Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Att starta företag är som att bygga modelflygplan!

När jag lärde känna Poppe på det glada 90-talet gjorde han en liknelse som satte sig hårt i mitt minne. Jag hade vid tillfället aldrig startat något företag och faktikst aldrig tänkt tanken. Mitt livskall låg i finansbranschen(vissa livsbeslut kommer man aldrig förstå i efterhand).

Vi stod i Funplanets lokaler på David Bagares gata. Ni vet, lokalen som är ett gammalt bankkontor. Trots att jag ännu inte kände Poppe så väl, märktes det tydligt att han hade tänkt ut något som han var ivrig att berätta. Ni vet, lite som ett barn, som för första gången upptäckt snö och måste berätta om det och dessutom verkligen tror att det är en nyhet!

Poppe: Du vet, Rudolf, starta företag är som att bygga modelflygplan!

Rudolf: Jaså? Hur tänkte du nu? Det finns ju knappast byggsatser och manualer till företagande?

Poppe: Jo, kommer du ihåg ditt första modellflygplan?

Rudolf: Jo..det var en Hurricane i skala 1:200. Gick inge vidare. Vingarna vara sneda, beteckningarna satt inte som det skulle och det var smålimbloppar överallt. Knappast aerodynamiskt. Jag satte en smällare på det kring nyår och kastade det från en balkong

Poppe: Precis så är det med att starta företag!

Rudolf: Man spränger dem när man är klar med dem?

Poppe: Nänä, dumsnut. Första företaget du startar är som ditt första modelplan. Det är snett och vingt. Du lappar och lagar och du förvånas över att det flyger eftersom det är så tungt av lim. Ditt andra företag är som ditt andra modellflygplan. Vingarna sitter i rätt vinkel, klistermärken likaså. Visst, på vissa ställen har limmet krypit fram och stelnat men på det hela taget är det rätt ok. Det tredje planet, du vet den där stora B52.an, då börjar det likna något. Du får tom den där pyttelilla bilden, framme på cockpiten, av en halvnaken pinupbrud, som besättningen ritat, att sitta rätt. Kulsprutorna pekar synkroniserade och det ser verkligen ut som en mindre kopia av den äkta varan. Likaså är det med ditt tredje företag. Då har du ett företag som flyger och som skapar mycket nytta för dina kunder på ett mycket effektivt sätt och som är rikigt värdefullt.

I all sin enkelhet tyckte jag denna liknelse var briljant. Man kan dessutom använda den i andra kunskapssammanhang än just kring företagsstartande. Den skänker också perspektiv kring begreppet misslyckande. Det är inga enkla uppgifter man har framför sig som företagare. Världen är komplex och föränderlig. Att skaffa sig nödvändiga kunskaper tar tid, energi och engagemang. Attdå lyckas blir en funktion av dina misslyckanden och att misslyckas är inget konstigt. De enda som inte misslyckas är de som aldrig försöker. Nu förstår ni varför denna liknelse fastnade, budskapet är att man kommer att misslyckas i sin jakt på lyckande.

Poppe håller just nu på att bygga på sitt andra modellflygplan men av någon okänd anledning tar det tid att få det att starta. Jag tycker ni besökare skall fråga Poppe när han skall lansera? Maila, fråga på Facebook eller skriv en kommentar här

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Tek says:

    Faktiskt en bra liknelse!

  2. Kristoffer says:

    Håller med, faktiskt riktigt bra 🙂
    Jag undrar hur man har lyckats missa denna blogg?! Mycket intressant läsning!

  3. nolingo says:

    Bra, riktigt bra. Det är det tredje huset och det tredje företagat som blir så som man tänkt sig. Tänker ofta att “nästa gång – då jäklar ska jag inte göra de här misstagen iaf”. /Peter

Trackbacks

  1. […] energi och engagemang. Här vill jag knyta an till Poppes liknelse om företagsbyggande som modellflygsbyggande. Jag tror sällan det är det första bolaget som blir den stora hitten (även om en del sådana […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+