I förra veckan skrev jag ett inlägg som beskriver en ide jag har, Affiliate Acadademy. Det är min uppfattning att en ide är aldrig färdig. Man kan ofta se den ur nya synviklar efter hand som man funderar på den eller får mer input eller feedback.
Jag fortsatte att fundera kring min ide ur perspektivet att jag ville bygga in en större skalbarhet och därmed få något av en hockeyklubbeffekt.
Efter en del funderande och diskuterande insåg jag att det troligen finns en marknad för nischade utbildningar och information mot konsumenter. Man skulle kunna likna min lilla ide vid ”Dummies” bokserie med olika teman. Dessa säljer man sedan mot konsument. Med tanke på att aftonbladet kan sälja resguider så är jag övertygad om att detta skulle fungera.
Låt mig ge ett exempel. Det finns en bok om hur man skriver affärsplaner. Man gör denna kunskap digital och tillför olika typer av funktionalitet.
- Kunskapskontroll i form av quizzar i slutet av varje kapitel
- Certifiering i form av ett sluttest
- I slutet av varje kapitel får användaren arbetsuppgifter till sin egna affärsplan att genomföra innan nästa kapitel påbörjas
- Man kan tillföra manuell kontroll av kundens övningsuppgift. Det är en fråga om betalvilja
- Man kan låta användare dela med sig av sina affärsplaner som exempel om de är bra, kanske i utbyte mot gratiskurser.
Det finns mycket mer funktionalitet att tänka ut. Det är inte det viktiga utan det är hockeyklubbeffekten man kan uppnå genom att nå fler nischer. Genom att öka mängden användare och innehåll på samma teknikplattform kan man öka denna effekt. Troligen finner man skalfördelar i köp av olika media/pr också.
Med detta inlägg ville jag återigen illustrera att en ide mår bra av att stötas och blötas, precis som jag hävdar här. Då uppkommer nya tillämpningar. Även om jag skulle komma på denna tillämpning(det är inte rocket science att tänka ut) på egen hand skulle det defenitivt ta längre tid.