Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Vilka är fördelarna med att blogga som företag och bör du göra det?

Grunden för alla småföretags marknadsföringsstrategi på nätet är att få fler förfrågningar och mer försäljning genom att se till att när folk söker efter din produkt eller tjänst på nätet hittar de ditt företag. I denna artikel ska vi titta närmare på hur detta kan gå till.

Vem är jag?

Jag heter Petter Hedman och älskar att blogga numera. Jag har inte alltid gjort det, men jag släppte sargen och kastade mig ut med mitt eget skrivande på nytt sedan ett tag tillbaka. Med nästan 10 års erfarenhet av bloggande och skapande på Internet på olika sätt, så tycker jag numer att jag har något att bidra med vad gäller tips och råd vad gäller bloggande som privatperson och företagare.

Jag har spökbloggat åt flera företag under åren, som innehar många topplaceringar inom sina gebit och nischer vilket jag tycker är jättekul att ha kunnat bidragit till. Nu skall vi dock inte prata mer om mig utan kasta oss in bland de 6 tipsen som jag tänkte dela med mig av idag vad gäller bloggande för företagare och entreprenörer!

Lär dig fördelarna med att blogga för företag och som entreprenör samt varför regelbunden bloggning kommer att ge din marknadsföring på nätet en rejäl skjuts framåt.

1. Bloggning ökar kraften med din SEO

Du vet redan hur viktigt en bra sökmotorrankning kan vara för ditt småföretags framgång. Men om du är som många andra småföretagare förstår du förmodligen inte riktigt vad som krävs för att få en bra placering och varför du inte ligger på sidan 1 på Google för din sökterm.

Dina webbtexter kan vara skickligt utformade – konstfullt fyllda med mycket relevanta nyckelord, men ändå rankas du inte i närheten av sidan 1 på Google. Detta beror på att Google rankar sidor efter hur “auktoritära” de är. Detta innebär i huvudsak att din webbplats behöver många inkommande länkar från relevanta sidor på andra webbplatser för att rankas väl.

Var noga och seriös med länkbyggande

Det finns många oseriösa “black-hat”-länkskapande tjänster där ute, men om du använder dessa oseriösa taktiker öppnar du upp dig för möjligheten att bli straffad av Google – vilket är det sista du vill ska hända. Google har straffat många webbplatser under det senaste året. Både internationellt, men även här i Sverige.

Det är också viktigt att notera att alla länkar inte är lika. En länk från en välrespekterad sida, till exempel en stor tidning eller en känd stor webbplats inom din nisch, har mycket större auktoritet än en länk från någons personliga blogg som inte har uppdaterats på två år.

Det bästa sättet att bygga upp länkar av god kvalitet är att skapa bra innehåll som delas och länkas organiskt av personer som är intresserade av din bransch eller nisch, på grund av dess kvalitet. Din blogg ger dig den perfekta plattformen för att publicera detta fantastiska innehåll.

2. Kraften hos Long Tail Keywords – Den långa svansen

Om du har hört talas om ranking på Google och sökord har du säkert kommit i kontakt och hört talas om vikten av long tail keywords och hur de kan hjälpa fler människor att hitta dig på nätet. Detta är en av de bästa fördelarna med att blogga för företag. Du kan enkelt skapa en lång svans av sökord som du syns för och dessa är vanligtvis enklare att ranka för än kända korta termer.

“Long Tail Keywords” är sökordsfraser som inte får lika mycket söktrafik som mer generiska termer, men som är lättare att hamna högst upp på Google för och som är mer relevanta för din målgrupp.

Låt oss till exempel säga att ditt företag erbjuder produkter inom däckbranschen. Då vill du naturligtvis rankas ganska bra för termer som “vinterdäck”.

Genom att göra lite sökordsanalys kommer du att se att det finns många månatliga sökningar på Google för den här termen, men att konkurrensen också är ganska hård. Det betyder att det skulle vara svårt att komma på första sidan på Google för den termen.

Genom att blogga för företag med long tail keywords kan du nå samma målgrupp genom att gå efter mindre konkurrensutsatta termer som de också kommer att söka efter. Du kan till exempel rikta in dig på frasen “köpa vinterdäck + ort” eller “köpa vinterdäck via Internet” och skriva flera bloggposter med detta som fokus och till sist nå kunder via längre sökordsfraser som har sökorden i sig.

Färre sökningar – Mera riktad trafik

Även om dessa termer får färre månatliga sökningar än den bredare termen “Vinterdäck eller köpa vinterdäck” är den mycket lättare att placera bra på Google eftersom konkurrensen är lägre. Dessutom är det troligare att personer som är intresserade av hur man skriver in “köpa vinterdäck” är mera angelägna av att köpa just vinterdäck.

Genom att skapa engagerande och användbara bloggar, videor och annat innehåll kan det vara ganska enkelt att placera sig mycket bra i sökmotorerna för den termen. Detta skulle innebära att människor som är intresserade av att köpa detta av dig lättare kommer att kunna hitta dig när de söker på dessa termer.

Så även om varje long tail term får mycket mindre trafik än bredare, mer populära söktermer, når du bara människor som redan är intresserade av din produkt eller tjänst och som är mycket mer benägna att köpa från dig! De är redan inne i köpprocessen.

3. Bloggning bygger upp ditt varumärke och din företagsröst

Fördelar med att blogga

Alla pratar alltid om vikten av varumärkesbyggande i marknadsföringen. Bilder, tonen i texter och känslan på din webbplats är alla viktiga aspekter av ett bra och minnesvärt varumärke.

Bloggning är dock ett ofta bortglömt sätt att utveckla ditt varumärke samtidigt som du ger ditt varumärke en röst. Du kan verkligen nå ut med bra texter och ett engagerat bloggande som företag. Du kan ta kontrollen i din nisch med din blogg samt ta positioner på Google som bara de andra företagen i din bransch kan drömma om.

Du kan skapa rätt “ton” med din blogg

Skrivstilen, den typ av bilder du använder och layouten på din blogg är alla saker som du kan justera för att passa ditt företag. Sedan gör du en content plan och sätter igång.

Kanske driver du ett funkigt och roligt modeföretag? Hur kan du bättre etablera ditt varumärke och din röst än genom att skapa en rolig och rolig blogg? Din blogg kommer att vara full av bra innehåll som är skrivet på ett sätt som återspeglar ditt företags ton och varumärkesröst.

4. Du kan positionera dig som expert inom ditt område

Oavsett om du säljer lädersandaler eller professionella tjänster är det viktigt att ses som en expert inom ditt område. Om någon har ett problem i dag är det första de brukar göra att söka på Google efter en lösning.

Om du har expertisen att svara på människors frågor och tillhandahålla lösningar på problem som är specifika för din bransch eller sektor, skriv om det. Detta innebär att du inte bara riktar dig till “long-tail”-nyckelord och når en publik som är särskilt intresserad av din produkt eller tjänst, utan du etablerar dig också som en auktoritet inom ditt ämne.

Människor föredrar experter som kan visa sin sakkunskap, och välskrivet innehåll om din bransch kan vara den faktor som gör att en potentiell kund väljer dig framför en konkurrent. Genom att regelbundet blogga om relevanta heta ämnen som rör din bransch eller tjänst kan du bygga upp ditt rykte som tankeledare och expert inom ditt område.

Om du gör detta bra kommer du med tiden att bli ett av de företag som potentiella kunder söker och en etablerad auktoritet inom ditt område. Du blir “the Go to Guy”.

5. Bloggning ökar din inkommande trafik

Forskning har visat att företag som bloggar mer än 10 gånger i månaden får 5 gånger så mycket inkommande trafik som de som inte bloggar alls.

Om du publicerar kvalitetsinnehåll som är mycket relevant för din bransch kommer du att uppmuntra andra relevanta webbplatser inom branschen att länka tillbaka till din blogg. Eftersom de flesta av besökarna på dessa relevanta webbplatser är intresserade av branschen är det mycket mer sannolikt att de personer som följer dessa länkar till din webbplats kommer att vara intresserade av din produkt eller tjänst.

Detta innebär att många av dem som bloggar regelbundet också ser en dramatisk ökning av sin försäljning och konvertering som ett direkt resultat av sitt bloggande: 60 % av de företag som bloggar får fler kunder.

Bloggande för företag kan verkligen påverka din inkommande trafik på ett positivt sätt och här kan du se hur du kan skapa trafik till din blogg eller webbplats på enkla och effektiva sätt.

6. Det är lätt att skapa en blogg, vem som helst kan göra det

Tack vare innehållshanteringssystem som WordPress är det enklare än någonsin att skapa en professionell blogg som kan uppdateras.

Om du är nybörjare på bloggande och tycker att uppgiften är ganska skrämmande och överväldigande kan du relativt enkelt lära dig att skapa en blogg samt sedan fylla den med bra och kvalitativt innehåll. Det finns massa information via länken här samt även på Youtube och på Google om hur du allra bäst driver en framgångsrik blogg.

Antingen ger du dig i kast med att skapa en ny blogg till ditt företag själv eller så tar du hjälp av en erfaren person eller firma som hjälper dig igång. Det är inte så svårt när du väl kommit igång.

Sammanfattning

Även om du redan har en egen webbplats upplagd är det enkelt att integrera en blogg med WordPress och andra CMS-system. Du är igång snabbare än du tror och sedan kan du lägga ut innehåll med hög kvalitet som passar dig och ditt företag. En blogg kopplat till din hemsida kan verkligen ge dig kraft och bättre synlighet hos Google och i förlängningen fler kunder till dig och ditt företag.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+