Har du en affärsidé du vill förverkliga, eller står ditt företag inför en ny utvecklingsfas? Brist på kapital kan många gånger hindra företag från att nå sin fulla potential. Som tur är finns det en rad olika finansieringsmöjligheter att titta närmare på när företagets likvida medel inte räcker till.
Låna pengar via bank eller andra långivare
Ett av de vanligaste sätten att finansiera ett företag på är med hjälp av företagslån. Du ingår då ett avtal med långivaren som lånar ut en viss summa pengar till dig och ditt företag. Lånet betalar du sedan tillbaka inklusive ränta under en viss tid.
Idag finns det hundratals långivare som erbjuder olika typer av företagslån – allt ifrån privatägda banker och låneföretag till statligt ägda Almi. Hos låneförmedlaren Zensum kan du jämföra olika lån och hitta ett som passar dig och ditt företag.
Läs också: Så fungerar leasing för entreprenad
Crowdfunding – låter privatpersoner bli finansiärer
Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering, har egentligen funnits länge, men har blivit allt vanligare på senare tiden tack vare den digitala utvecklingen. Crowdfunding innebär kort och gott att du som företagare vänder dig till ett stort antal potentiella investerare, vanligtvis allmänheten, för att samla in pengar till ett specifikt projekt eller för ett specifikt syfte. I de flesta fall bidrar ett stort antal personer med mindre summor, vilket sammanlagt kan resultera i stora summor pengar. Den uppmärksamhet som skapas kring crowdfundingkampanjen i framförallt sociala medier kan emellertid visa sig bli mer värdefull än finansieringen i sig.
Nackdelen med denna typ av finansiering är dock att du inte säkert vet hur mycket pengar du får in. Det är dessutom mycket tidskrävande att hålla kampanjen levande och hålla kontakten med de som har investerat i företaget.
Riskkapital – ta in externa investerare
Du kan även finansiera ditt företag med hjälp av externa investerare. Dessa investerare består vanligtvis av riskkapitalister vars uppgift är att leverera avkastning till sina investerare. Det innebär att de framförallt investerar i företag med en årlig avkastningsnivå 20-50 procent. Innan du börjar leta efter externa investerare bör du därför fundera på om ditt företag kan leverera det.
Fördelarna med att ta in externa investerare är att du får de resurser du behöver utan att betala ränta. Du får även tillgång till riskkapitalistens kompetenser och nätverk, vilket kan hjälpa ditt företag att utvecklas. Nackdelarna med externa investerare är att ditt inflytande i företaget minskar. Du måste också utförligt och regelbundet rapportera företagets utveckling.
Affärsänglar – ta hjälp av privatpersoner med erfarenhet
Affärsänglar består av privatpersoner med företagserfarenhet som gärna investerar både pengar och kunskap i nystartade företag i snabbväxande branscher. Via en affärsängel kan du därmed få tillgång till kapital, kompetens och kontakter. Då affärsängeln vill få god avkastning på sin investering är hen vanligtvis beredd att kavla upp ärmarna och själv aktivt bidra till företagets utveckling. Det engagemang en eller flera affärsänglar erbjuder kan vara mycket värdefullt för ett företag i startgroparna.
Stöd och bidrag som komplement
Du kan som företagare även ansöka om olika stöd och bidrag. Vilket/vilka stöd och bidrag du kan söka beror bland annat på i vilket skede företaget befinner sig och vilken bransch företaget tillhör. Det kan exempelvis röra sig om stöd vid start av näringsverksamhet, affärsutvecklinggsstöd, innovationsstöd eller jorbruksstöd.