Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Så kan en blogg boosta SEO:n på bostadsportaler (och andra nischade sajter)

Bloggens absoluta storhetstid må vara över när det kommer till influencers, men vad gäller SEO är formatet fortfarande glödhett. Faktum är att en blogg är ett av de mest effektiva sätten att ge SEO:n en riktig kick – inte minst för nischade sidor som till exempel bostadsportaler. 

Bloggen i sig är ingen rankingfaktor – men den kan användas till sådant som är det

Det finns inget automatiskt likamedtecken mellan att ha en blogg på sin hemsida och att ranka bättre på sökmotorer. Samtidigt finns det gott om data som visar att en blogg de facto kan boosta SEO:n på en sida och öka på söktrafiken rejält. Hur hänger det ihop?

Svaret hittas i vilka möjligheter en blogg innebär – och på vilket sätt formatet kan användas för att jobba med sådana faktorer som är direkt avgörande för hur en sajt rankar.

Har man en blogg och är vass på att skapa innehåll av hög kvalitet och med relevans för sajtens inriktning, kan den bli en värdefull hjälp på vägen mot söktoppen. Förutsatt att man utnyttjar de möjligheter som finns på ett smart sätt. 

Hur kan en blogg hjälpa en bostadsportal att ranka bättre?

Bloggformatet bjuder på en hel del fördelar när det kommer till att vässa SEO:n för en nischad hemsida. Här använder vi en bostadsportal som exempel, men detsamma gäller för alla sidor med en specifik inriktning.  

En bostadsblogg är ett utmärkt sätt att framhäva den expertis man har inom bostadsmarknaden, få fler backlinks samt att hålla sajten uppdaterad och aktuell.

En bostadsportal som har en blogg får dessutom fler ’entry points’ – alltså fler sidor där besökaren kan hitta till webbplatsen genom Google – och lockar besökare att stanna länge. Det ger ett tillfälle att bygga en relation med besökaren och gradvis bygga upp ett förtroende som kan leda till köp.

Låt oss dyka in lite djupare.

Längre besökstid och bättre länkstruktur

Ju längre en besökare stannar på en sida efter att ha klickat in sig via Google, desto bättre kommer den att ranka i sökresultatet. Detta eftersom en längre besökstid indikerar för Google att besökaren hittade vad han eller hon var ute efter på den aktuella sidan, och att den således var en bra matchning. I en blogg kan man dela informativa och intressanta inlägg i ett läsvänligt format, men med mer text som gör att besökstiden blir längre. Det här är också värdefull tid som besökaren umgås med ditt varumärke.

Vad gäller länkstruktur är en blogg utmärkt för såväl internlänkning, som backlinks. Bägge mycket viktiga för SEO:n – och då särskilt backlinks. Med en riktigt bra blogg ökar chanserna att andra sidor länkar till hemsidan för tips, råd och information. Även sådana som väger tungt hos Google, som myndigheter och nyhetsmedier, även om det är mer sällsynt.

Håller sajten aktuell

För att en sajt ska ranka högt hos Google måste den vara aktuell. Helst bör innehållet uppdateras löpande. Att stup i kvarten ändra om kärninnehållet blir emellertid bökigt – men en företagsblogg är enkel att uppdatera ett par gånger i veckan och kan därmed användas för att förnya och aktualisera sidan regelbundet. 

Expertis, auktoritet och pålitlighet på marknaden

EAT – Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness – är ett viktigt nyckelbegrepp inom sökmotoroptimering, och även relevant för sidor med en specifik nisch. Som bostadsportaler. 

EAT handlar om att framhäva sin expertis inom det område man är verksam, för att på så sätt ranka högre hos Google och få ökad trafik in på sajten. Sidor som upplevs vara trovärdiga källor, och som bedöms ha auktoritet inom sitt specifika område, premieras av sökmotorer och hamnar högre upp i resultatet när besökare söker på relaterade nyckelord. 

Exakt hur EAT utvärderas och bedöms finns att läsa om i Googles riktlinjer för SEO. 

Bättre möjligheter att fånga upp nyckelord

Textutrymmet i en blogg ger utmärkta möjligheter att fånga upp viktiga nyckelord och sökfraser relaterade till sajtens inriktning. Ord som kan vara svåra att helt täcka in i sidor som fokuserar på produktutbud, till exempel. För en bostadsportal kan detta innefatta vanliga sökord kopplade till ordet bostad, såväl som sökningar relaterade till hemmet i allmänhet. 

Förbättrar användarupplevelsen

En blogg underlättar kontakten med besökarna och förbättrar användarupplevelsen rent generellt. Här är Bovisions ett gott exempel, med frikostiga tips och råd om det mesta inom hus och hem. Sajtens huvudsakliga syfte är att erbjuda en samlad portal för bostäder som säljs eller hyrs ut, men genom bloggen bjuds också besökarna på ett mervärde.

Enkelt att komma igång

Sist men inte minst måste enkelheten med bloggande lyftas. Det är förvisso inte en SEO-relaterad fördel, men likväl en stor fördel. Idag är det enkelt att integrera en blogg på en redan färdig hemsida, oavsett om man använder sig av wordpress eller andra verktyg. Det kostar inte mycket i form av tid och pengar, men kan med rätt användning ge desto mer tillbaka.

Om du vill ha fler tips om kommersiellt bloggande, missa inte Fem tips för ditt företagsbloggande.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+