Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

10 smarta sätt att använda lån för att förbättra ditt företag

Företag behöver pengar för att lyckas – eller åtminstone för att uppnå sin fulla potential. Som entreprenör har du flera sätt att finansiera din verksamhet på. Att ta in pengar från investerare via nyemission är vanligt. Då ökar inte skuldsättningen, men det innebär istället att du får ge upp en del av ägandet till investerarna.

Vill du undvika att bli utspädd kan det vara ett alternativ att låna pengar till verksamheten. Det är också ofta ett snabbare sätt att få in nytt kapital. Skuldsättning ökar förvisso risken i företaget, men många företagare resonerar ändå att en viss skuldsättningsgrad rent av är önskvärd för att kunna ta vara på de möjligheter som finns.

Hur kan man låna till företaget?

Hur gör man då för att låna till företaget? Det finns en uppsjö av möjligheter. Företagslån är vanliga men brukar ha en ganska hög ränta. För nystartade företag finns mikrolån via Almi eller uppstartslån hos vissa banker. Det finns även banklån – hör med din företagsbank. Ett alternativ är att ge ut obligationer men då måste du hitta någon som är villig att låna ut pengar också. Ofta kan du som ägare behöva borga för lånet.

Slutligen väljer många entreprenörer att ta ett blancolån för att sedan låna ut pengarna privat till företaget. Genom att ta ut ränta på detta lån för du över kostnaden för lånet på ditt företag, vilket inte är mer än rätt. Expressen Låneguiden har en bra sammanställning om du vill ansöka om ett privatlån.

Oavsett typ av lån blir effekten densamma. Ditt företag får pengar som hjälper det att växa.

För att inspirera och motivera har vi sammanställt tio idéer på hur ditt företag kan bli bättre genom att låna pengar:

1. Investera i maskiner och utrustning

Företaget kan öka produktiviteten med rätt utrustning. Kanske kan det till och med utöka produktutbudet genom att satsa på nya maskiner.

Detta gäller i synnerhet företag inom industrin, men i viss mån även tjänsteföretag. Till exempel kan nya och snabbare datorer öka effektiviteten och kraftfullare servrar kan leda till en förbättrad kundupplevelse.

2. Marknadsföringskampanjer

Marknadsföring kostar pengar, men görs den på rätt sätt kommer det ut mer pengar än vad du stoppar in. Likväl måste det finnas ett kapital till att börja med för att du ska kunna satsa på reklam. Ett lån kan vara vad som behövs för att sätta bollen i rullning.

3. Satsa på nya försäljningskanaler

Det går också att öka försäljningen genom att prova på nya försäljningskanaler. Ett lån kan till exempel användas för att köpa annonser på Google Ads eller för att öka synligheten i Googles organiska sökresultat genom att satsa på sökmotoroptimering. Direktreklam är ett annat förslag på vad du kan prova på.

4. Rekrytera personal

Det är dyrt att anställa personal men faktum är att i princip alla företag behöver kompetent arbetskraft för att kunna växa. Vill du ta dig bortom idéstadiet behöver du anställa – eller åtminstone anlita konsulter, frilansare eller byråer.

På samma sätt som med reklam är tanken att en krona som du satsar på personal ska göra att du får tillbaka mer än en krona genom ökad försäljning och lönsamhet. Men det sker sällan direkt och därför kan det behövas pengar för att finansiera anställningen till att börja med.

5. Utbildning

Har du redan anställd personal kan du ta verksamheten till nästa nivå genom utbildning och kompetensutveckling. Det gör inte bara att dina medarbetare blir bättre på sitt jobb och därmed mer effektiva utan det kan även göra dem mer motiverade.

6. Förbättra arbetsmiljön

Alla vill trivas på jobbet. Det behövs inte alltid särskilt mycket för att ta arbetsplatsen från bra till bäst. Mer ergonomiska kontorsmöbler, bättre belysning och en ny kaffemaskin är exempel på sådant som förhöjer arbetsglädjen.

7. Finansiera lagret

Om du har butik, e-handel eller om du är grossist vet du nog redan hur utmanande det kan vara att få loss likvida medel till varuinköp. Genom att belåna lagret kan du använda pengarna till annat istället – att expandera till exempel.

8. Innovation

Som entreprenör är du säkert van att tänka nytt och komma på olika sätt att förbättra verksamheten. Men efter ett tag är det lätt att komma in i ett ”lunk” där allt bara tuffar på. Då kan det vara nyttigt att ta sig en funderare kring hur ett extra tillskott av pengar skulle kunna användas för att ta fram nya produkter eller lösningar för att ta företaget vidare.

9. Bättre kundservice

Oavsett bransch eller om det är B2B eller B2C som du arbetar med har du nytta av att satsa på en bättre kundupplevelse. Extra pengar kan användas för att avsätta personalresurser till kundtjänstärenden eller för att satsa på en CRM-integration i verksamheten. En annan möjlighet är att låta genomföra en kundundersökning för att ta reda på vad som kan göras bättre.

10. Köpa en konkurrent

Sist men inte minst finns möjligheten att köpa en konkurrent och därmed skaffa sig en bättre marknadsposition. Ett uppköp kan också ge dig tillgång till värdefulla kunder, utrustning eller immateriella rättigheter.

Det kräver ofta en hel del kapital att köpa ett annat företag, men det finns undantag. Det kan till exempel uppstå tillfällen då en mindre lyckad konkurrent behöver avveckla sin verksamhet vilket gör att det går att komma över inventarier och kunddatabas till ett bra pris.

Som du ser råder det inte någon brist på anledningar för att låna pengar till sitt företag. En extra kapitalinjektion kan vara vad som behövs för att ta sig vidare till nästa nivå.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+