Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Gratis affärside 1: Affiliate Acadamy

Då kommer här mitt första inlägg för att testa teorin om att man kan bli rik genom att ge bort affärsidéer . Den första har jag döpt till Affiliate Academy(nä, jag har inte reggat domänen, så snabba på om ni gillade namnet)

Jag har sedan en tid jobbat med affiliate marknadsföring. Ett problem, i den branschen, är att de flesta affiliates har noll koll. På varje duktig affiliate går det 99 dåliga. Det läggs mycket tid av affiliate managers, att rekrytera de duktiga affiliates och att hålla de som inte är så duktiga från att ta för mycket av din tid. De kräver myckt tid som ger lite försäljning. Min tanke är att istället för att hårdsälja på de som är duktiga, utbilda de som är inte är så duktiga.

För att göra detta bygger man en websida med interaktiva kurser inom olika delar av affiliate marknadsföring, tex blogg marknadsföring, ppc-arbitrage, seo och andra marknadsföringsmetoder. Man inspireras även av viktnedgångsajterna som GI viktkoll, dvs man förser inte bara kunderna med kunskap utan man försöker även se till att de kopplar kunskapen till handling. Man ser till att det finns att-göra listor för affiliates. När ett kapitel är avslutat står det vad man skall göra och hur lång tid detta skall ta. Detta följes sedan upp med hjälp av mejl. Allt för att man skall koppla handling till kunskapen och coacha affiliaten till framgång. Man bygger dessutom in incentivemoment. När man nått vissa nivåer av kunskap och handling belönas man med coaching, pengar, konsulttid eller dylikt.

Inte helt revolutionerande ide men nu kommer det intressanta. Vem är kunden? Nog kommer en och annan affiliate att hitta till sidan och betala för att genomföra kurserna på egen hand. Jag tror dock att allt eftersom affiliate marknadsföring blir viktigare och viktigare i den digitala mediamixen, så kommer merchants och affiliatenätverk vara redo att betala dig för att deras affiliates skall få genomföra kursen – gratis. De köper helt enkelt x antal tusen kurser av dig. En viss grad av anpassning måste nog ske för varje kund eftersom olika merchants har marknader som alla skiljer sig lite åt. Redan idag sitter affiliate managers och marknadschefer och jobbar med aquisitions cost för en affiliate och vad en affiliate generar i intäkt. Med hjälp av kurserna blir det lättare att rekrytera affilaites och varje affiliate blir värd mer. Affilaites kommer också att bli lojalare mot dig när du hjälper dem.

Man skall leva som man lär, iden är ju bara en bråkdel av värdet. Det intressanta är hur man skulle göra för att genomföra den. Här finns det inga rätt eller fel men så här skulle jag börja:

  1. Varje startup måste aggressivt söka sin marknad. Jag hade börjat med marknadsföringen. Jag hade omgående bokat möten med bolag som sysslar med affiliate marknadsföring, för att höra hur de ser på iden. Om de gillar den? Vad har de för betalvilja? Vilka institutionella hinder finns det? Hur stor kan den potentiella marknaden vara och mycket mer. Detta tas fram i dialog med potentiella kunder
  2. Sedan hade jag nog valt att samarbeta med affiliates som har lyckats inom vissa nischer. Pumpa dem på kunskap(i de falle jag saknar den) och sedan använda deras namn i marknadsföringen på olika sätt. Funkar inte detta hade jag försökt sydikera innehåll från författare inom ämnet. Allt för att jag själv skall behöva skapa så lite innehåll som möjligt eftersom det är dyrt och tidskrävande.
  3. Teknisk plattform. I detta fallet är det inte så komplext utan detta är en contentsajt med inlogging. Man kan bygga på mkt mer men för att börja krävs inte mer. Utöver detta krävs det en viss grad av funktionalitet kring uppföljning av vad affiliate uppnår. Detta kan ske genom kunskapsquizzar och att affiliaten får fylla listor med aktiviteter som han eller hon gjort. I vissa fall måste man även följa upp manuellt, om belöning skall ges

Det är nu det viktigaste tar vid, att aggressivt söka sin marknad och kunder. I detta fallet skall man nog inte begränsa sig till Sverige. Man skall omgående gå utomlands. England tror jag mycket på. Affiliate marknaden där är säkert fem ggr större än hela skandinavien.

Nu är det er tur kära besökare. Ni kan kritisera, förkasta eller kopiera. Förhoppingvis, oavsett vad ni väljer, så hoppas jag ni förädlar iden!

Jag vill inte säga att jag har perfekt koll på affiliate industrin. Dock har jag så mycket självinsikt att jag tror inte mina ideèr är unika. Det borde finnas liknande koncept därute redan i varierande grad av framgång och produktifiering. Ni skall inte låta detta hindra er. Det är bara ett tecken på att det finns en marknad och att ni är på rätt spår.

Disruptive ger bort affärsideer här!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Jack Hansen says:

    grym idé! tyvärr hinner jag inte sno den eftersom jag redan heltidsbloggar och drar in bra pengar, men … jag ska skriva om idén och er sajt i morgon! 🙂

    keep it up!

Trackbacks

  1. […] diskussion visade sig att snubbarna bakom Agent Interactive hade tagit intryck av en av mina affärsideer, Affiliate Academy. För er som inte vet det så jobbar Agent Interactive med prestationsbaserad marknadsföring och […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+