Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Mrgreen, ett föredöme inom företagsbloggande!

Efter hand som jag gräver mig längre och längre ned i företagsbloggträsket hittar jag fler och fler guldkorn. Senaste är Mikael Pawlos MrGreen.

Mrgreen, företagsbloggMikael har verkligen tagit till sig bloggande som kommunikativt verktyg. Här ser ni exempel på varför Mikael tycker att bloggande är så viktigt för hans företag och deras anställda. Tar man dessutom hänsyn till att Mikael är VD för ett startup projekt inom spelvärlden. Att då ta sig tid att blogga flera gånger i veckan är anmärkningsvärt. Det är knappast så att han har arbetsbrist. Mikael använder MrGreen som verktyg för att uppnå:

  1. Förtroende och marknadsföring
  2. Lättare kommunicera sina kärnvärden, externt och internt.
  3. Som rekryteringsverktyg

Mrgreen har en bloggpolicy. Här finner man ännu mer anmärkningsvärda tankar. MrGreen uppmanar sina anställda att

  1. Blogga(och göra det på arbetstid)
  2. Är du dessutom Country Manager skall du blogga på Mrgreen
  3. Man skall inte bara blogga, man skall försöka vara lite rolig också.

Jag tycker Mikael Pawlo är ett föredöme inom blogvärlden och ovanstående länkar förtjänar faktiskt mer uppmärksamhet än vad de fått.

Läs mer om Företagsbloggar här

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Kul idé, men lite synd att de har valt att använda sig utav Blogspot. Är personligen inte särskilt förtjust i deras system och jag tror faktiskt att bloggen skulle få fler läsare om de valde att gå över till en egen sida.

  2. Mikael Pawlo says:

    Stefan!
    Vilket verktyg tycker du att vi borde använda istället?

    Just nu hinner vi nog inte byta verktyg då det finns lite andra saker som kräver vår uppmärksamhet, men under hösten skulle vi säkert kunna göra det om det finns goda skäl till det.

    Med vänliga hälsningar

    Mikael Pawlo
    Managing Director
    Mr Green

  3. Rudolf says:

    Mikael

    Jag kan starkt rekommendera wordpress. Peter och jag kan hjälpa dig och visa dig det du behöver veta!

  4. Mikael Pawlo says:

    Jag råkar köra WordPress på min privata, men uselt, uselt, uselt uppdaterade, blogg (ambitionsnivån har emellertid aldrig varit högre): http://blog.pawlo.com/

    Fördelarna som skribent tycker jag inte är så stora, men ni menar att det blir trevligare för läsaren?

    Mikael Pawlo
    Managing Director
    Mr Green

  5. Rudolf says:

    Den största nyttan med wordpress tycker jag är att om man stöter på ett problem eller det finns ngt man vill göra, då kan man bara googla upp en plugin också är det klart.

    Man har också betydligt fler valmöjligheter än ett vanligt system.

    Personligen är jag också lite seo störd, nu är wordpress inte det mest optimala men mha lite fix och några pluggin knäcker man vilken mediasida som helst i seofaktor.

  6. Martin says:

    En annan väldigt stark anledning till att köra på egen domän med tex WordPress är ju den ur varumärkessynpunkt. Genom att ha en egen domän kommer bloggen blir mer sammankopplad med företaget och på så sätt stärka varumärket.

  7. Precis som Rudolf så skulle jag vilja slå ett slag för WordPress. Nu har jag tyvärr aldrig använt mig av Blogspot och vet därför inte hur administrationssystemet fungerar, men för användaren så är det trevligare.

    För att nämna några punkter som jag tror skulle bli bättre så har vi:
    – Bättre möjlighet för SEO
    – Möjlighet att lägga in en helt unik design
    – En domän som är lättare att komma ihåg
    – Lättare att kommentera (ogillar att man skickas till en annan sida)
    – Personligen anser jag att en egen sida känns mer seriös

    Avslutningsvis vill jag åter igen pusha för er bloggpolicy som jag gillar skarpt. Gillar tanken på att låta sina anställda blogga.

  8. Mikael Pawlo says:

    Martin!
    Egen domän är ju ett måste. Bloggen låg tidigare under mrgreen.com, men med tanke på att vi tänkte berätta vad mr green är inom kort så behövde vi den domänen till annat. Det kan bli en subdomän framöver. Eller är det bättre att köra en mrgreen/-domän – ni som kan SEO?

    Mikael Pawlo
    Managing Director
    Mr Green

  9. tjompa says:

    Jag vet inte riktigt om jag är med på den här. Smyga runt och leka hemlig, hala upp en bild med cigarr och köra solglasögestilen rakt igenom. Visst att det finns vett bakom många av postningarna men, men.

  10. Rudolf says:

    Pawlo

    Givet det jag läst om din bloggpolicy, transparens, humor och engagemang så tycker jag det är ngt som skall vara nära kopplat till er sida. Det kommer stärka ert varumärke och er relation till era kunder.

    Bara det faktum att ni bloggar, har lite humor gör att ni kommer uppfattas som mänskligare i en välrd som består av ettor och nollor. I början av ert företag kommer ert förtroendekapital att vara noll. Att ha en blogg kommer göra det lättare för er att skaffa er förtroende kapital.

    Jag har fler inlägg och exempel kring det här med företagsbloggande som nog kommer besvara din fråga bättre.

    Bloggar är generellt sett bra SEO. Bloggar är socialt och SEO är, även om många hävdar motsatsen, en social aktivitet.

  11. Björn says:

    Jag förespråkar WordPress framför Blogger/Blogspot. Inte enbart för att det är snyggare utan precis som andra skriver; för att det finns en uppsjö med plugin som tillför bloggen funktionalitet (om du inte kör gratisversionen).

    Blogspot är i mina ögon en förlegad bloggtjänst som inte fått den uppmärksamhet den förtjänar med tanke på hur många användare tjänsten har.

  12. tjompa says:

    Rudolf. Hur ser du på “bloggpolicy, transparens, humor och engagemang ” kopplat till relevans för kund och produkten nu när det är officiellt vad Mr Green ska jobba med?

  13. Rudolf says:

    Tjompa:

    Bra fråga!

    Jag tycker inte det ändrar något. Spel är en produkt som alla andra. Om svenska staten kan sälja sprit ohämmat så kan Mikael få sälja spel.

    Bloggen i detta fallet blir ju en möjlighet till dialog med de som inte håller med. Jag känner inte Mikael så väl men det är nog en fajt han kommer att ta och han kommer bemöta motståndarna med sakliga argument. Jag kan inte se att de argumenten skulle bli mindre värda för att det är en företagsblogg.

  14. Rudolf says:

    Tjompa: Din fråga antyder att du har ngt intressant argument här?

  15. tjompa says:

    Rudolf: Visst har jag mina åsikter, men låt oss höra dina :).

  16. Rudolf says:

    Tjompa

    jag tycker inte att Pawlos blogg blir sämre för att det är ett spelkoncept. Tänkte du på ngt speciellt?

    Snarare är det väl så att bloggen blir viktigare när de skall förklara sin ståndpunkt i spelfrågan!

  17. Erik says:

    Det hade varit kul med en uppföljning på det här. Mr Green bloggar ju fortfarande så en vidare utvärdering kanske?

Trackbacks

  1. […] tycker jag om Bineros företagsblogg? Bineros företagsblogg känns som ett föredöme. Precis som Mikael Pawlos blogg. Binero och Jonathan Sulo har verkligen förstått den sociala dimension av bloggande och det […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+