Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer
Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.
Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.
Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution
Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.
Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring
Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.
Man ska inte låta sig luras att alla är framgångsrika. Det finns ju också mycket att lära av de som inte gjort succé. Alla människor som har bra idéer är inte naturliga entrepenörer heller.
Jättebra inlägg.
/Di
Det jag är nyfiken på är… hur MÅNGA olika investeringar görs per år? Hur många projekt kommer igång? Hur många entreprenörer där ute får faktiskt det stöd de drömmer om?
Upptäckte denna sida nu, Kan inte låte bli att slänga in en kommentar även om tråden är lite gammal.
Jag håller med om att siffran 2-5000 affärsänglar är en ganska grov uppskattning. Dock inte helt orealistisk, beroende på hur man definierar en affärsängel.
Här finns en viss begreppsförvirring . De s.k. Skall man vara lite noggrann med definitionerna (vilket inte riskkapitalföreningen är) utgör affärsänglarna bara en del av den totala informella venture capitalmarknaden. Sörheim & Landström (2001) har en intressant artikel på området där de delar upp den informella venture capitalmarknaden i fyra olika aktörer: Affärsänglar, traders, analytical investors och lotto investors. Gemensamt för dessa s.k. informella investerare är att det är privatpersoner som investerar riskkapital (ägarkapital) i onoterade bolag som de inte har någon tidigare formell eller familjeanknytning till.
När man pratar om 2-5000 affärsänglar så menar man nog egentligen att det finns ungefär så många informella investerare i Sverige. Här räknas således alla personer in som minst en gång investerat egna pengar i ett onoterat bolag (som de inte har någon tidigare formell eller familjeanknytning till). (CONNECT definierar sina affärsänglar som privatpersoner som är villiga att av privata medel investera minst 250000 kronor i aktier i nystartade företag.)
Med tanke på att det finns en bra bit över 300 tusen AB i Sverige så är siffran kanske inte så extrem.
Ser man Affärsänglar utifrån Sörheim & Landströms definition av affärsänglar så är siffran absolut betydligt lägre än de 2-5000. Din uppskattning om ett par hundra tror jag är mer realistisk. I deras studie (som var gjord i Norge) utgjorde Affärsänglarna ungefär 25% av de informella investerare som de hittade. Detta går dock inte att använda för att uppskatta antalet affärsänglar i Sverige. En affärsängel enligt Sörheim & Landström är en informell investerare som har en hög investeringsaktivitet (dvs investerar i många företag) och som tillför en hög grad av engagemang och kompetens i bolag som de investerar i. Eller enklare översatt, en rutinerad investerare som tillför kompetens och engagemang i de bolag som han/hon investerar i. De flesta informella investerare gör varken eller (för det mesta en lite chansartad investering i ett företag som de sedan inte har någon större kontakt med).
Dessutom bör man kanske tillägga att det har blivit mer regel än undantag att många affärsänglar investerar i samma företag. Man kan därför inte automatisk multiplicera antal affärsänglar och gjorda investeringar och komma fram till hur många affärsängelinvesterade företag det finns i Sverige.
Litteraturtips:
Sörheim & Landström 2001, Informal investors A categorization, with policy implications. Entrepreneurship & Regional Development, 13 (2001) , 351-370
Mvh
Anders Isaksson
Handelshögskolan vid Umeå universitet, “venture capitalforskare”
Hej Anders
Bland de mest imponerande kommentarer jag sett! Idag hörde jag utrycket från en väldigt senior snubbe på den globala riskkapitalmarknaden säga att bland det mest värdefulla en svensk entreprenör kan få idag är en affärsängen som “jagar sina egna pengar han satsat”, dvs satsar man en miljon eller två är det eld i röven när det gäller att få bolaget att flyga. När man säger det så inser man att rätt affärsängen är som att få en kompanjon som tycker det är viktigare att lyckas än vad du tycker som entreprenör!