Magnus Bråth är en bloggkompis till mig som driver sökmotorkonsult.se. I vanliga fall jobbar Magnus på Pineberry men Sökmotorkonsult.se lever vidare även nu när Magnus är anställd, nu som en del av Pineberry. Inte nog med det. Magnus har lagt en hel del tid på sistone på att förbättra sidan. Tex finns det möjligheter att maila Magnus specifika frågeställningar kring sin websida och Magnus besvarar dem genom att blogga om dem. De har också en liten applikation som kan analysera din sida för att se vilken ”seo-hygiennivå” du har på din sida(själv fick jag 89% så din applikation är ännu inte perfekt Magnus 😉 )
Detta är bra marknadsföring. Dels lyfter man ju fram problemen för kunden och ökar medvetandet om detta men det är ju också en hjälp för mig, speciellt om jag är oerfaren. Magnus och jag har under en tid haft en lågintensiv mailkonversation kring detta och vi beslutade oss publicera några frågeställningar SEO här på Disruptive. Givet det jag vet om Disruptives läsare tror jag vissa av er komma finna dem nyttiga.
SEO-fråga för Inkubatorer:
CR:En inkubator är ofta kopplade till universitet. Flertalet av har som syfte att hjälpa till att kommerserialisera univeristets kunskaper/forskning(rätta mig om jag har fel Johan) Deras uppgift/mål är att finansiera företag, bra företag så att de växer och blir välmående företag som generar vinst till sina aktieägare. Google och SEO är antagligen inte deras primära marknadsföringskanal men det finns ändå ett värde att finnas där, tror jag. De flesta inkubatorer har ju inget varumärke och när det finns människor som är intresserade söker de ju ofta på generiska ord, som tex ”inkubator”. Hur kan en inkubator göra sin träffbild bättre och lyfta fram/förklara deras verksamhet och nyttan av den?
Magnus Bråth:Universiteten sitter ofta på en enorm potential men väljer av någon anledning att inte alls använda sig av den. Det finns få websidor som har så mycket förtroende från Googles sida som universitetssidor. Detta beror främst på två faktorer
- De ofta har enormt med inlänkar
- De funnits sedan strax innan internet.
På samma sätt som för en riskkapitalist så lider inkubatorerna av problemet att mycket få letar direkt efter dem. Det här är ett av sökmotoroptimeringens begränsningar, man kan inte skapa en efterfrågan, man kan bara ta hand om den som redan finns.
Nu betyder inte det att man inte kan få sökmotortrafik, det betyder bara att det kanske är dags att titta på andra termer än “någonstans där jag kan sitta när jag jobbar med mitt nystartade företag”. Jag skulle här satsa på att nå brett. Det finns all möjlighet i världen att knipa toppositioner på en hel massa termer inom starta företag/starta eget. Det som fattas här är content, bygg ut med innehåll som går lite utanför det direkta erbjudandet. Skriv guider för hur man kommer igång, hur man betalar moms och allt sådant. En stor mängd generell trafik på området borde ge bra effekter även på huvudverksamheten. Se för guds skull till att använda den inneboende styrkan i moderorganisationen också. Om det är en bra tjänst som ett universitet tillhandahåller kan man tycka att den förtjänar en länk från universitetets alumnisida åtminstone.
Ett liknande exempel, jag jobbade med ACEproject.org, som FN och International Idea står bakom. Efter att vi byggt om siten var länkarbetet inte svårare än att vi ringde runt och avkrävde länkar från medlemsländer och organisationer. Det är förstås enkelt att göra SEO när man får länkar från regeringar men principen för en inkubator är densamma. Inkubatorn har relationer som är starka i Google och det är helt naturligt att dessa relationer länkar till inkubatorn på olika sätt.
CR: När jag tittar på detta inkubatorproblemet ser jag en annan möjlighet som jag tror är ganska oexploaterat och okänd. Många inkubatorer har en stark lokal förankring. En del av deras uppgift är faktikst att utveckla det lokala näringslivet. Eftersom de har denna starka lokala förankring finns det åtskilliga lokala organisationer att samarbeta med. Alltifrån Oddfellows till komunen, bibliotek ja, tom lokala bloggare och lokaltidningen eller lokal SEO De vill alla länka till någon som gör något bra för den lokala ekonomin och är aktiv för att utveckla relationer, affärer, människor och möjligheter.
[…] kan även finna en tidigare blogpost från Magnus gällande sökmotormarknadsföring för inkubatorer. Nischad fakta men är man ansvarig på en inkubator eller intresserad av SEO finns det en del […]