Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Disruptive intervjuar Douglas Roos, Ladbrokes

roos.jpgDouglas har en i entreprenörskretsar den ganska ovanliga bakgrunden att han är jurist. Närmare bestämt är han specialiserad på internationell jurudik och EG-rätt. Ett tag var han även doktorand i EG-rätt och konkurrensrätt. Efter att ha klarat uttagningsproverna för att få jobba hos EU-kommissionen spenderade han tre år i Bryssel. Men 1999 tröttnade han och sa upp sig och började på en startup vid namn Netentertainment som utvecklade en spelplattform på nätet och som ägdes av MTG och Cherryföretagen. Efter två år bar det så iväg igen och 2001 var han med och startade Ladbrokes Norden.

Ladbrokes är ett anrikt engelskt spelbolag. Douglas och hans kollegor lyckades med konststycket att utverka en Nordisk spellicens som löpte över 25 år. Aldrig tidigare i Ladbrokes 120-åriga historia hade detta skett tidigare. Ladbrokes blev närmast chockerade över hur mycket pengar den nordiska verksamheten genererade och i början av 2007 köpte man helt sonika upp verksamheten för 40 miljoner GBP vilket motsvarar ca en halv miljard SEK!

På frågan om vad som gjorde Ladbrokes Norden så framgångsrikt svarar Douglas “En viktig framgångsfaktor har varit byggandet av vårt varumärke. Vi tog också positionen som utmanare till det Svenska spelmonopolet och ur PR-synpunkt har detta varit oerhört framgångsrikt. Det har lett till mycket exponering i media som vi inte behövt betala för. Bosse Ringholm var min bästa PR-maskin. Jag visste till slut vad som triggade honom vilket kunde leda till mediaexponering i flera dagar efter ett uttalande.”

Om det svenska spelmonopolet säger Douglas “Det kommer att ske en förändring frågan är bara när. Det svenska monopolet är olagligt. Jag har träffat massor av politiker från alla partier och de flesta är tyvärr människor som tappat sin integritet och personliga mod. Istället agerar dom vindflöjlar och vänder kappan efter vinden. Jag är mer gramse på borgarna än på sossarna för sossarna har alltid varit tydliga med sin ståndpunkt. Innan valet var borgarna emot spelmonopolet men efter valet har dom svängt. Att sen se Littorin försvara facket i Vaxholmskonflikten fick mig verkligen att må fysiskt illa

När Ladbrokes köpte upp den nordenverksamheten bestämdes det att Douglas skulle vara kvar i ett år. I slutet av januari detta år löpte kontraktet ut och han har precis avslutat sin anställning där. Nu är han i färd med att starta ett nytt projekt tillsammans med en “mediaprofil” men på min fråga om vad det handlar om blir han förtegen. “Vi har en affärsplan klar och håller på att dra in riskkapital till en nyemission på totalt 12 MSEK.”

När vi pratar om vad som driver honom är svaret blixtsnabbt “Pengar! Jag vill tjäna pengar.” Sedan tillägger han med ett leende “Jag gillar att säga så eftersom det är så provocerande. Man framstår kanske som en riktig kapitalist men för mig är pengar mer ett kvitto eller betyg på att man har gjort något bra. Även bekräftelse och beröm kan vara starka drivkrafter och jag tror att de flesta framgångsrika entreprenörer gärna vill ha beröm eller ett erkännande vare sig det är från kollegor, sin bransch eller från sin mamma.”

Vi på Disruptive önskar Douglas lycka till med sitt nya projekt!

 Läs fler intervjuer som Disruptive gjort med kända entreprenörer!

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Per says:

    Intressant intervju! Tack för den….

    …men det stavas “Ladbrokes”. 🙂

  2. Poppe says:

    Tack Per – har ändrat enligt ditt korrekta påpekande 🙂

  3. Rudolf says:

    Ett bra exempel på en underdog strategi tycker jag, dvs när det finns en utmanare som upplevs som mer attraktiv och som man känslomässigt kan relatera till!

  4. Patrik says:

    Häftigt att läsa så här i efterhand! 🙂

  5. Rudolf says:

    Just det, vi har gjort en intervju med Douglas Roos, hade helt glömt bort det!

  6. Joel says:

    Störtskön kille!

Trackbacks

  1. […] ett litet tag sedan intervjuade vi Douglas Roos här på Disruptive. Han slutade då precis på Ladbrokes för att starta ett nytt […]

  2. […] fegar, mycket läsvärd. Sesam: Folksam igen Spiegel: Tysk bank hakar på trenden Disruptive: Intervju med Douglas Roos angående Ladbrokes Bonusläsning: Computer Sweden intervjuar Douglas Roos om spelmissbruk Filed […]

  3. Douglas Roos – en fullvärdig efterträdare? | DIFBloggen says:

    […] […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+