Affiliatemarketing är en typ av marknadsföring där annonsören bara betalar för genomförda transaktioner hos annonsören. Detta är en marknadsföringsmetod som har blivit vanligare och vanligare sedan internet kom. Många webmasters och internetintresserade har börjat jobba med affiliatemarknadsföring. Magnus och jag har en hel del åsikter kring denna metod som du kanske inte läser i media eller hör av affiliateföretagen. Syftet med bloggposten är att se till att du som jobbar med affiliatemarknadsföring får lite högre systemförståelse och du som är intresserad av att börja, du kan nog fatta ett bättre beslut om du vill börja arbeta som affiliate.
Christian: Affiliatemarknadsföring, bara en nödlösning för din affärsmodell
Jag är kritisk till affiliatemarknadsföring för den skapar inget värde! Anledningen till att du ej skapar något värde är att du inte löser något problem för kunden(bolaget du marknadsför). Skapar du inget värde, bygger du ingen långsiktig affär. Det betyder att du som entreprenör, slösar din tid. Visst du kan generera ett kassaflöde och det i sig är inte alls dåligt men jag tycker din tid är bättre spenderad genom att:
- Hitta ett problem
- Bygg en lösning
- Skapa en affärsmodell
- Skala skiten
Nu tänker säkert du som affiliate att jag får ju pengar varje månad och mina kunder är nöjda med mig. Visst har det ett värde? Kassaflöden har såklart ett värde men du kan på din relation till affiliatebolagen, se vilket värde du skapar: Nedan har jag klippt in en gammal avtalstext från Euroads. Den texten är i princip ett carte Blanch för att göra vad de vill med till dig. Om du verkligen skapade ett värde, skulle de knappast förberett sig genom att tillåta sig själva behandla dig hur som helst, rent juridiskt. Lusläser ni alla affiliateavtalen kommer ni alltid finna liknande paragrafer som möjliggör att de rent juridiskt kan sätta på er när de vill. Så värdefull är du för dem!
“3.4 All figures in the advertising system are indicative. If errors appear or arise in the advertising system, Euroads Denmark ApS ensures that the error is rectified and any error in the fee will be debited or credited to the Partner.
Det finns ett annat argument mot affiliatemarknadsföring. Som företagare eller entreprenör bör du avstå från risk. . Affiliateaffärsmodellen lägger all risk på den som är affiliatemarknadsförare. Du som affilatemarknadsförare måste
- Välja segment och ord, du måste välja rätt. Väljer du fel ord att ranka för, minskar dina intäkter dramatiskt.
- Du måste förlägga din framgång till ehandlarens köpvagn i hans butik. Funkar den lite sådär, dåligt optimerad ur konverteringsperspektiv, betalväxeln ligger nere osv, så får du inget betalt, även om du rankar perfekt på det mest lönsamma ordet.
- Du måste dessutom få betalt i efterskott av din ehandlare och mellan dig och din ehandlare ligger det ett affiliatebolag. Båda dessa måste välja att betala dig.
Man kan såklart argumentera att det enda som affiliaten offrar är sin egna tid, skriva texter, bygga webplats och jaga länkar men tiden har en kostnad även om man sällan får en faktura vid slutet av sitt liv för den tid vi vandrade på jorden. Istället för att riskera pengar, riskerar man sin egna tid, som man såklart kan sätta värde noll på, om man vill. Då löser man detta med risk, i alla fall på individnivå.
Just dessa två egenskaperna för affiliatemarknadsföring är också en stor anledning till att inom affiliatemarknadsföring är det så mycket spam, lågkvalitativt innehåll, scraping, hacking och andra mindre snygga saker på internet. Men tänk på att det är primärt modellen som skapar detta. Människor är rationella givet det ekonomiska systemet som de befinner sig i. Risk och möjligheter avgör hur människor beter sig i ett ekosystem.
Magnus: Affiliate – en väg framåt
Christian och jag är helt klart oense om affiliate-marknadsföringens koppling till entreprenörskap och vi har haft många diskussioner om det. Där Christian menar att en affiliate inte skapar något värde menar jag tvärt om.
Visst är det så att många affiliates mest sitter som en oljig hinna mellan handlaren och kunden men det är inte alltid fallet. Ta exempel som Pricerunner eller Insplanet som är renodlade affiliates. Det är enkla jämförelsesiter men i många fall är deras varumärke starkare än de vars produkter/tjänster de marknadsför. Man skulle till och med kunna sträcka sig så långt som att säga att Google på samma sätt som dessa båda bara sorterar annonser utifrån ett mer användarvänligt perspektiv.
Det finns en annan egenskap också som vi inte ska glömma bort. Det går väldigt fort att komma igång med en affiliatesajt. Du har riktigt kort väg till marknaden och det kan vara ett sätt att la sig över en mycket större tröskel. Det här är en metod som jag själv använder mig av i mitt senaste projekt. Jag ska förklara hur jag menar.
Alla verksamheter jag finns med i arbetar på ett eller annat sätt med sökoptimering och det är alltid en viktig del i kedjan. Så även nu och vi håller på och rullar ut en tjänst över hela landet. Tjänsten är av ett sådant slag att den kräver avtal med leverantörer lokalt men jag vill rulla ut nationellt och det så fort som möjligt. I dagsläget har vi alltså nöjt oss med att ha avtal på plats i Stockholm och på några andra orter. Eftersom tjänsten i princip kräver att vi redan är nummer 1 i sökresultaten för att kunna få avtal så vill jag se till att vara det när jag börjar förhandla på de mindre orterna.
Jag står alltså i valet att skjuta till pengar för att kunna gå på full hastighet i hela landet eller smälla in annonser för någon annan men passande tjänst lokalt (en enklare tjänst kräver inte förstaplatser på samma sätt). Eftersom jag gillar mina slantar väljer jag en CPA-lösning (Cost Per Acquisition) och tjänar pengar medan jag växer istället för att behöva skjuta till. Det gör att jag får ROI riktigt fort och att jag kan skala mycket snabbare.
Jag tycker att ni båda är spot on både när det gäller affiliatemarknadsföringens styrkor och dess svagheter och håller därav med er båda.
Framförallt så håller med Magnus på punkten om att det är en så otroligt låg tröskel att komma igång. Hade det inte varit för just den låga tröskeln så har jag förmodligen inte varit egenföretagare idag då det var just att det var så lätt att komma igång som gjorde att jag fick tummen ur.
På sikt håller jag dock med Christian om att affiliatemarknadsföring är förknippat med väldigt mycket risk och skapar väldigt lite värde. VIsst finns det stora aktörer som lyckas att både skaffa sig stora varumärken och bra tjänster som de Magnus nämner men dessa är väldigt lätträknade i förhållande till alla skräpsajter som affilaites fyller internet med.
Om “att marknadsföra och sälja andras grejer” inte är att tillföra värde borde alla återförsäljare i landet slå igen portarna. Trots att det sker via Internet (och till 99% via Google) är det fortfarande att agera ÅF, en tusenårig business. Måste säga “Het” här och tilldela Magnus tolv poäng från den maltesiska juryn. 🙂
En annan, mycket positiv, aspekt är att affiliatearbete är en perfekt inkörsport till entreprenörskapet. Många unga börjar med affiliatemarknadsföring, sen går de vidare och realiserar större idéer.
Utan att ha data under fötterna skulle jag säga att affiliatemarknadsföringsformen skapat fler entreprenörer i Sverige än alla skattepengar som slängts på “entreprenörskapande projekt”.
Huvudet på spiken Christian! Du lyckas sätta ord på det som jag funderat över en längre tid och som jag själv brottas med mycket när jag tänker på min egen verksamhet som affiliate. Just detta med att skapa värde som går bortom pengar och inkomster känns viktigare och viktigare och är något som är enormt svårt att skapa som affiliate. Man vill ju trots allt ha någon sorts yrkesstolthet och det är sällan något som man kan mäta i pengar utan istället mer abstrakta (och på många sätt viktigare) värden. Det kan faktiskt många gånger få mig att ifrågasätta det jag gör å det starkaste.
Intressant artikel!
Affiliatemarknadsföring är mycket spännande, och jag håller med om alla era motiveringar.
Det bästa är såklart om man faktiskt skapar ett mervärde för kunden. Det kan ju vara allt från lättare navigering till enklare betalrutiner (om vi räknar in dropshipping i det här).
Den stora faran är ju att man blir rövknullad av partnern, som verkar kunna bestämma sig för att bara inte betala.
Mycket intressanta perspektiv från er båda. Likt Erik ovan så tycker jag att ni belyser negativa och positiva sidor med affiliatemarknadsföringen väl i era båda argumentationer. Vi på Möbler.se arbetar med affiliatesystem och dess modeller i alla former. Dels genom återförsäljares egna nätverk men också till en stor del genom eget system där vi initierar det hela och sätter villkor samt tar ansvar. För oss ligger det en säkerhet och trygghet i att vi har en stor mix av det egna och andras program. Dessutom är vi noga med att skapa nära relationer till de vi arbetar med samt ha långa avtal så att inte våra ansträngningar blir till intet. Termen affiliate förknippas för många med mindre sidor som bara bygger SEO för att sedan agera som en ovälkommen sluss för de som googlar efter produkter/tjänster de vill köpa. Lite oförtjänt, lite förtjänt. Vi tar också googlepositioner och strävar efter det. Samtidigt strävar vi hela tiden efter att skapa värde för våra besökare i form av en söktjänst som faktiskt hjälper besökaren mer än vad Google gör plus bra information med mera. Så Christian, jag tycker nog att det är många affiliates som skapar värde och att du drar många över samma kam.
Det som är så bra med affiliatemodellen är att man i princip helt har monterat bort barriers of entry: inget lager, inget varumärke (åtm inget kommersiellt även om vissa, typ TKJ, säljer på sitt personliga varumärke), mycket små obligatoriska ekonomiska investeringar och en låg kunskapströskel (wordpress är väl i princip var mans plattform numera och grundläggande seo kan ta en rätt långt i en liten nisch).
Kan inte riktigt hålla med om risken, även om den som du skriver Christian är hög i början. Samtidigt är det bolaget bakom som riskerar sitt varumärke, missnöjda kunder etc. Som affiliate slipper man 1) sitta på ett lager och 2) ta ansvar för kunderna (i de flesta fall iaf, eftersom köpet sker hos annonsören).
Däremot kan jag hålla med om att det är ett mycket osäkert sätt att leva: program kan avbrytas, samarbeten kan sägas upp och även om rättssäkerheten eller vad man nu kan kalla den blivit bättre har man sällan mer att gå på än statistiken som visas hos nätverket. Som en semi-passiv (ja jag tycker den är det! 🙂 del av en större portfölj tycker jag affiliate är ett utmärkt komplement. Har man lagt alla ägg i den korgen har man däremot lagt sitt öde helt i andras händer.
@christian, du som är anti-affiliate, är inte din egen bebis Mjukvara.se en ren affiliatesajt?
Okänd:
Jo, det är affiliate men det projektet är också nedlagt sedan 2-3 år tebax. Jag försörjer mig heltid som konsult!
Varför anonym?
Eftersom vi arbetar i båda ändarna på olika sätt är det en intressant diskussion. Som entreprenör väljer jag alla dagar i veckan att följa Christians väg. Självförverkligandet och känslan det medför av att skapa en affärsidé och ett företag runt det är oöverträffbar. För mig är affiliate verksamhet inte lika intressant. Men så är det väl med allt? Man vill gärna komma på det unika istället för att vara återförsäljare även utanför internet. I längden brukar det funka bättre också.
Som annonsör är det dock inte så hett med affiliate längre. Tuff konkurrens (och vi råkar dessutom vara dåliga på det) mellan annonsörer med minskade marginaler som följd. Är du dessutom verksam i en ny nisch så skapar du nya konkurrenter i SERP som är dina egna affiliates och därigenom kannibaliserar på dig själv. Själv brukar jag försöka lära mig SEO metoder av affiliates som Magnus (som dominerar hotell söket nu) och andra duktiga personer. Det är alltid en bra utmaning. Affiliate ger också oss som annonsör bra information om vilka sajter som våra annonser funkar på och en bra uppfattning och vilka CPM priser jag ska förhandla mig till när jag gör direkta köp. Så det finns många områden där man kan tjäna mer tack vare kunskapen som affiliates ger.
Å andra sidan är vi själva återförsäljare (och liknande affiliates) till våra leverantörer och den stora svagheten för mig som affiliate är att man inte kan påverka sitt eget utbud. Jag får förlita mig på andras lager och det blir rätt besvärligt i längden. Jag tror vi kommer få se betydligt fler ”egna” program framöver där TD / Zanox och andra mellanhänder försvinner. Det är inte direkt raketforskning längre med ett affiliatesystem. Det kommer innebära mer intergreade affiliates och för de som bygger bra webbtjänster likt prisjakt kommer det finnas större möjligheter att tjäna mer och bygga mer avancerade tjänster som baseras på affiliate.
Efter att ha läst så många bra kommenterar så skulle jag vilja tillägga en liten sak till. Bara för att förtydliga, riktigt intressanta kommentarer idag.
Jag skulle vilja lyfta en egenskap till som är positiv med affiliatemarknadsföring och det är att större affilaites har en förmåga att tratta ner ett brett upptagningsområde till en eller ett fåtal aktörer. Det innebär att en marknad som annars kanske bara fungerar väldigt dåligt online helt plötsligt kan få ett par stora företag. Jämför att sprida ut alla som söker efter spadar över hela landet på lika många järnaffärer.
Ingen järnaffär kan gå runt på att sälja en spade och hela segmentet är fast i en sits där de inte kan växa. En affiliate som går in och samlar ihop alla spadköpare och lämnar över dem till en enda spadsäljare har helt plötsligt skapat ett företag, åt någon annan, som fungerar.
Glömde en sak, Fredrik, vi kanske ska sätta oss ner över en kaffe någon dag och prata.
@Magnus, det får vi göra. Skulle vara intressant. Trodde dock du bodde på varmare breddgrader.
Bra skrivet!! ..av bägge 🙂
Tycker Erik sammanfattar det hela ganska bra. Det är snarast i väntan på att jag själv ska hitta min genomförbara lönsamma idé som jag kör affiliate. Det är kul, det lär mig massor och det ger vissa intäkter längs vägen. Helt klart en bra start för den som vill komma igång men inte riktigt vet vad man ska göra fullt ut
Bra argument från båda sidor, jag håller till viss del med er båda två. Som någon av de tidigare kommentarerna sa, det är väl både styrkorna och svagheterna med Affiliates som kommer fram här. Men med tanke på att få saker är helt svart eller vitt så finns det nog vägar fram här ändå 🙂
En sak som jag dock vill mena inte bör problematiseras allt för mycket här är det som du Christian är inne på, att bli “påsatt” av någon annan som vägrar betala. I den extremt snabbrörliga världen vi lever i blir det svårt, eller omöjligt, att köra dirty tricks. Det är för kortsiktigt, och du kommer att falla så hårt när det kommer fram, vilket det alltid gör.
Så den riktiga makten sitter nog snarare i transparensen. Jag vill därför mena att visst kan en enskild individ/entreprenör riska sin tid och riska att inte få betalt, men den aktör som är oseriös och som rövknullar sina affiliates riskar så mycket mer, och att det därför är självsanerande i en förlängning.
Eller som Jardenberg skulle uttryckt saken, be honest and do good shit helt enkelt 🙂
Fredrik, det gör jag men flyger runt en massa. Säger till när jag är i närheten.
När jag skrev denna posten tillsammans med Magnus kunde jag inte föreställa mig alla dessa bra kommenterar. Känns som vi idag, tillsamms gjort mkt av det som jag vill att disruptive skall vara, en diskussion för att förmedla insikter, kunskap och åsikter, med en posivit underton, trots att vi inte är ens. För det är jag glad och jag tackar er!
Värde:
Kassaflöden är värden men de är inte alltid så lätta att sälja. Visst går det att skapa värde men när ens business är 100% beroende av google är dessa kassflöden inte värda så mkt. Så avser jag med begreppet värde i detta fallet.
Ville förtydliga
Affiliate som entreprenörsutbildning:
Håller helt med dig Tore. Fler borde lära sig sälja via webben och det är en bra skola, som flera av er säger här, låga instegströsklar. Jag tyckte det var utmärkt sagt och du borde fördjupa det resomenaget!
Extra roligt att se att ni gör initerar affärer i tråden också 😉
Fredrik
Har du ett twitterkonto eller en blogg?
Rudolf,
nej, inget av det. Just nu.
Fattar inte hur Christian menar att åteförsäljare (affiliates) inte skapar något värde? Produktbolaget ser ju ett enormt värde i att ha externa marknadsförare som driver in kunder åt dem. Kolla på Pokerlistings.com som omsätter nästan en halv miljard, men en marginal på typ 80% ganska okey affärsmodell tycker jag.
Skulle inte en ÅF tillföra något värde skulle i stort sett alla detaljshandelsbolag i Sverige få lägga ner. Med miljarder i förlorad skatt till staten och stigande arbetslöshet.
Hissen verkar inte gå ända vägen upp för Christian.
@Camilo
Tror du missuppfattat konceptet affiliate. En affiliate på internet är en sida som skickar vidare trafiken och merchanten konvertar trafiken tar betalt av kunden och leverar varan/tjänsten.
Avseende Pokerlistings behöver du skaffa färskare information.
Christian nämner att affiliatemarknadsföring skulle vara riskfyllt vilket jag inte håller med om helt. Risken ligger möjligtvis i den tid du måste lägga ner innan resultatet kommer, vilket Christian poängterar.
Däremot har en affiliatemarknadsförare oftast minimala utgifter kopplade till sin verksamhet vilket gör det i princip helt riskfritt om ser till kapitalet, åtminstone om man inte startar upp sin affiliateverksamhet på heltid direkt.