I denna artikel går vi först igenom skillnaderna mellan SEO och SEM, och därefter berättar vi om faktorer som avgör vad som passar bäst för ditt företag.
Vad är SEO?
SEO, eller sökmotoroptimering, är en samling tekniker och metoder som idealt ska göra att din webbsida får mer trafik från sökmotorer såsom Google och Bing. Några viktiga tekniker inom SEO är att bygga tillbakalänkar till viktiga sidor, att skriva SEO-optimerade texter som svarar på sökintentionen och att ta med det viktigaste först.
Vad är SEM?
SEM, eller sökmotormarknadsföring, är de tekniker och metoder som används för att få besökare till din webbsida genom att betala för det. Vanligtvis syftar man på Google-annonser (Google Ads) när man pratar om SEM, men Facebook- och Instagram-annonser är också SEM.
Faktorer som skiljer SEO från SEM
Priset
SEO kostar mer pengar på kort sikt ifall du tänker betala någon som sköter din SEO åt dig. När SEO-arbetet är påbörjat kan det ta uppemot ett år att ranka på de riktigt svåra sökorden, vilket innebär att det ofta tar lång tid att få avkastning för de pengar du investerat från början.
SEM är så billigt eller dyrt du vill att det ska vara. Vill du att ditt företag ofta ska synas för viktiga, och i förlängningen dyra sökord, får du öppna plånboken rejält. Men det går också att komma billigare undan genom att synas mindre frekvent för dyra sökord och satsa på att köpa trafik för billigare sökord.
Underhållet
Både SEO och SEM kräver underhåll. SEO kräver underhåll i form av artiklar som ska uppdateras och läggas till, och SEM kräver underhåll genom att till exempel nyckelord kontinuerligt ska justeras och tas bort.
Här är det också värt att nämna att en sänkning av underhållskostnaden är förödande för din SEM, men bara ganska dåligt för din SEO. Vi leker nu med tanken och säger att du skär ned budgeten för SEM och SEO från 100 % till 25 %.
Din SEM kommer bli lidande direkt. Du kommer inte synas lika bra på viktiga sökord så fort du inte betalar lika mycket för dem, vilket gör att effekten av din nedskärning blir nära 75 %, och varken mer eller mindre än så.
Din SEO kommer inte bli lidande ifall du redan laddat upp bra och hjälpsamma artiklar på din webbsida. Sannolikt kommer din SEO inte förbättrats lika snabbt som innan, men du kan inte förlora värdet för SEO-innehåll du redan laddat upp.
Läs mer: Boosta SEO:n för din bostadsblogg
Val av nyckelord
Det är bäst att lägga stora delar av SEM-kassan på sökord som konverterar, alltså sökord som får kunderna att göra det du vill de ska göra. Att betala för sökord som “vad är en nallebjörn?” är sällan värt det, medan SEM för konverterande nyckelord som “köpa nallebjörn” eller “nallebjörn X vs Y” ofta lönar sig.
När du jobbar med SEO är det bäst att försöka synas på alla viktiga sökord, starka som svaga. Detta då Google och andra sökmotorer helst vill släppa av besökarna på en webbsida med all viktig information inom ett ämne, hellre än en sida som inte erbjuder komplett information om allt inom nischen.
På fackspråk kallas en innehållsmässig bredd för ämnesauktoritet eller topical authority.
Är SEO eller SEM bäst för ditt företag?
Vill du ha snabb effekt, alltså snabb synlighet på svåra sökord, då är det bäst att satsa mest på SEM. Men om du vill jobba mer långsiktigt och vill bli en tillförlitlig innehållsportal inom nischen är det bäst att satsa mest pengar på SEO.
Men samtidigt; du behöver inte välja. Som Ahrefs förtydligar är det bäst att betala för både SEO och SEM. Med SEM kan du snabbt fånga upp kunder vid behov, till exempel vid en utförsäljning, medan SEO alltid fångar upp kunder men ofta med ett lite lägre tempo.