Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En annorlunda företagsblogg!

Idag fick jag ett tips av Johan Söderberg gällande ett annorlunda koncept för företagsbloggande. Tidningen chef intervjuar Urban Widén gällande hans blogg. Urban Widén är VD på Schering-Plough och när Schering-Plough skulle slås samman med valde Urban att använda en blog för att se till att kommunikationen flöt bättre med det sammanslagna företags anställda. Urban hade identifierat bloggen som ett utmärkt verktyg för att besvara de anställdas frågor, både nya och anställdas frågor.

Här finner ni artikeln på Chef!

Urban Widén har också några bra tips till de som funderar på att företagsblogga:

??Underskatta inte tiden det tar att skriva inlägg till bloggen den första tiden. »Lägg på två timmar till vad du tror att det tar att göra ett inlägg.
??Fundera noga igenom vad konsekvenserna kan bli av olika inlägg. Det är mer ansvarsfullt att blogga som chef än som privatperson. Börja med att skriva om ett »ofarligt« ämne. Som chef kan du inte sticka ut allt för mycket. Om man trots allt skriver om känsliga frågor gäller det att väga varje ord på guldvåg.
??Uppdatera ofta! Helst varje dag. Frekventa uppdateringar ligger i mediets natur. Använd gärna bilder.
??Tänk på att bloggen ska samverka med företagets intranät och övriga kommunikation.
??Glöm inte att marknadsföra bloggen internt. Det kan ske via mejl och internet.
??Om bloggen inte ska användas i en öppen internetmiljö utan till exempel på intranät krävs det att bloggprogrammet modifieras.

Jag tycker Urban är ett bra exempel på hur värdefullt bloggverktyget är i dialog. Både nya och gamla medarbetare kunde på detta sätt få direktacess till chefens tanka, åsikter och information om det nya sammanslagna bolaget. Efter att ha läst denna lilla intervju med Urban Widén skall jag försöka få till en egen med honom med lite mer fokus på dialogen i en blogg.

Mer info om företagsbloggande:

Disruptive sida om företagsbloggar!

Hur du vänder något negativt tillnågot positivt med hjälp av en företagsblogg!

Ett föredöme inom företagsbloggande-MrGreen!

Intervju med Loopia om deras företagsblogg!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Björn says:

    Men sluta! Jag blir ju mörkrädd när du länkar till Chef nästan samtidigt som jag sågar deras nyhetsbrevsleverantör.

  2. Rudolf says:

    *skrattar*

    Två slumpmässiga handlingar samma dag! Vem vet, jag får kanske hångla innan jag lägger mig också 😉

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+