Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Svenska företagsbloggar

Efter att Peter och jag drivit denna bloggen ett tag upptäckte vi att vi var lika förtjusta i detta med bloggande som i entreprenörskap. Denna sidan är en del i vårt bloggengagemang. Vi tycker att fler företag borde blogga och förhoppningsvis kan detta bli den bästa sidan om företagsbloggande i Sverige. Jag hoppas kunna göra en lika bra sida som den vi skapat för de som har en affärside.

Denna sidan kommer innehålla en katalog med företagsbloggar, vad man måste tänka på, fördelar/nackdelar och en lista över de blogginlägg vi skriver i ämnet osv. Det kommer ta tid att skapa en lika bra sida som den för affärsideer men man måste börja någonstans. Vi börjar med en video jag gjort för några grundläggande insikter i ämnet företagsbloggande:

Bra inlägg i ämnet företagsbloggar:

1. MrGreen, ett föredöme inom företagsbloggande.

2. MIkael Pawlo på MrGreen gör en utvärdering av sitt företagsbloggande. Detta inlägget är en bra mall för hur man utvärderar sin blogginsats!

3. Bineros marknadschef intervjuas av Disruptive. Binero har verkligen tagit till sig den sociala dimensionen kring bloggande. Här finns det mycket att lära av Jonathan Sulo, marknadschef, Binero

Andras tankar kring företagsbloggande:

1. Björn Sennbrink skriver ett blogginlägg kring företagsbloggar där han bemöter argumenten mot en företagsblogg. Gillar denna. Det är bra invändningshantering mot de företagen som ännu inte förstått det här med företagsbloggar

2. Cehf har en artikel om Urban Widén där han berättar om sina erfarenheter gällande bloggande inför en sammanslagning av två företag. Urban Widén är VD för Schering-Plough. En annorlunda ansats till ett extremt komplext företagsproblem, företagssammanslagningar

Stora svenska företagsbloggar:

Jag trodde faktikst att under denna rubriken skulle det vara tomt länge. jag har fått ett tips vilket var väldigt roligt!

Brinova fastighetsbolagBrinova är ett börsnoterat fastighetsbolag från helsingborg. De är värda ca 2,5 miljarder SEK och är en av börsens mindre företag. Dock är de ett föredmöme för bloggsverige. De har en företagsblogg som du hittar här: Brinova Företagsblogg. Dock verkar de ha bloggen på en gratis bloggtjänst. De borde kostat på sig att ha en wordpress på deras egna domän. Det är ganska få tusenlappar det handlar om.

Företagsbloggar:

Först ut på denna listan är Svensk Webbutveckling. De är ett webbföretag med fokus på att hjälpa deras kunder att göra vardagen enklare. Detta görs framförallt med smarta verktyg för kommunikation. Ni hittar Svensk Webbutvecklings blogg här!

Logga från MortfilesMortfiles drivs av Jimi Wikman. Mortfiles finns i Falun och hjälper företag med deras websidor, hosting och domännamn. Jimi använder sin blogg för att skriva om internet, sina projekt. jag gillar verkligen designen på Jimis blogg. Känns som det finns en tanke där och den är harmonisk.

WebbplatsutvärderingE-space hjälper företag förfina sina webplatser genom undersökningar, statistik och beteendeanalys av besökarna. Här hittar ni deras blogg!

Memma- Åsa Dahlqvist företag om kommunikationMemma Kommunikation drivs av Åsa Dahlqvist. Åsa använder sin företagsblog för hennes befintliga kunder och kommande kunder skall få en mer personlig bild av Åsa och få en bild av Åsas kunskap.

Kreafon företagsbloggKreafon är en reklambyrå i Göteborg som bloggar. Kreafon berättar om lönsamma ideer och smarta lösningar. Målet är att man skall vara en inspirationskälla för företag och entreprenörer. Det är faktikst märkligt att de företagen som skall vara bäst på kommunikation ignorerat detta verktyg. Där är Kreafon ett föredöme.

Strömmen är ett företag som jobbar på att ta fram en speciell cykel. Följ deras resa med cykeln på deras blogg om utvecklingen av cykeln här.

 

Kreativ Byggkonsult är ett projektledningsföretag som hjälper kunder med projektledning inför ombyggnation, renovering och bl.a. stambyte. I byggbloggen skrivs det om branschnytt och om företaget.

Internetföretag som bloggar:

Antagligen är det här som vi kommer hitta flest. Internetvana människor har snabbt tagit till sig bloggens fördelar. Märkligt nog tror jag det är just internetföretagen som har minst att tjäna på att blogga.

Logga för bloggkoll-företagsbloggFörst ur är Bloggkoll med Mattias Swensson. Bloggkoll använder sin blogg för att informera sina användare om vad man gör, vad teamet hittar på och nyheter. Här har ni en direktlänk till deras blogg!

Företagande.se, en comunity för entreprenörer och företagare!Företagande.se är en sida där företagare kan mötas. Innehåll är en viktigt del av deras räckviddstrategi. Då är det också naturligt att man har en blogg för att kommunicera fortare och kanske inte lika omfattande!

Mrgreen mikael pawloMrgreen drivs av Mikael Pawlo, som är VD för ett startup i spelvärlden. Mrgreen är ett föredöme inom företagsbloggande. Man har verkligen tagit till sig kärnvärden inom bloggosfären och inom kommunikation och använder detta för att bygga sitt varumärke och förtroende. Jag rekommenderar er läsare att verkligen studera hur Mikael Pawlo gör med sin företagsblogg.

Loopias blogg företräds av Fredrik Berglund som är marknadsansvarig på Loopia. De håller faktikst en ganska personlig stil och sidan är poppis. De har +1000 besökare om dagen på Loopias Blogg

logga1_marketdirection-tmMarketDirection hjälper företag att involvera sina kunder i affärsutvecklingen genom att etablera och driva företagsspecifika kundpaneler. Deras blogg handlar till stor del om kunddialog i olika perspektiv, och publicerar även regelbundet resultat från undersökningar mot den egna Marknadspanelen inom området marknad och kommunikation.

Organisationer som bloggar:

Kanske ngt för frälsningsarmen?

Kommuner som bloggar:

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Snabbavveckla bolag says:

    Verkar som alla har en blogg idag…

  2. Erik says:

    Inte helt oväntat att man skulle hitta dig när man letade efter “bloggar om företagande”. Listan ovan ser ut att behöva sig en lite uppdatering dock, inte många länkar som inte är brutna,

  3. Markus Jalmerot says:

    Bra lista på framstående svenska företagsbloggar. Ser fram emot fler artiklar i ämnet.

  4. Jocelyne says:

    Har inte vetat riktig hur jag ska börja men min företagsblogg tack för vägledningen!
    http://www.banderollexperten.com

  5. urban dahlberg says:

    Hej.de flesta vet inte något om företag å affärer . Krama pengar ur staten
    Å samhället det är ni bra på.era murvlar.ni är ju vana att ta bra betalt
    Av pensionärer å fega ica handlare.företag är roten till allt ont i
    Världen. Ni skulle sälja era barn för å gå med vinst.ni driver ett spel
    Med folks heder.ni skulle skämmas.ring mig på
    073-83 55 274.om ni vill snacka.mvh urban den gode

  6. Detta handlar om att sköta en blogg som en marknadsföringskanal och inte missköta företagets digitala profil utåt för att skada varumärket och dessutom synas där kunderna letar… med sökmotoroptimering

Trackbacks

  1. […] Därför har jag bestämt mig för att skapa en sida om företagsbloggar. Jag tänker börja med bara skapa en katalog av företag/organisationer som använder bloggar på olika sätt. Sedan kommer jag fylla på efter hand med information och kunskap kring företagsbloggande. Här hittar Disruptives sida om företagsbloggar […]

  2. […] inlägg om företagsbloggande i måndags har engagerat många. Det har strömmat in tips och kommentar och min mailbox blev […]

  3. Kreafonbloggen » Blog Archive » Vi är en föredömlig reklambyrå says:

    […] låter det! Men titta här då (mitten på sidan ungefär). Snälla ord om Kreafon – man tackar! Det känns bra att vara en […]

  4. Uncategorized : Bloggdag på Stora Essingen - Online PR says:

    […] skriver ju bland annat om Företagsbloggar och jag tror vi kan landa i en ganska så intressant diskussion om vad som egentligen konstituerar […]

  5. Kreafonbloggen » Blog Archive » Nyttan av en företagsblogg says:

    […] har blivit omnämnt som “föredömlig reklambyrå” (återigen tack för omnämnandet, Disruptive!), varit/är i topp tio på Bloggportalen och börjar successivt få bättre placeringar på andra […]

  6. […] bara ignorerade mig. Jag ville dock bara veta vad de tyckte för att berätta det i min serie om företagsbloggar. Deras åsikter hade tillfört en del kunskap i […]

  7. […] Disruptive via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!Disruptives serie om företagsbloggar fortsätter. Idag har vi kommit till Binero och Bineros företagsblogg. Här efter sommaren har […]

  8. […] 7. Vad brukar du skriva om i din blogg? CR: Målet är entreprenörskap men jag upptäcker ofta att jag glider iväg. Detta beror på att olika dagar intresserar man sig för olika saker. Bloggposterna speglar nog detta. Just nu har jag snöat in lite på företagsbloggar. […]

  9. Har ni en företagsblogg? | Sennbrink Konsult says:

    […] 9 oktober Det här inlägget har uppmärksammats på bl.a. Disruptives sida om svenska företagsbloggar och tillhör i skrivande stund topp-5 av de mest populära inläggen på den här […]

  10. Sammanfattning för höstmånad #1 | Sennbrink Konsult says:

    […] Årets Julklapp 2008 x 3 Jag sällar mig till skaran som förstått att årets julklapp inte är en pyttedator utan en gammal hederlig länk till utvalda personer. Först ut är Herr Rudolf som jag återigen vill pusha för. Efter en förmodad välbehövlig semester i ett exotiskt land fortsätter han att bjuda på fina inlägg om bland annat företagsbloggar. […]

  11. […] Läs gärna om företagsbloggande på Kreafon eller Disruptive. […]

  12. Kreafonbloggen - Kreafon reklambyrå i Göteborg » Blog Archive » Marknadsföring i nya media says:

    […] Kanske är jag ouppmärksam, men jag ser inte riktigt boomen och jag undrar var alla företagsbloggar är. Jag är till exempel bra nyfiken på vilka företagsbloggar som hittades i undersökningen om bloggande företag i Norden och ännu hellre skulle jag vilja se en lång lista eller förteckning över svenska företagsbloggar, utöver Disruptives. […]

  13. Kreafonbloggen » Blog Archive » Inspirerande företagsbloggar says:

    […] Fler inspirerande exempel på företagsbloggar finns här. Missa inte heller Disruptives sida om företagsbloggar. Fler bloggar om företagsblogg. Intressant.se. Foto: Skärmdumpar från resp blogg. […]

  14. Kreafonbloggen » Blog Archive » Kreafonbloggen 1 år! says:

    […] har blivit rekommenderade av bloggosfären, blivit kallade pinsamma och kallats föredömlig reklambyrå. Vi har blivit intervjuade av journalister, varit inspirationskälla för […]

  15. Har ni en företagsblogg? | Björn Sennbrink says:

    […] 9 oktober Det här inlägget har uppmärksammats på bl.a. Disruptives sida om svenska företagsbloggar och tillhör i skrivande stund topp-5 av de mest populära inläggen på den här […]

  16. Sammanfattning för höstmånad #1 | Björn Sennbrink says:

    […] Årets Julklapp 2008 x 3 Jag sällar mig till skaran som förstått att årets julklapp inte är en pyttedator utan en gammal hederlig länk till utvalda personer. Först ut är Herr Rudolf som jag återigen vill pusha för. Efter en förmodad välbehövlig semester i ett exotiskt land fortsätter han att bjuda på fina inlägg om bland annat företagsbloggar. […]

  17. Kreafonbloggen » Blog Archive » Tack för länkar och läsning says:

    […] Nics newest, Mattias Andersson, Doktor Spinn, Love Event, Second Opinion, Backend media , Disruptives sida om företagsbloggar – med […]

  18. Kreafonbloggen » Blog Archive » Svenska företag i sociala medier says:

    […] Svenska företagsbloggar finns listade på Disruptives sida om svenska företagsbloggar (ca 12 st)  […]

  19. […] av siter samt byten med en liten grupp kända personer. Det är klart det hjälper att ha en företagsblogg att bli länkad till tex, men det är mycket jobb för lite resultat i försäljningen för de […]

  20. […] Ta dig en titt på Disruptive Media om du är mer intresserad av företagsbloggande. […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+