Mikael Pawlo är VD för MrGreen, ett nystartat onlinecasino där man spelar direkt i webbläsaren utan att behöva ladda ned en specifik klient. Jag ville intervjua Mikael eftersom jag tycker att MrGreen är spännande projekt ur ett svenskt entreprepenörsperspektiv. MrGreen är ett ambitiöst projekt som går in i en sektor som i mina ögon är fylld av mördande konkurrens. Jag var nyfiken på att höra kring deras tankar om varför man valde just denna bransch.
Poppe: Jag har förstått att ni är tre grundare, tillika barndomskompisar. Kan
du berätta lite kort om dig själv och dina medgrundare?
Pawlo: Vi är alla tre uppvuxna i samma område, Landsnora i Sollentuna, norr om Stockholm. Där gick vi ofta långa promenader på lördagskvällarna och letade efter “Festen”. Dessa promenader fick sedermera namnet “Landsnora walk” för att verkligen ingenting hände på dem. Den där festen hittade vi aldrig, men vi lärde känna varandra rätt bra. Jag och Henrik gick i samma klass från klass 1 till 9 och sedan i samma gymnasieskola, Henrik gick teknisk, jag natur. Fredrik, är juniorpåsen i gänget och är ett år yngre. Vi är givetvis, vilket kan vara plågsamt att erkänna, datornerdar – både då och nu. Då var det C64 och Amiga som gällde, i dag är det Internet. Jag behöver kanske inte särskilt påpeka att vi upptäckte tjejer pinsamt sent?
Fredrik har tidigare startat den första inkarnationen av Boxman (skivshopen) och därefter iTunes-föregångaren Deo.com och Betsson tillsammans med Henrik (samt vår hjälte den sköne och saknade Anders Holmgren som fortfarande är verksam hos Betsson).
Själv är jag utöver Mr Green inblandad i projekten Piggelino.se, Voxbiblia.com och Wemind. Jag har även medgrundat Gnuheter och Municel samt ett antal projekt huserade inom IDG- och Bonnier Online-sfären, bland annat tidningen Internetworld. Jag har även varit engagerad i ett stort antal mer eller mindre kända internetprojekt i Sverige och internationellt, engagerat mig i yttrandefrihetsfrågor på nätet och lite annat smått och gott. De senaste åren har jag försörjt mig på PR-konsulteri som delägare i Hedberg & Co som vi sedermera sålde till vad som måste vara Sveriges bästa PR-byrå: Springtime. Jag lämnade Springtime i våras för att satsa helhjärtat på Mr Green.
Fredrik och Henrik är experter på spel. Min roll är tillföra lite nytänk och utmana invanda föreställningar om “så har man alltid gjort i onlinespelbranschen”. Alla tio åren…
Poppe: Av alla möjliga startups, varför väljer man att starta ett onlinekasino? Konkurrensen känns stenhård och Sveriges lagstiftning gör inte saken lättare.
Pawlo: Det finns faktiskt inte vansinnigt många konkurrenter på vår marknad. Det finns ett gäng portaler med otydliga varumärken och innehåll. Man är liksom bäst på allt. De flesta är världsmästare i alla grenar om du frågar dem. Ungefär som Torget och Passagen var 1996. Eller Everyday Village. Eller Yahoo, Lycos och Excite. Sedan kom nischade sökmotorer. Sade någon Google? Vi arbetar nischat inom casino-kategorien. Det gör väldigt få andra. I Sverige och de flesta andra europeiska länder finns det ingen konkurrent av någon storlek att tala om som arbetar på det här sättet. Det finns några få internationella undantag, men de arbetar inte lokalt på det sätt vi avser göra.
Spelmarknaden i stort har varit en mogen marknad i tusentals år. Det finns emellertid kategorier som varit underutvecklade på olika sätt. Casino-kategorien är relativt ny (den har ett par hundra år på nacken) och den har inte på ordenligt sätt gjorts i onlinevärlden. Vi bedömde att det fanns utrymme för en aktör som satsade hårt på spelupplevelse och känsla i ett casino och som dessutom gjorde en ordentlig satsning på att skapa lokala casinon med en sydeuropeisk känsla. Det är alldeles för mycket Las Vegas på nätet. Det fanns inget svenskt alternativ. Det fanns inget nätcasino som gav användaren en skön upplevelse. Mr Green behövdes!
När det gäller Sveriges och andra länders spelmonopol är vår bedömning att vi har reglerade spelmarknader i ett stort antal Europeiska länder inom 3-5 år. Tills vi kan få en svensk spellicens baserar vi verksamheten på Malta och har en maltesisk spellicens. Monopolet är emellertid inte bara av ondo. Vi har exempelvis haft stor glädje av Svenska Spels arbete kring spelansvar och låtit oss inspirera oss när vi utvecklat vårt eget Grönt Spel – en metod för att redan på förhand kunna begränsa sina risker när man spelar.
Poppe: När kom ni på att göra detta? Hur såg processen ut, när gick ni från
ord till handling?
Pawlo: Den ursprungliga idén är Henrik och Fredriks. Henrik och Fredrik arbetade länge på idén i sig och när jag kom in i våras så handlade det mycket om att få fart på teknisk utveckling och produktionen samt förbereda lansering i Sverige och andra länder. Vi arbetade även mycket länge på att skriva en rejäl affärsplan och göra en flerårig budget. Det kan tyckas lite icke-entreprenöriellt, segt och långsamt, men det är ganska nyttigt för att pröva tankar och ekonomisk bärighet i en affärsidé. Det är särskilt viktigt i en tid då vi måste räkna med ekonomisk midvinter över större delen av västvärlden, det vill säga att både intäkter och riskvillighet från den finansiella sektorn avtar väsentligt.
Poppe: Varför valdes du till VD?
Pawlo: Det är en fråga för ägarna. I det här fallet de övriga ägarna. Och Mr Green själv förstås.
Om jag skall gissa är svaret: bristande omdöme .-)
Poppe: Varifrån fick ni namnet MrGreen? Vad ska MrGreen stå för ur ett varumärkesperspektiv?
Pawlo: Vi tror att många kommer uppskatta den sköne gentlemannen Mr Green. Han vill att spelet skall gå schysst till och att man skall vinna med elegans. Förlorar man någon gång så gör man det med stil. Om man vill fira, då gör man det lämpligen med en väldigt torr Dry Martini. Kanske så torr att det inte är någon vermouth i den. Men Mr Green är inte någon snobb. Precis som Daniel Craig i Casino Royale eller Danny Wilde i Snobbar som jobbar är han en self-made man från gatan. Även om han kan föra sig i de finaste salonger så är han du och bror med precis vem som helst. Han är lika bekväm bakom slaktarens disk som framför den.
Det här genomsyrar hela spelupplevelsen från marknadsföring och PR online, till registrering, tills spelaren lägger sina marker på Black Jack-bordet fram till och med dess att spelaren loggar ut från Mr Green.
Färgen grön kan i sig stå för mycket inom casino-världen. Det är banken på roulettebordet, det är pengar, det är den gröna filten på spelbordet. Vi vill att färgen grön skall symbolisera en gentlemannastil med tillägget att risk är roligt.
Poppe: Ur ett entreprenörsperspektiv, vilka har varit de största utmaningarna i att dra igång och lansera MrGreen?
Pawlo: Det är framförallt IT och finanserna som varit de två största frågorna för oss under startup-fasen. Du måste bli klar med IT-projektet och kunna lansera innan finanserna tar slut, samtidigt som du måste kasta rejält med finanser på IT-utvecklingen för att bli klar och göra någonting extraordinärt.
Ett tips till andra hugade entreprenörer är att arbeta länge på att hitta rätt tekniska team för att bygga tjänsten. Alex Schulman vet nog vad jag talar om. Besökarna på 1000apor också. Vi brände tyvärr två konsultteam innan vi hittade rätt. Det var ärligt talat lika mycket vårt fel som deras. Det gäller att man har kemi och inställning som matchar före man drar igång ett projekt av den här kalibern. Matchar man inte så är det nog bäst för alla om man skiljs åt kvickast möjligt.
Poppe: Saker blir aldrig som man vill. Berätta om dom största överraskningarna/bakslagen ni råkat ut för på er väg till lanseringen.
Pawlo: Jag måste säga att jag blev lite chockad när en spelare redan första veckan vann omkring 180.000 kronor efter ett synnerligen taktiskt spelande på vår videopoker och den enarmade banditen Pirates. Det är klart man skall vinna på Mr Green och vi är beredda på att betala ut miljonvinster, men jag var på något sätt ändå inte mentalt förberedd på att vi skulle ta kostnader i den storleksordningen från en enskild kund redan de första dagarna efter att vi öppnat.
Sedan har vi ju endast lanserat omkring 60 procent av den planerade funktionaliteten på Mr Green i dag. Det kommer att hända spännande saker hela hösten och våren på och omkring Mr Green. Men det är nog det största bakslaget som jag gissar att många IT-projekt upplever. Vådan av att behöva göra hårda prioriteringar mot slutet och välja bort projekt och funktionalitet. Vi arbetade med en lätt kaotisk Agile-inspirerade konstnärlig metod för att gå i mål i somras. Vissa skulle döpa den efter en lätt tropisk amerikansk ö-grupp.
Den kommer vi nu på allmän begäran överge när vi går in i en mer etablerad fas. Vi får se om det blir scrum eller någon annan holistisk metod. Vi skulle för övrigt behöva någon som projektleder vårt utvecklingsteam så om någon som läser detta känner sig manad att ge sig in ett synnerligen tekniskt avancerat projektledningsjobb så får hon eller han – gärna hon – höra av sig till mig. Det är viktigt att vara hyffsad på engelska då vi arbetar i flera europeiska länder, med starkt säte på Malta, däremot behöver man inte ha varit bäst i klassen på svenska. Konstiga efternamn är definitivt meriterande. Vi har redan en Svensson.
En positiv överraskning är att intresset för Mr Green varit mycket stort de första veckorna. Vi har väldigt mycket fler registrerade användare än vad vi kunde drömma om. Det här är givetvis bara början, men det verkar som att många av de som följt bloggen och sett våra aktiviteter på nätet också har valt att testa Mr Green.
Poppe: Jag antar att den enskilt största utmaningen framöver handlar om att få kunder. Med din PR-bakgrund, kan du berätta litet om hur er strategi kommer att skilja sig från traditionella online-kasinon?
Pawlo: Som jag sagt så är vi en relativt ny fågel på casino-arenan. Dessutom är Mr Green som varumärke i sig relativt unikt jämfört med vad som finns på spelportalsmarknaden. Mr Green arbetar aktivt med storytelling både i marknadsföringen och spelupplevelsen och laddar vårt varumärke. Vi vill att kunden skall vara med och utforma Mr Green i möjligaste mån.
Vi kommer att ha ett mycket starkt fokus på nätrelaterade aktiviteter. Företagsbloggen Vad är Mr Green? Var bara början. Vi har redan släppt Casinotorsken.com som riktar sig mot vana nätcasinospelare. Det kommer mer. Kanske till och med nästa vecka. Den som följer Vad är Mr Green?-bloggen får se.
Vi är givetvis inte naiva och tror att detta ersätter exempelvis den effekt som tevereklam kan ge. Vi utesluter därför inga kanaler i det här läget. Vi börjar emellertid med nätet och ser hur långt vi kan nå där. Eller här kanske jag borde säga.
Poppe: Er blogg är ett föredöme när det gäller företagsbloggar, inriktningen
på bloggen ligger dock långt ifrån MrGreens produkterbjudande. Vad är
dina tankar kring er blogg och dess inriktning, vilken position och
vilket syfte kommer den att ha i framtiden?
Pawlo: Vår bästa erfarenhet av bloggen är att den var en nyckel i vår rekrytering av förre ZTV-chefen Morten Støvre som Norge-chef för Mr Green. Vi använder bloggen mycket aktivt som ett centralt verktyg i Mr Greens verksamhet.
Bloggens syfte som marknadsföringsverktyg och kunskapsspridare har vi försökt förklara i två bloggpostningar:
Raison De Blog:
http://blog.mrgreen.com/casinonyheter/darfor-bloggar-mr-green/
Vad gäller kopplingen till produkten så var det fram tills för två vekor sedan hemligt vad Mr Green var för någonting. Nu kanske det blir fler casino-relaterade artiklar. Vi får se. Bloggen är emellertid inte en tidning och inte en journalistisk produkt. Vi har inte något uppdrag från läsarna med bloggen. Det är underhållning och marknadsföring. Samt ett rekryteringsverktyg. Just nu har vi en annons för en junior-grafiker som kan lära sig av och arbeta med vår superstar Kristian.
En viktig del av vårt bloggande är emellertid intern informationsspridning. Istället för att jag mailar ut en bra föreläsning från YouTube internt eller lägger den på ett intranet så lägger jag upp den på bloggen. På så sätt kan vi enkelt hålla ihop kunskapsdelningen både internt och externt med partners och framtida medarbetare. Bloggen är inte en tidning och vi är inte journalister. Det är ett kommersiellt verktyg som både fungerar som marknadsföring och för att göra oss bättre och smartare.
Vi är emellertid inte några bloggkramare. Bloggen finns där så länge vi bedömer att vi har glädje och nytta av den och att kostnaden (framförallt tid) för att producera den inte överstiger nyttan av att ha den. Vi utvärderar detta kontinuerligt.
Poppe: Vad jag förstått så är ni helt självfinansierade. Vad ligger bakom
beslutet att inte ha riskkapitalbolagen med på resan?
Pawlo: Fram till lansering har vi arbetat ganska snålt, vilket vi tror är en bra väg att gå för de flesta entreprenörer om man kan tänka sig att leva med en mindre exklusiv livsstil samtidigt som man får ökad frihet, men sedan vi öppnade portarna till Mr Green har vi nyligen tagit in externt kapital för att kunna driva en stark europeisk expansion.
Väldigt väl genomförd intervju! Detta är vad jag vill se på bloggen. Mycket intressant.
Tycker att MrGreen verkar vara ett väldigt intressant projekt. Att sverigedelen är helt egenfinansierad visar på stort mod och tro på sig själv sånt gillar jag. Särskilt när det är i en sektor som denna!
Är själv ingen spelare utan kan mest bedömma webbsidan. Kul att ni använder “nya” tekniker, följer trender på webben osv. Sånt ser man inte så mycket av annars i denna stela sektorn. Och jag är säker på att det kommer att vara till er fördel.
Ska bli kul o följa projektet, särskilt att se hur det går i resten av Europa. Önskar er all lycka med siten.
MVH
En mycket inspirerande intervju. Det ska bli intressant och spännande att följa sajtens utveckling. Det känns som den har en väldig potential i jämförelse med många konkurrenter.
Mycket bra intervju! Pawlo är en väldigt kompetent och kul kille.
Och till Pawlo vill jag hälsa; Be cool! Be bymp!