Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Publicera din affärside här!

Jag har haft flera bra dialoger kring mina affärsideer här på bloggen och jag vill nu ger er som bär på tankar och affärsideer att stöta och blöta dessa mot Disruptives besökare. Skriv ned era tankar och maila dem till oss. Vi publicerar den och vi har skapat denna samlingssidan kring era affärsideer.

Nyttan för er är att ni får kommunicera era tankar mot människor som dagligen sitter och försöker ändra på världen. Deras input är värdefull, speciellt om det är första gången ni startar företag!

Vi har några enkla grundregler:

1. Var konkret, inte reflekterande när du skriver. Tänk kundnytta, vilka problem du kan ställas inför och vem som kan vara kunden.

2. Beskriv också hur du vill genomföra den med några få meningar.

3. Tänk på att på webben fungerar inte långa uppsatser. Ha en bra struktur på din text och försök att ha så få stycken du bara kan. Väg orden på guldvåg!

Vill ni att vi skall länka till era bloggar eller websidor, gör vi det såklart. Det inkluder även att ni kan välja nyckelord i era länkar för maximal nytta.

Har ni frågor är det bara att kontakta mig på Rudolf at Disruptive.nu

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Erik Starck says:

    Bra initiativ! Här kommer en idé.

    Rotade igenom mina gamla anteckningar om affärsidéer och hittade denna, som nog är en slags konsultbolag. Skrev detta 2001-2002 någon gång och kallade idéen “virtual customer”. Here goes:


    Det saknas en typ av företag som kan testa ett företags hela leveransprocess.

    Alltså, hela processen, inklusive:
    * installation
    * support
    * hantering av kundanpassningar
    * produkten i sig
    * drift
    * hur kundkontakter sköts
    etc.

    I ett typiskt litet mjukvaruproduktföretag gäller att man gillar teknik, man testar halvdåligt och när systemet verkligen körs hos en kund första gången upptäcks massor av barnsjukdomar. Dessa barnsjukdomar sitter inte bara i produkten, utan även i hur upptäckta fel tas om hand, hur kunden hanteras eller för den delen hur produkten fungerar i en miljö utanför den trygga utvecklingsavdelningen.

    Hade det funnits ett företag som hade kunnat spela rollen av kund och simulera en komplett kundmiljö så hade det lilla produktföretaget kunnat lära sig oerhört mycket om hur en riktig kund sedan beter sig och hur produkten beter sig hos en riktig kund.

    Man borde alltså kunna sälja en slags systemtestning, som går utanför det rent tekniska följa-test-specar-testandet och istället blir som en komplett simulering (eller ett rollspel) av en riktig affärsverksamhet där kundens produkt är tänkt att hamna.

    När jag läser vad jag skrev för några år sedan idag så inser man att det hänt en hel del de senate åren. För 6-7 år sedan gällde fortfarande att om man byggde en mjukvara från scratch så sålde man den sedan på en CD-skiva som kunden installerade. Idag är det få nyutvecklade mjukvaror som inte är webbtjänster.

    Tror ändå grundidéen ovan håller: en slags rollspel där man agerar som en riktig kund fullt ut för att finna brister inte bara i produkten utan i hur hela organisationen beter sig.

    En nackdel är att det låter som en ganska dyr affär som få nystartade företag skulle ha råd med. Kanske en brist som någon av Disruptives läsare kan korrigera och förbättra…? Kanske är det inte nyutvecklade produkter man ska rikta sig mot utan mogna och etablerade som vill bli ännu lite bättre?

  2. Rudolf says:

    kanske någon typ av crowdsourcad testning? Det ringer någon klocka i mitt huvud när jag skriver detta, kanske stött på ngn sådan sida! Våra läsare vet kanske?

  3. Mats says:

    Blir lite rädd att någon ska sno min ide om jag skriver här. Vad tror ni om det?

    Jag har ett projekt i utveckling och ett som jag tänker köra igång med och gärna skulle ventilera men som sagt kanske någon som läser här kör igång innan jag.

    Hur som helst här är en annan super duper ide som är ett alldeles för stort projekt för en heltidsarbetande småbarnsfar.

    My Newspaper.
    På morgonen (eller vilken tid som helst) ligger din tidning inte i brevlådan utan i printern eller på datorn (pdf eller html eller något annat format). Där finner du allt som du är intereserad av och vill följa, både lokalt och internationellt.
    Inte bara dina bloggar utan också:
    -nyheter -lokala och de internationella du vill läsa
    -dagens tv-program på de kanaler du har
    -dina seriestripfavoriter
    -annonser på den bilen (eller lägenheten eller annat) som du vill köpa.Eller -reseannonser till Gambia (om det är dit du vil)
    -artiklar om Gambia
    -lokalt väder idag och imorgon
    -din epost
    -etc.

    Ja, allt som finns i vanliga tidningar men du bestämmer vad. Antagligen dröjer det något år innan något sådant är genomförbart.

    Tack för bra blogg som jag upptäkt ganska nyss

    Mats

  4. Rudolf says:

    Tack för ditt inlägg Mats. Jag tror inte du behöver oroa dig. Generellt är det nog så att de människor som kan genomföra saker har fullt upp med att genomföra saker.

    Att någon skulle stjäla den bygger också på att ideen är värdefull på ngt sätt vilket jag inte tror, därav att vi är så generösa med våra ideer. Trots att de legat uppe länge och sidan om affärsideer här träffar mycket bra i google har ingen valt att starta våra ideer, mig veterligen. Nåja, de är kanske inte så bra 😉

  5. Tore says:

    My newspaper-idén var ganska kul. Jag skulle helt klart använda den tjänsten själv. Har ingen morgontidning då jag är mer intresserad av vad som skrivs på diverse bloggar. Varje morgon sölar jag ner framför datorn när jag äter frukost samtidigt som jag kollar bloggarnas innehåll. Får också arga pikar från sambon som vill ha sällskap vid frukostbordet. En morgontidning har ju fördelen att den är smidig.
    En webbtjänst som sammanställer bloggarna i en fin snyggt formaterad pdf-fil redo för utskrift skulle underlätta mina morgonrutiner. Pengar skulle man kunna tjäna på att alltid ha plats för reklam längst ner på sidorna. Eller via internet ha någon slags riktad reklam till användarna (man vet ju vad dom är intresserade av).
    Helt klart en idé som kanske är värd att utveckla. Hur svårt den är att genomföra är dock frågan.

  6. Rudolf says:

    Man kan nog ta lite betalt för tjänsten. Distributionsprocessen är ju billigare så en krona om dagen kan mycket väl vara rimligt!

  7. frisim-Clas says:

    En “MyNewspaper” för bloggar finns faktiskt redan på

    http://svensk.lemonad.org/tidning/

    När det gäller “riktiga” nyhetsartiklar, serier osv så måste det ju till en investering i t.ex TT/TT/Spectra-material och då blir det nog lite dyrare…

  8. Ok, egentligen är jag, som du säger, alltför upptagen med att genomföra saker för att varken stjäla andras eller prata för mycket om mina egna idéer, men en snabb sammanfattning kan väl vara intressant:

    1. Backup på riktigt – “from the country which invented safety” 🙂

    Det finns många företag som erbjuder olika sorters backup-lösningar, men av olika anledningar så använder gemene man dem inte (se bl.a. den här artikeln).

    Så tillgänglig som avancerad teknik är idag är det rent löjligt att någon någonsin skulle behöva förlora värdefull data, bilder, dokument, etc. Gör en seriös analys på ämnet (jag är halvvägs igenom en) och utforma en lösning som tar hänsyn till tekniska begränsningar och hjälper användaren att prioritera och sköta pålitlig backup med minsta möjliga ansträning och kostnad.

    2. “Wonderland office” – “Där polaren Usama kan gömma sin barnporr”

    Speciellt i föredetta sovjet-staterna (jag bor i Estland) så finns det mer eller mindre prominent folk (affärsmän etc) som är bekymrade över den något höga ambitionsnivån hos bl.a. säkerhetspolisen. Det förutsätts allmänt att de avlyssnar och rotar först, och finner “sannolika skäl” efteråt. Som medborgare har man sin fulla rätt att skydda sin egen integritet mot dylika överträdelser – ge storebror så lite material för fantasin som möjligt och se till att de där bilderna med älskarinnan förblir absolut hemliga.

    Ursprungligen tänkte vi oss ett slags “wonderland office”, ett virtuellt kontor lokaliserat utom räckhåll för storebror (således i “wonderland”) men det finns existerande system såsom Tor för att tillhandahålla delar av det här på ett skalbart sätt. Det ironiska är att förstås en massa nerdar tycker sådant här är spännande att experimentera med, men förhållandevis lite gjorts för att tillhandahålla tjänsten för de som faktiskt behöver den.

    Således borde det finnas en marknad för att tillhandahålla en sådan här lyx-tjänst till de för vilka det är tillräckligt viktigt och som är beredda att betala för det och tolerera obekvämligheten som nödvändigtvis följer med högre grad av säkerhet.

    3. Virtualisering

    Det är uppenbart att den egna datorn spelar en mindre och mindre roll i folks datoranvändande – de har sin mail i Gmail eller hotmail, sin kalender och kanske dokument hos Google, bilderna i flickr eller picasa (åtminstone en del av dem) och annan cloudware.

    Emedan det finns tjänster för virtuella servrar (dreamhost.com etc) och lagring (Amazon S3, Jungledisk etc) finns det ännu få seriösa alternativ för att på allvar skaffa sig sitt “hem” på nätet, sin egen virtuella dator man kan koppla upp till och få hela sin hem-miljö, prestanda (förutom till spel då) och lagring till ett pris och kvalité som är omöjlig att matcha på egen hand.

    Det här är givetvis en ofärdig idé både i form och genomförande, men det är ett intressant område att följa.

    4. En wiki för alla

    Som jag beskrivit också i mail, jag tycker personligen att en wiki är ett fantastiskt verktyg att hantera alla sorters information, inte bara i form av wiki-encyklopedian wikipedia eller försök till allmängiltiga specialämnes-wikis hos wikia.

    IDG skriver förhållandevis framsynt om hur wikis kommer bli mycket vanligare, men ingen tillhandahåller idag ett någorlunda smidigt sätt att skaffa sig en wiki för konferensen eller fotbollsklubben. Wikia verkar nästan helt missat att folk vill ha ordentlig åtkomstkontroll och någon sorts ägande över sina egna sidor. Likaså har wiki-programvara som TWiki många bra funktioner och plugins som Wikias MediaWiki saknar.

    Idén som jag har just nu är helt enkelt att tillhandahålla en wiki där vemsomhelst får skriva vadsomhelst, och systemet ser till att man inte kan vandalisera varandra. Mot någon form av avgift eller prenumeration skulle man också kunna få sitt material separerat från “stor-wikin” med egen domän och sånt. För tillfället har få någon aning om hur man bör strukturera eller hantera en wiki, men liksom åtminstone en del klarar av att göra vettiga hemsidor nuförtiden kommer den kunskapen nog också sprida sig.

    Som du kanske märker är jag en ingenjör, jag ser tekniska problem och lösningar. Det svåraste att lära sig för mig är att låta idéerna stötas och blötas, förändras och kanske stympas. Är det något jag lär mig av min mentor så är det i alla fall att plita ned och hålla någon slags ordning på mina funderingar. Vem vet vilken av dem som kan bli min lycka? “In the field of observation, chance favors only the prepared mind.”

  9. Tore says:

    Clas: Kollade in den där. Intressant. Men vad jag skulle vilja ha är en automatisk tjänst som varje morgon sammanställer de bloggarna som jag läser. Och bara dom bloggarna. Inte några andra bloggar.
    Senaste TT-telegrammen var en bra idé också. Fast den biten skulle nog kosta, som du säger.

  10. Rudolf says:

    Carl Johan:

    Jag är djupt imponerad, ett engagemant av sällan skådat slag, jag saknar lite ord faktikst!

  11. Ser man på, en wiki-för-alla som fattat att allt inte behöver vara en encyklopedia finns!

    http://www.wikidot.com/forum/t-43846/unlimited-members-for-private-wikis

    Tror inte deras wiki-mjukvara är lika häftig som TWiki, men den är antagligen robustare för den här sortens multi-community, och det verkar inte finnas mycket utrymme för folk i det där mellanrummet när de bara vill ha några sidor och inte en hel wiki för sig själv. Coolt ändå!

  12. Economus says:

    Tore:

    Spana in http://www.bubbletop.com! Lite som iGoogle fast mer personligt. Du kan välja att visa enbart dina favoritbloggars senaste inlägg och ordna dem under olika flikar som du själv skapar.

  13. Rudolf says:

    CJ:

    Verkar väldigt rimligt. Har själv varit med om det som beskrivs i den bloggposten!

    Min fråga till dig? Hur ser du att Peter och jag skall använda det här på Disruptive, publikt? Men framförallt. hur kan vi engagera våra besökare i ämnet?

    Vi har tänkt en del på det men tvekar om folk vill engagera sig?

  14. Jag har inte hunnit läsa hela bloggposten än… 🙂 Men jo, man ska underskatta sina användare och om möjligt inte hindra dem när de hittar på nya sätt att använda din idé.

    Hmm… ok, får försöka tänka ut ett bra svar:

    1. Först och främst så använder jag min wiki för att hålla reda på min egen information och lätt kunna skicka en “titta här!”-länk till kompisar. När det är online är det alltid tillgängligt för mig. Om jag skriver en längre seriösare bloggpostning så plitar jag ihop den i wikin och så… men det är också enkelt att ordna spontana samarbetsprojekt och liknande, mycket kan hända i en wiki!

    2. Man kan också använda wikin som CRM för att publicera själva hemsidan (som förstås gärna ska vara väl integrerad med bloggen) men det verkar ni redan ha någon (jag hittar ingen “powered by”-kommentar någonstans dock) så det kanske inte är högaktuellt. Dessutom så inbjuder man till förbättringar bara genom att publicera sin information i en wiki, se t.ex. de tre sista styckena på den här sidan, som jag själv la till i deras wiki. Kommentarer (gärna prydligt ordnade vid sidan av dock!) blir möjliga på varje sida, ens groupies får någonstans att hänga. 🙂

    3. Förutsätt att folk inte engagerar sig, man brukar prata om 90-9-1-teorin. Siten måste vara självgående och användbar för er först och främst, sen kan man börja jobba på att dra folk dit och stimulera till bidrag. Jag har blivit typiskt lätt att få in i wikis eftersom jag vet hur de funkar, jag skriver bara ned mitt konto och lösenord också, så kan jag ha hur många som helst, men folk är normalt mycket, mycket motvilligare att skaffa sig konton överallt, därför ska man ha så mycket bra material tillgängligt för alla som möjligt, och kanske en “slask-användare” som folk kan använda för att göra små-inlägg utan att registrera sig.

  15. Rudolf says:

    CJ

    Intressant tänk, om jag applicerar det på Disruptive skulle man tex låta denna sidan vara en wiki sida:http://disruptive.nu/gratis-affarsideer/

    Många får lägga in ideer och kunskap, sedan kan jag jobba med SEO på den. I skrivandet stund träffar den 7-8 på ordet affärsideer!

    Ganska cool tanke som jag måste fundera på.!

  16. Rudolf,

    Visst, fast gör du dig ändå besväret så kanske hela siten (förutom blog möjligtvis) bör hanteras från en wiki. Om du är mycket orolig över vandalisering så går det låsa viktiga sidor. Hursomhelst bör man nog kräva inloggning för att över huvud taget redigera sidor.

  17. Rudolf says:

    CJ

    NU har du verkligen planterat intressanta tankar i min skalle!

  18. Anders says:

    En affärsidé är att hitta rätt på nätet, och få rekommendationer på sådant man inte visste att man letade efter. Om man använder Google så får man ju bara resultat för sådant man vet att man letar efter, och kollar man i topplistor av olika slag så kommer ju bara de mest populära resultaten fram – och det är ju inte alls säkert att de passar just min smak.

    Faktum är att vi redan har börjat fila på en sådan här rekommendationsmotor, och gjort två implementationer. En för bilder och en för webbplatser. (Kolla gärna in http://www.insuggest.com för att se hur det ser ut). Nu funderar vi som bäst på nästa steg, och se hur man kan gå vidare med rekommendationstekniken. Några tips?

  19. Rudolf says:

    Anders, är det inte detta som Stumble gör? I såfall är du nog rätt på det…fem miljoner användare kan inte ha fel!

  20. Anders says:

    StumbleUpon har lyckats väldigt bra med sin grej, och det gäller ju för alla webbsurfare därute i världen att komma fram till vilken form av rekommendationer som man gillar bäst. På inSuggest så gillar vi t.ex. en skön layout med drag and drop, och dessutom så har vi en väldigt bra bakomliggande teknisk motor. Men oavsett vad som händer, och vem man tycker är bäst, så är rekommendationer grunden till framtidens surf 🙂 Och jag tror att det finns fortsatt utrymme för ytterligare aktörer inom samma område…

  21. Rudolf says:

    Anders: Just för att de lyckas bedömer jag att ni gör det också, fast kanske inte lika mycker som Stumble!

    Jag tror också det finns utrymme för fler

  22. Som tidigare nämnt, wikihosting verkar t.ex. finnas strålande också hos http://www.wikispaces.com/, fast samma saker där som http://www.wikidot.com antar jag . Förresten så hittade jag wikispaces förstås via videon ni länkade till: http://shifthappens.wikispaces.com/

Trackbacks

  1. […] -Publicera din affärsidé hos Disruptive. 50 Resurser för Internetmarknadsföring hos Bard -Liljankoski om hur han lade om sin e-handelsstrategi. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+