Ska ditt företag ta nästa kliv och bli med kontor eller har ni vuxit ur det ni har och är redo för större? Oavsett om du driver en liten startup eller ett väletablerat företag är det ofta ett kostsamt steg. Ett tillfälle då det är väl värt att fundera över hur resurserna används på ett effektivt sätt. Ett alternativ som har blivit alltmer populärt är att leasa kontorsutrustning istället för att lägga stora belopp på att köpa. I den här artikeln tittar vi närmare på hur det fungerar, fördelarna med det och vad du ska tänka på.
Leasing i korthet
Leasing är en form av långsiktig hyra där företag får tillgång till nödvändig utrustning utan att behöva köpa den. Istället betalar företaget en månadsavgift för att använda utrustningen under en bestämd tidsperiod. När leasingperioden löper ut finns det oftast möjlighet att antingen köpa utrustningen till ett förmånligt pris eller uppgradera till nyare modeller. Ett vanligt användningsområde är att leasa entreprenadmaskiner.
Vilken kontorsutrustning kan man leasa?
Det korta svaret är att det mesta går att leasa. Många leasingföretag är tillmötesgående så länge produkten du vill ha ingår någorlunda i deras verksamhetsområde. Vilken kontorsutrustning som är aktuell att leasa beror på företagets behov och verksamhetsområde. Värt att tänka på är att det du leasar bör ha ett hyfsat andrahandsvärde efter avtalsperioden, så att du inte sitter kvar med värdelös utrustning. Avtal kan tecknas hos en rad leasingföretag, finansieringsinstitut och banker. Ikano Bank brukar ha schyssta villkor.
Nedan följer några exempel på kontorsutrustning som kan leasas:
- Datorer och tillbehör: Att leasa datorer, skärmar, tangentbord och andra tillbehör gör det möjligt att hålla de anställda uppdaterade med den senaste teknologin utan att behöva göra stora initiala investeringar.
- Programvara: Leasing av programvarulicenser säkerställer att det alltid finns tillgång till den senaste och mest effektiva programvaran.
- Skrivare och kopiatorer: Leasing av skrivare och kopiatorer ger företaget tillgång till högkvalitativa maskiner utan att behöva tänka på underhållskostnader.
- Möbler: Att leasa kontorsmöbler såsom skriv- och konferensbord, stolar och andra sittmöbler ger möjlighet att skapa en trivsam och ergonomisk arbetsmiljö
- Projektorer och konferensutrustning: För företag som ofta håller möten och presentationer kan det vara fördelaktigt att leasa projektorer och annan konferensutrustning.
Fördelar med att leasa utrustningen till kontoret
Att leasa kontorsutrustning kommer med en rad fördelar:
- Kostnadseffektivitet:
En av de mest uppenbara fördelarna med att leasa kontorsutrustning är att kostnaderna fördelas över leasingperioden och företaget slipper stora kapitalkostnader vid anskaffningstillfället. På så sätt frigörs kapital som kan användas för andra viktiga verksamhetsområden, som marknadsföring eller expansion. - Bevara likviditet:Genom att undvika stora kapitalutlägg för utrustning har företaget bättre förutsättningar att bibehålla sin likviditet. Det är särskilt viktigt för mindre företag och startups, där varje krona är värdefull.
- Uppdaterad teknologi: Eftersom teknologin ständigt utvecklas kan leasing vara ett sätt att hålla den tekniska kontorsutrustningen aktuell utan att behöva göra stora investeringar varje gång en ny produkt lanseras.
- Flexibilitet: Leasingavtal kan anpassas efter företagets behov. Det finns oftast möjlighet att uppgradera eller lägga till utrustning under pågående leasingperiod om företagets behov förändras.
- Redovisning och skatt: Leasing är enkelt att bokföra och momsen är avdragsgill. Övrig beskattning beror bland annat på vilken typ av leasingavtal det gäller. Läs mer om det här
- Mindre risk: Genom att undvika ägande av utrustningen minskar företaget risken för värdeminskning och underhållskostnader.
Att tänka på gällande leasingavtal
Fördelarna med att leasa utrustning till kontoret är många. Men det finns ett par saker att ta med i beräkningen när du fattar beslut:
- Total kostnad över tid: Även om månadskostnaden är skälig blir den totala kostnaden över längre tid högre än om du köper utrustningen direkt. Det beror på att du betalar ränta och andra avgifter över leasingperioden.
- Bindningstid och avtalsvillkor: Leasingavtal kan innehålla restriktioner och bindningstider. Om ditt företags behov förändras snabbt eller om du vill uppgradera utrustningen tidigare än avtalet tillåter kan det tillkomma kostnader.
Väljer du att leasa kontorsutrustning blir alltså totalkostnaden över tid högre. Men för entreprenören som vill balansera sina resurser kan det vara en fördelaktig lösning. När ekonomin inte belastas av stora kapitalutlägg och det samtidigt finns tillgång till flexibilitet och regelbunden uppdatering av teknisk utrustning frigörs utrymme för att fokusera på tillväxt, framgång och entreprenörskap.
Läs också: Vanliga hinder för tillväxtföretag – och sätt att tackla dem