Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Så fungerar leasing för entreprenad

Har du en entreprenad och behöver skaffa nya maskiner? Särskilt för den nystartade firman kan inköp av fordon, redskap och utrustning vara förbjudande dyrt. I den här artikeln tar vi en titt på hur leasing för entreprenad kan fungera som ett attraktivt sätt att finansiera inköp av utrustning.

Vad är leasing för entreprenad?

Leasing för entreprenad är ett sätt att finansiera utrustning till ditt entreprenadföretag. Det innebär att du hyr utrustning eller maskiner för att använda dem i din verksamhet under en överenskommen tidsperiod. Hyran kallas för leasingavgift och betalas vanligtvis på månadsbasis.

Leasing är ett populärt alternativ för företag inom entreprenadsektorn. Det är gynnsamt för dig som vill komma igång med din verksamhet utan att behöva betala höga investeringskostnader i början.

Hur skaffar man leasing av entreprenadmaskiner?

Det finns ett antal banker, nischbanker och finansiella institut i Sverige som erbjuder leasing av entreprenadmaskiner. Ikano Bank är en av dem.

Så här går det till:

  • Du berättar för banken vilken entreprenadutrustning du vill leasa.
  • Banken köper utrustningen och skapar ett leasingavtal. Banken står som ägare och du som användare.
  • När du får utrustningen börjar avtalet att gälla.
  • Varje månad får din entreprenadfirma en faktura (leasingkostnad).
  • När leasingperioden är slut kan du välja mellan att köpa maskinen, förlänga avtalet eller hitta en köpare eller ny leasingtagare.

Fördelar med leasing för entreprenad

Det finns flera fördelar med att leasa utrustning till en entreprenadverksamhet:

  • Lägre initial investering: Eftersom entreprenadföretaget inte behöver köpa utrustningen direkt minskar den initiala kapitalbindningen.
  • Finansiell flexibilitet: Leasing ger företaget möjlighet att behålla sin likviditet och använda kapitalet till andra viktiga affärsbehov.
  • Modern teknik: Genom leasing kan företaget lätt uppgradera till den senaste utrustningen när avtalstiden löper ut, vilket hjälper till att bibehålla konkurrenskraften.
  • Skattefördelar: Om leasingavtalet är i form av operativ leasing bokförs leasingen som en kostnad istället för en tillgång, vilket gör att soliditeten stärks.

När passar leasing för att finansiera entreprenad?

Som du ser av fördelarna tickar leasing för entreprenad av många av de boxar som är intressanta för den unga firman. En ”entreprenör” som samtidigt är ”entreprenör”, om du förstår vad vi menar.

Du som grundare av ett nytt bolag har ofta extra stora behov av att minimera den finansiella risken, stärka kassaflödet samtidigt som du vill kunna skaffa utrustning som är tillräckligt bra för att du ska bli konkurrenskraftig på marknaden.

Men självklart passar leasing för entreprenad lika bra för de mer etablerade verksamheterna. Fördelarna är desamma.

Läs också: Vanliga hinder för tillväxtföretag och hur man tacklar dem

Olika typer av leasingavtal

Det finns två huvudtyper av leasingavtal:

1. Operativ leasing

Vid operativ leasing behåller leasingföretaget ägandet av utrustningen under hela avtalstiden och ansvarar för underhåll och administration. Du som leasar betalar regelbundna leasingavgifter för att använda utrustningen och kan returnera den efter avtalstidens slut utan ytterligare skyldigheter.

På grund av hur denna leasing fungerar kallas den ibland helt enkelt för att ”hyra”. Denna typ av leasing har fördelen att den tas upp som en direktkostnad och den belastar därför inte balansräkningen. Denna leasingform är vanlig utomlands.

2. Finansiell leasing

Vid finansiell leasing har du vanligtvis möjlighet att köpa utrustningen vid avtalstidens slut. Under avtalstiden betraktas du som den faktiska användaren av utrustningen och är ansvarig för underhåll och reparationer.

Utrustningen måste bokföras som en tillgång och belastar därför balansräkningen och påverkar soliditeten negativt. Detta är den vanligaste leasingformen i Sverige.

Här kan du läsa om Skatteverkets riktlinjer för operativ vs finansiell leasing.

Vilken utrustning kan man leasa?

Det finns egentligen inga begränsningar i vilken typ av utrustning man kan leasa till företaget. För en entreprenad kan det till exempel vara aktuell att anskaffa följande utrustning genom att leasa:

  • Grävmaskiner
  • Dumpers
  • Hjullastare
  • Lastmaskiner
  • Lyftkranar
  • Traktorer
  • Redskapsbärare
  • Liftar
  • Markberedare
  • Lastbilar

Ja det går till och med att leasa robotgräsklippare om det skulle vara något som behövs för verksamheten!

Vad kostar det att leasa till entreprenad?

Priset för leasing är en direkt funktion av vad utrustningen kostar, ränteläge, leasingperiod samt vilket restvärde som en procentsats av inköpspriset du önskar ha.

Ofta kan du välja om du ska betala mer den första hyran. Då blir resterande månadsfakturor billigare.

Enklaste sättet att få en uppfattning om vad det kostar att leasa för entreprenad är att testa en kalkylator för leasing. Då kan du leka med olika belopp, avtalslängt och restvärde för att se vad dina entreprenadmaskiner kommer att kosta varje månad.

Vilka alternativ finns?

Har du en entreprenadverksamhet är företagsleasing ett av flera sätt att finansiera ditt företag på. De främsta alternativen är avbetalning och ett traditionellt lån.

Vad som är bäst måste du bedöma från fall till fall. Du behöver jämföra villkoren noga. Kan du köpa maskiner på avbetalning och säljaren erbjuder fördelaktiga villkor för att kunna sälja sina produkter kan det vara ett attraktivt alternativ. Speciellt om du planerar att behålla utrustningen länge.

Lån kan vara bra för det finansiellt starka företaget som har möjlighet att betala kontantinsats och som inte redan har så hög belåning.

Leasing framstår ofta som ett mycket attraktivt val som gör det möjligt att köpa in dyr utrustning som behövs för verksamheten, även är de finansiella musklerna kanske ännu inte hunnit bli så stora.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+