Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

En svensk VC-blogg snart nära dig?

Jag och Rudolf har pratat med flera representanter från VC-industrin om hur det kan komma sig att inga svenska VC:ar bloggar. Det är betydligt vanligare på andra sidan Atlanten och för oss på Disruptive är det närmast ett mysterium att ingen gör det i Sverige. Man kan spekulera om det handlar om tidsbrist, att man inte vågar sticka ut från mängden eller om det finns andra orsaker.

Därför blev jag väldigt glad när jag för ett litet tag sedan pratade jag med en delägare i en svensk välrenommerad riskkapitalfirma om den totala avsaknaden av svenska VC-bloggar. Han sa att de hade långt gångna planer på att starta en just för att ingen annan gör det.

Varför tycker jag att det vore bra med en svensk VC-blogg? Jag upplever att det finns ett kunskapsglapp mellan entreprenörer och riskkapitalister. Som förstagångsentreprenör har man liten eller ingen kunskap om hur svenska VC’s resonerar. Riskkapitalet är som en svart låda som man vet att man behöver men man har ingen aning om hur den fungerar. Det är en av anledningarana till att vi på Disruptive intervjuat svenska VC’s personligen. Dessutom sitter många VC’s på nyttiga och intressanta kunskaper och erfarenheter.

Ur VC-firmans perspektiv finns det en hel del att tjäna på att börja blogga. För det första blir det en tydlig profilering gentemot de andra VC-bolagen. De är faktiskt konkurrenter sinsemellan även om dom allt som oftast också samarbetar. För det andra kan dom via bloggen bygga relationer med intressanta entreprenörer. Även om riskkapital handlar om pengar så finns det också en mänsklig dimension. Både entreprenören och VC’n måste fungera tillsammans i en arbetsrelation. Om det är nåt som inte fungerar på det personliga planet är det knappt mödan värt att göra en investering. Dessutom är bloggandet ett utmärkt verktyg för att på sikt “kvalificera” de leads man vill ha. Det händer ofta att VC’firmor tar möten med bolag som kanske inte riktigt passar in i deras profil eller investeringsprofil. Genom att blogga om hur man ser på sina investeringar och de entreprenörer man vill investera i så kan det fysiska mötet bli mer effeltivt och produktivt.

Några av de bästa bloggposter jag läst har varit från amerikanska VC’s. Jag ser fram emot att få börja läsa inlägg av deras svenska motsvarigheter. Vilka saker skulle ni själva vilja att en svenska VC bloggade om?

About

Peter Sandberg är en serieentreprenör som bland annat grundade Funplanet som var en av Sveriges ledande webbsajter under slutet av 90-talet. Peters senaste projekt är Megalessons.com

Comments

  1. Jimmy says:

    För min del handlar det mest om att bli mer insatt i deras bransch och få ta del av deras tankegångar och kunskaper. Som du skriver finns det ett gap mellan entreprenörer och VC’s som med hjälp av bloggar skulle kunna minskas. Likt dig är jag oerhört förhoppningsfull inför en kommande bloggrelease inom svenska VC-branschen.

  2. Emma says:

    Kikade in här men förstog inte så mycket av det du skrev 🙂
    Men ville ändå lämna fotspår efter mig 🙂

  3. Personligen gillar jag VC-killar som har stor genomskinlighet. Urexemplet på detta är Fred Wilson från UnionSquareVentures som skriver om allt och inget men är väldigt öppen om det mesta. Beundransvärd kille.

    Andra idoler är Guy Kawasaki, Paul Graham, Fred Destin, Saul Klein, Don Dodge, Nic Brisbourne, Josh Kopelman och killarna på Atomico. Alla bloggar som skriver relevanta och intressanta inlägg om branschen, ofta innan man kan se trenden i övrigt.

    Om ett svenskt VC-bolag tar efter detta på ett vettigt sätt, har en vettig uppdateringsfrekvens och vågar skriva om saker innan de händer skulle de ha alla förutsättningar att ta förstaplatsen VC-listan jag alltid har i bakhuvudet.

  4. Patric says:

    Ska dom börja lägga tid på att blogga nu också?

    Har hittills inte träffat en VC-hyena som inte agerat stressad och signalerat tidsbrist. Att dom skulle börja lägga tid på att beskriva deras stressade tillvaro känns felprioriterat.

    Jag har sprungit runt på mängder av möten med VC och konstaterat att det inte är värt tiden. Det krävs mycket tid och engagemang för att få en VC att bli nöjd och även då så kan dom tacka för sig. Särskilt blue ocean bolag som påstår sig ha en idé utan konkurrens möter stort motstånd (det är ju dom bolagen som historiskt blivit mest framgångsrika!). Det är lättare om man presenterar en variant av YouTube för mobilen… eftersom det är ett känt fenomen som VC-hyenan kan få förståelse för hos sin ledningsgrupp och i styrelsen där de gamla VC-vampyrerna sitter.

    Idag har jag bara tid och ork (eftersom det operativa arbetet i ett start-up ska läggas på att sälja – inte babbla med välkammade människor på olika VC-bolag) att ha kontakt med en VC. En mycket trevlig människa med i ett VC bolag med historiska exits på mångmiljardbelopp. Han håller jag informerad om mitt start-up och hur marknadsutvecklingen för bolaget går. Ett ganska småkäckt och trevligt inslag som anpassas efter den tid jag har. Om han skulle börja blogga skulle jag betrakta honom som oseriös och självfixerad.

    Däremot så skulle det vara mycket intressant om det fanns någon som hade engagemang på kvällar och helger (!) att starta upp ett mäklarbolag för riskkapital. Där finns hur mycket som helst att göra. Ett start-up skriver under ett avtal där man betalar 8% i arvode till en mäklare som går ut och hämtar hem rätt kapital hos VC som finns i mäklarens nätverk. Gud vad skönt för både start-ups och VC. DÅ skulle VC kunna börja blogga och berätta om när mäklaren var där på kaffe och presenterade cases! Det skulle vara intressant!

Trackbacks

  1. […] Disruptive via din RSS-läsare RSS feed. Rock on!Jag har tidigare skrivit om den uppenbara bristen på svenska VC-bloggar. I min och Rudolfs självpåtagna roll som […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+