“Om det kan automatiseras kommer det vara gratis” En ganska trivial mening sagt av en god vän till mig. Ganska få saker kan automatiseras eller? Ja, idag kan få saker automatiseras men det håller på att ändra sig. Ändra sig fort. Det mest lysande exemplet på detta är Google. Varje dag ställer jag 100 frågor till en maskin, gratis. Innan Google var jag tvungen att ringa någon, gå till biblioteket eller kolla gula sidorna. Google ger mig bra svar och Googles marginakostnad är så nära noll att man kan anta att den är noll. De i sin tur säljer mina frågor till annonsörer som vill “besvara” dem.
Det är i denna automatiseringsprocess vi måste se begreppet Fremium som vi diskuterade i denna blog för någon månad sedan(jag adderade några personliga erfarenheter) Genom att du har en marginalkostnad som är väldigt nära noll kan du faktiskt ge bort din produkt. För att det skall funka måste du också ha en distributionskostnad som är nära noll. Det måste alltså finnas naturliga spridningsorsaker för din produkt. Den måste vara viral. Viralitet är en absolut grundförutsättning för Freemium.
Det är därför vi ser tjänster som Hotmail, Pirate bay och Spotify spridas som orkanvindar i de sociala ekosystemen. De är naturligt virala. De är också väldigt breda i sin problemlösning. Alla vil maila, alla lyssnar på musik eller vill ha gratis innehåll. De går ingen förbi.
Noll i distributionskostnad är något som kan hända på nätet i mycket större utsträckning än någonsin tidigare. Det är därför vi ser dessa Freemiummodeller växa fram. Jag var en gnutta skeptisk, eller nyanserad i min förra blogpost. Efter en månads funderande inser jag att detta går att göra för många fler plan. Ta ett sådant exempel som e-handel. Man flyttar på fysiska ting fram till konsumenten. Det är inte naturligt viralt. Vem vill skicka vidare en produktsida? Nä, ingen. Men det går att koppla information till den fysiska produkten. Stegräknare är ett exempel. Den infon som samlas av stegräknaren är information som kan spridas viralt. Den vill man dela, analysera och kanske inte minst, om man tävlar med varandra, kontrollera. Då kan man bygga in en gratis distribution i sin produkt vilket också möjliggör en Freemium modell. Jag tror att tänker man till i dessa banor inser man att det kommer komma Freemiummodeller där vi minst anar det. Antagligen kommer de ej heller att komma från de existerande företagen. Det är nya uppstickare som kommer se detta hända och de kommer vilja skapa det. De “gamla” företagen väljer oftast att sitta lungt i båten. De har ju något att förlora.
Min naturliga ansats är ju att tänka på Freemium, gratis distribution i relation till Mjukvara.se. Inte lätt. Men jag inser ju att jag redan har det. Sökmotorrna gör att min distribution är gratis. Innehållet är det som drar. Men det är inte en Fremium modell ännu, bara gratis distribution. Ännu finns det nämligen inga intäkter in. Så nu får jag fundera ut något som sprider sig i de sociala ekosystemen.
[…] Disruptivedoktrinen Föregående: Gratis blir det om vi automatiserar det!| […]