad, så är det dags att tänka igenom hur. Lägg upp en publiceringsplan och ta inte på dig för mycket, du behöver inte lägga ut en artikel om dagen. Men du behöver ha kontinuitet. En övergiven contentsida gör ingen nytta alls. Hinner du inte skriva själv kan du ta hjälp av en extern skribent.

Hur får jag målgruppen att hitta mitt content?

Skapa länkar till dina senaste artiklar från startsidan på din webbplats. Visa tydligt för dina besökare att du har en avdelning på din sajt där du skriver om det som intresserar dem.

Använd dina sociala medier genom att länka varje gång du publicerat något nytt och gör det på ett sätt som passar kanalen. På Instagram räcker det med en bild och en länk, på Twitter kanske en länk och en hashtag, på Facebook skriver du en kortare introduktion till artikeln samt lägger med en bild och en länk och så vidare. 

Glöm inte att interagera

Se till  att bjuda in till en kommentar. Låt läsare tycka till i kommentarsfält och glöm inte bort att svara på kommentarer när det är påkallat.

Om du är engagerad i dina läsare och intresserad av vad de har att säga kommer fler av dem också engagera sig i ditt innehåll. Folk älskar att känna sig hörda och fler och fler kommer börja interagera med dig. Det blir en positiv spiral av kommunikation.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+