Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

SEO-Träff 2008 Webstartups – Rudolf Style!

Under Lördagen var jag inbjuden av Per på Webmoney och Simon på Online Services att tala om att starta webstartups för deras SEO-träff. Per ville att jag skulle beskriva lite processer och tänk. Måste säga att jag blev väldigt förvånad över inbjudan. Inte riktigt tänkt på mig själv som en expert på området även om jag har lite erfarenheter. Det skall också tilläggas att jag har aldrig hållit i en presentation förut, nåja, om inte min c-uppsats räknas ;-). Under mitt yrkesliv har jag aldrig hamnat i den situationen att jag har behövt hålla ett föredrag och jag har heller aldrig strävat efter ett liv i rampljuset. Så jag plågade min bloggkompis Peter med frågor hela veckan i ämnet presentationer ;-). Jag valde också att försöka lyfta blicken lite och prata mer om den filosofiska delen av att starta företag. I slutet relaterade jag också till hur jag själv tänker kring processen nuvarande projekt som just nu sysselsätter mig, Mjukvara. Min tes är att inte starta med att ha en affärside.

Nedan finner ni presentionen upplagd på Slideshare och kommentarar.

Varför skall man starta företag?

istock_000004864454xsmall.jpgSlide 1: När du startar företag sätter du dig i förarhytten i ditt liv. Din framgång/lycka/mål i livet bestäms då bara av dig och din motivation. Det finns endast några få begränsningar kvar i livet som att du inte kan flyga för egen kraft eller om du är man, kommer du aldrig få upplevelsen att föda ett barn till världen. Det är inte heller så att företagande är mer otryggt som vissa hävdar. Det tydligaste exemplet på det är Ericssons neddragning i början av 2000-talet. Hälften av alla anställda fick foten under 30 månader. 55000 anställda fick foten. Från ett aktieägarperspektiv var det en ännu mer otrygg upplevelse, kursen föll ca 98% från topp till botten och sett ur ett återhämtningsperspektiv är det ca 90% kvar att återhämta i värdeökning innan vi är tillbaka till fornstora dagar för den aktien. Det kommer kanske hända men det kommer ta 10-15 år till. Peter har skrivit om otrygghet tidigare här på Disruptive!

colorful-starry.jpgSlide 2: Jag kan inte lova dig rikedom däremot kan jag lova dig ett rikare liv! Om du sätter dig i förarhytten kan du också bestämma mycket mer vad du vill göra varje dag och vilka människor du vill ha i din närhet. Detta kommer att skänka dig mycket roligare och intressantare dagar. Skulle du tröttna på ditt företag, starta ett annat projekt med andra människor. Eftersom jag personligen är företagare gillar jag också att omge mig med företagare. Om jag skall generalisera så upplever jag företagare som roligare och intressantare och mer givande att umgås med. Företagare lever spännande och intressanta liv vilket ofta speglar sig i deras personlighet. Det mest lysande exemplet på det är Johan Stael von Holstein. Man kan tycka mycket om honom men jag tror ingen tycker att han är tråkig!

mojligheter.jpgSlide 3: Möjligheten att starta företag har aldrig varit större i mänsklighetens historia. Aldrig någonsin har det funnit så mycket pengar i omlopp som väntar på att någon skall förtjäna dem. Både marknadsmässigt och riskkapitalmässigt. Aldrig någonsin har världsekonomin vuxit så fort som den gör nu. Aldrig någonsin har det funnits så många välutbildade människor att jobba med. Likaså är de problemen som mänskligheten står inför, både på makro och mikronivå varit så stora som nu. Aldrig har det funnits så mycket frihet på vår jord som det finns idag. För er som tvivlar titta på dessa exempel:

  • 500 miljoner kinser väntar fortfarande på att komma med i industrialismen. Vilken möjlighet, vilken ofantlig arbetsstyrka detta. Vilken tillväxtpotential som befinner sig där. Alla dessa vill jobba mycket och hårt och de vill konsumera, spara och engagera sig i ekonomin. De vill bli lyckliga och industrialismen skall hjälpa dem.
  • Förra året investerades det 47 miljarder SEK i den svenska riskkapitalmarknaden. IUSA finns det ett helt gäng riskkapitalbolag som förvaltar mycket mer än så.
  • Möjligheterna på jorden är så stora och många att det börjar bli så trångt att de flyttar ut i rymden. Rymdturism i industriell skala är bara några år borta. Det är ganska troligt att jag i min livstid kommer kunna titta ned på jorden och dela austronauters djupa och livsomvälvande upplevelse att få se jorden från rymden. Allt detta till en rimlig summa pengar som många människor kommer ha råd med. Rymdturism är bara toppen på möjlighetsberget!

Jag valde denna bild av rymdroboten Oppurtunity som Nasa skickade tillsammans med dess systerrobot Hope som bra bild för att illustrera detta. Tänk er själv vilken vetenskapligt framsteg det är att kunna skicka robotor till Mars för att genomföra forskning på plats.

Bakgrund:

Det är lätt att tappa perspektivet och jag ville med några slides ändå visa vad som hänt under min tid på jorden. Ofta tittar man på problemen nu eller möjligheterna i framtiden men för att fullo förstå vad som komma skall tror jag man måste stanna upp och titta på vad som ändrats i ekonomin och samhället de senaste åren:

djungel.jpgSlide 4:Idag finns det ett stort ecosystem på nätet! Detta fanns inte på plats år 2000. Då kostade plattformarna i många fall 10-tals miljoner SEK. Det var också problem att få betalt av kunder. Man surfade på 28.8 modem. Sökmotorerna var sådär i kvalite. Så är det inte idag. Open source håller på att slå igenom och standardisering av system. Idag kan man för några tusenlappar starta en anständig webshop. En blogg smäller du upp gratis med WordPress . Vad det gäller betalningar finns det en uppsjö av standardsystem att köpa billigt. Människor köper också i stor utsträckning saker och digitala tjänster på nätet. Hade du handlat något på nätet år 2000?

pengar.jpgSlide 5: Man pratar om bristen på Riskkapital och jag hävdar motsatsen. Det är ingen stor brist på kapital. Som jag skrev ovan investerades 47 miljarder SEK i sverige under förra året(riskkapitalföreningens siffor) Tänk då hur det var på 80-talet då man hade marginalskatter på mer än 100%, valutaregleringar och företagare sågs som utsugare. Företag finansierades genom banken(inga risker) eller via vissa inflytelserika familjer. Hade du inte tillgång till detta var du rätt rökt vad det gäller rörelsekapital. Ändå startades det företag!

Slide 6: Globalisering! För inte alls länge sedan hade USA 100000 tusentals elitsoldater stationerade i Tyskland. Man hade dessutom kortdistanskärnvapen, redo att avfyras om saker och ting inte utvecklades som de ville. Östra Europa levde i ekonomisk misär och förtryck. Så är det inte idag! Det är allt annat än så. På grund av globaliseringen får rika länderna får tillgång till billiga produkter och tjänster, mindre utvecklade länder får tillgång till nya marknader, kompetens och kapital.Alla handlar med alla oavsett politisk styrning. Nordkorea är det enda undantaget till denna regeln. Resultatet av dessa globaliseringsprocesser syns tydligt på de flesta ställen på jorden utom i Afrika. Många länder på jorden hade en tillväxt kring 10% förra året. Den globala ekonomin växte med strax över 5% under 2007. Denna tillväxttrend är idag så stark att man definierar en global recession med att tillväxttakten faller under 3% per år. Med det måttet skulle Sverige ha recession i sin ekonomi fyra år av fem.

Slide 7: Virtuell ekonomi! Idag existerar en det en stor helt virtuell ekonomi. Under min uppväxt lekte tjejer med dockor, i år köper tjejer virtuella klippdockor för niosiffriga belopp på Stardoll. När jag skrev den här sliden försökte jag hitta helt virtuella produkter på 80-talet men kom knappt på någon virtuell produkt. Det enda som kom till mig var att man kunde köpa tjänster via 070 och 0900 nummer, tex porr eller väderprognoser. Utvecklingen och acceptanser för virtuella varor har kommit långt sedan dess och mycket av den tillväxten vi ser framför oss de kommande 25 åren kommer komma från virtuella varor.

Slide 8: Demokratisering. Tidigare definierade andra stora dominerande aktörer i mångt och mycket vad du skullewordpress.png köpa eller tycka. Det finns flera tydliga exempel på detta:

Då: Du fick låna en telefon av telia för att koppla till deras nät, ni kommer säkert ihåg stämpeln på undersidan. “Tillhör Televerket” Det var tom så att kopplade upp någon annan terminal(som du köpt utomlands) var det kriminellt och du kunde bli dömd till brott på mot Post och Tele lagen. Idag finns det en uppsjö av alternativ till att ringa. Alltifrån mobiltelefoner till Skype. Människor kommunicerar också mycket mer via distans än vad de gjorde då.

Då: En av de få sätten att ventilera sina åsikter var via tidningarnas insändarsidor. Idag kan vem som helst starta ett wordpresskonto när som helst och basunera ut sin åsikter.

Då: Man pratade om att via företagskatter fylla på speciella fonder som sedan skulle använda dessa pengar för att köpa aktier, fler och fler för varje år, för att på så sätt ta makten i företagen. Idag är det mer och mer individuellt pensionssparande och aktieägande som gäller.

var man tvungen om man ville köpa aktier via börsen, att betala banken en depåavgift på flera tusen SEK man var dessutom ofta tvungen att gå ned på bankkontoret för att manuellt göra köpuppdraget via deras kamrer. Var han upptagen kunde det dröja till dagen efter innan han ringde mäklaren i Stockholm för att göra affären. Idag har du tillgång direkt in i handelssystem via nätmäklare. Skillnaden är rätt stor.

Jag vet att vissa definierar detta som en avreglering och inte en demokratisering men jag tycker att det handlar om demokratisering. Fler och fler kan delta i ekonomin på deras villkor. Fler och fler kan delta i samhällsutvecklingen genom debatt eller ekonomisk aktivitet. Det är i färre utsträckning några få som bestämmer vad som skall konsumeras eller debatteras för värdekedjor och informationsstrukturer decentraliseras.

Case Rebtel : Just detta företag rider väldigt mycket på dessa trender.

mjukvara_logo4.jpgTill sist så pratade jag om Mjukvara.se och vad jag tycker är viktigast kring startupprocessen. Med Mjukvara.se vill jag positionera mig i segmentet” distribution av mjukvaror och programvaror” Jag har ingen affärside bara en massa tankar. Varför beskriver jag nedan. Betänk att jag försöker vara kortfattad kring detta 😉 för annars kan jag skriva flera meter text till!

1. Det finns ingen top of mind i denna sektor i norra Europa. Visst det finns aktörer som tex IDG som har dessa annonsörer och en del innehåll kring ämnet men de är inte top of mind.

2. Som produkt är den intressant av flera skäl

  • Den är digital
  • Den har höga marginaler
  • Den löser ofta definierade problem
  • Den behöver förklaras, inte bara vilket problem, också hur man använder den(jrf manualer till elektronik)
  • I många fall är den en massmarknadsprodukt. Antivirus behöver alla som surfar

3. I mångt och mycket liknar den de mobiltjänster och mobila innehåll jag jobbat med tidigare. Då migrerade man innehåll och produkter in i andras distributionssytem, tex printannonser wapsidor eller webben. Man använde ofta revshare som affärsmodell. Något man också gör för programvaror.

4. Det är en bred produkt. Jag kan i en startfas välja att nischa mig ännu mer, tex att bara jobba med säkerhetsprodukter.

5. Det är en distributionsaffär jag är intresserad av. Det är inom distribution som det stora värdet skapas på nätet. Inte på produktnivå. Detta är en erfarenhet jag också gjorde efter min sejour i mobilsvängen då jag bara sysslade med produktutveckling. Exemplen från verkligheten är också många, Google eller aftonbladet är lysande exempel på detta.

6. Som distributör kan jag också välja att addera extra värden till produkten, som exempel kan man ta att om man köper Norton Antivirus via mjukvara.se, får man i köpet en försäkring som ger dig tillgång till telefonsupport för att hjälpa dig lösa problemet.

Med vad skall jag göra med alla dessa möjligheter och alternativ kring mjukvara.se? Jag kan ärligt säga, jag vet inte! Jag har ingen affärside! Anledningen till det är att jag vill ge mig in i marknaden, se vad användarna tycker och vill ha, se vad tillverkarna vill ha och är redo att betala för. Jag har ingen färdig process utan jag vill att marknaden skall berätta för mig vad som är den bästa vägen för mjukvara.se. Det är detta som är processen som Per efterfrågar, man måste börja prova saker och man måste göra det med små medel för att i verkligheten, se vad marknaden är redo att betala för och vem som är redo att betala!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. David says:

    Var en bra presentation med ett par sköna tankeställare!
    Ska bli kul och intressant att följa utvecklingen av Mjukvara.se…

    Rättelse: Simon jobbar på Online Services och inte på SEO Logik…

  2. Andreas Bard says:

    Det var ett mycket givande föredrag du höll Christian. Och även fast jag såg rädd ut så vill jag absolut se mer av dig i talarstolen.

  3. Rudolf says:

    tack David! jag lär behöva all hjälp jag jag kan få 😉 !

  4. Rudolf says:

    Andreas: tack, det uppskattas. NU gäller det bara att komma på vad man skall säga nästa gång 😉

  5. Webmoney says:

    Mycket bra föredrag Christian. Du nådde verkligen fram till publiken om man skall tro buzzet i korridorerna efteråt.

    Du finns även på Video här för de som vill se och höra dig via Bambuser.
    http://alpha.bambuser.com/channel/Nikke/video/14253?page=

  6. Som arrangör var jag tvungen att springa iväg mitt under ditt föredrag, men tack vare Nikkes grymma bambusande har jag sett på det i efterhand. Grymt bra!

    Tack även för att du ställde upp!

  7. Rudolf says:

    Lungt Simon! Som jag sa till dig, nästa gång släpar vi dit Peter!

  8. Anders G says:

    Jag får lov att instämma med de föregående inläggen. Det var en bra föreläsning, en tankeställare och jag gillade det.

Trackbacks

  1. […] några veckor sedan höll jag ett föredrag på SEO-träffen som ordnades av Simon och Per. Under kvällens diskussion visade sig att snubbarna bakom Agent […]

  2. […] i Fältman-Malmen reklambyrå lokaler på Östermalm. I våras hade jag förmånen att prata om webstartups. Nu är jag bara deltagare! Enligt agendan skall Marcus Anzengruber prata. Vilket jag ser fram […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+