Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Sveriges bästa sida om företagsbloggar vill jag skapa!

Jag håller ju på att hetsa upp mig lika mycket om bloggar som om entreprenörskap känner jag. En följd av detta är att jag skapat en sida om företagsbloggar. En slutsats som företagen borde göra av FRA debatten(Lex Orwell) är att bloggande kan ha mycket stor effekt för företaget, dess agenda och varumärke.

Därför har jag bestämt mig för att skapa en sida om företagsbloggar. Jag tänker börja med bara skapa en katalog av företag/organisationer som använder bloggar på olika sätt. Sedan kommer jag fylla på efter hand med information och kunskap kring företagsbloggande. Här hittar Disruptives sida om företagsbloggar

Nu börjar Disruptive bli så stort att jag tänker ta hjälp av er kära läsare. Crowdsourca detta sidbyggande så att säga. Jag vill att ni:

  1. Tipsar mig om företagsbloggar eller organisationer som bloggar. Den enda begränsningen jag sätter är att det skall vara på svenska. Tveka inte heller att tipsa om er egna företagsblogg. Ni får gärna jucka i egen påse, det är helt ok för mig 😉 Sidan kommer ha en hel del länkjuice när jag är färdig med den så det är faktiskt en anledning för er företagare som idag inte har en blogg att sätta upp en. Därefter tipsa mig om den!
  2. Tipsa mig gärna också om bra länkar i ämnet. Skriver jag om den i bloggen får ni en länk som tack. Jag ser helst att länkarna är på svenska men jag inser att urvalet är begränsat!

Jag ser helst att ni mailar mig infon eftersom jag då har lättast att hålla reda på den men det går också bra att lämna en kommentar här!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. En företagsblogg har jag men den ser inte så mycket ut för världen ännu, http://www.elmeta.se/blogg/

  2. Lena Carlsson says:

    Volià! Reklambyrån Kreafons företagsblogg: http://www.kreafon.se/blog/

  3. Karl Roos says:

    I webbvärlden så bloggar väll de allra flesta företagen, bl.a. webbhotell som Binero och Loopia.

  4. Anders says:

    En blogg från en av de “större” som anses “lyckad” är SBABs ränteblogg:
    http://www.sbab.se/2.130/2.158/2.161/2.574
    Oerhört SEO-vänlig URL 😉

    Privata Affärer-Anders bloggar åt Compricer på:
    http://www.compricer.se/blogg/anders/

    Vackerkonst bloggar om konst på:
    http://www.vackerkonst.se/blogg/

  5. Jesper Åström says:

    Sveriges mest underhållande företagsblogg måste vara Brinovas.

    Bloggen handlar i huvudsak om:

    – Brinova
    – Rökiga viner
    – Grillad mat.

    http://blogg.brinova.se/

    Har en del på lager, och fler blir det under året 🙂

    Vill ni prata företagsbloggar får ni gärna höra av er på min e-post. Tar gärna en diskussionskväll på det ämnet 🙂

    //Jesper

  6. Jimi Wikman says:

    Lite efter med mitt bloggande, men det ska bli bättre 🙂
    http://www.mortfiles.se/blog/

  7. Och här är Memma kommunikations företagsblogg, http://www.meetingmemma.blogg.se. Skriver om mässor, möten och kundrelationer.
    Lycka till!
    Åsa

  8. Måste givetvis pusha för att även de de större företagen kör med bloggar. Och då räknar jag faktiskt Capgemini som ett stort företag.

  9. Maryem says:

    Vi har en blogg om webbplatsutvärderingar. Har nyss lanserat en ny tjänst som möjliggör att selektera trafikstatistik utifrån demografiska uppgifter, besökarnas betyg och besökarnas svar på olika frågor. Besök vår blogg eller läs mer på vår webbplats http://www.e-space.se

Trackbacks

  1. Kreafonbloggen » Blog Archive » Önskelista till alla bloggtjänster i Sverige says:

    […] initiativ på att samla “bra företagsbloggar” på samma ställe, exempelvis här eller här. Men med största sannolikhet borde det vara befintliga blogghittarföretag som kan göra något […]

  2. Affärsidé no 10 says:

    […] Bloggportal/hittartjänst för företagsbloggar I stort sett alla de tjänster som finns är fokuserade på att bloggare (skribenter och läsare) är privatpersoner. På dessa blogghittartjänster finns det ofta en väldig massa kategorier som man kan välja att placera sin blogg i – bilar, husjur, mode, litteratur, resor, sport eller vad man nu bloggar om. Om man är ett företag som bloggar kan man (ibland) välja någon av dessa kategorier eller också får (måste) man nöja sig med att placera sig i kategorin “affärsverksamhet” eller “företagsblogg”, utan möjlighet att välja bransch eller så. Visst finns det spridda initiativ på att samla “bra företagsbloggar” på samma ställe, exempelvis här eller här. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+