Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Bloggmarknadsföring the Rudolf way!

RÅtta hos DisruptiveI detta inlägget skall jag försöka redovisa några av de handlingar jag gör för att få andra människor att läsa vårt innehåll, bygga Disruptives varumärke, engagera oss i den ständigt pågående dialogen och få länkar till Disruptive. Jag skall göra detta med ett verkligt exempel från SEO-taktik. Min grundtes är att bra innehåll förtjänar läsare.

Min bloggkompis Hans som driver en SEO-blogg har ilsknat till på läkemedelsverket. De kör just nu en kampanj mot internetapotek som heter Crimemedecin. Det låter behjärtansvärt men de som konstruerat kampanjen har i verkligheten skjutit sig själva i foten så hårt att knät trillade av också. Istället för att göra en kampanj på sin egna sida valde man en kampanjsida där namnet är på ett annat språk(lätt att stava fel) och man reggade inte andra topdomäner eller felstavningar. Detta har lett till att dessa domäner nu kontrolleras av internetapotek och läkemedelsverkets kampanj driver nu i själva verket en massa trafik till dessa internetapotek. Tilläggas att namnet “Crimemedecin” är ett nytt sökord. Att träffa högt på det är inte alls svårt om man är van att slåss om ord som “Viagra”

Detta är såklart ett stort slöseri med skattepengar och höjden av inkompetens men det är inte det som denna blogpost skall handla om. Denna blogpost skall handla om hur man marknadsför sådana tankar som Hans har kring detta med läkemedelsverkets misslyckande. Detta är ett bra tillfälle att redovisa hur jag tänker.

 

Åtgärd 1: Pusha

Jag börjar alltid med att Pusha innehållet. Anledningen till det är att när man når första sidan så får man 50 besökare och en gnutta Google juice. Dessa 50 besökare är mer websociala än den genomsnittliga besökaren på webben. Många som hänger på Pusha har egna bloggare och skriver man rätt, bloggare de om ens innehåll. Mer Googlejuice

Ni kan Pusha Hans blogpost här

(glöm nu inte Pusha denna blogposten 😉 )

För att uppnå den effekten man vill måste man nå första sidan på Pusha. För att göra det krävs det bara fem röstningar.

Åtgärd 2: Vem kan vara intresserad av detta innehållet?

Denna punkt måste man nästan skänkt en tanke redan när man skriver innehållet. Man bör hålla sig till en vinkling. Det ökar sannolikheten att den målgruppen man gjort vinklingen mot nappar. Det är svårt att rikta sig till många olika individer/grupper samtidigt. Hellre färre och bättre. I detta fallet skall vi titta på flera potentiella målgrupper för exemplet skull.

Målgrup 1: Politiska bloggare.

Här finns det ett helt gäng som inte är så förtjusta i välfärdsstaten eller ägnar sig åt att granska staten. Dessa vill veta när staten skjuter sig själv i foten. Några exempel är:

Hax

MinaModerataKarameller

Johan Ingarö

Jonas Morian

Mattias Svensson

Målgrupp 2: Marknads och mediabloggare

En given målgrupp. Dessa vill förutom att skriva hur man gör också skriva om hur man inte gör! Flera drivs även av journalister som gärna vill ha ett scoop. Är du källan till informationen får du uppmärksamhet. Några exempel hittar ni nedan:

Vassa Eggen

Media Culpa

SvD:s Martin Jönsson

Målgrupp 3 SEO-bloggare

Detta är en kul grupp. Dels för att de är snabba att identifiera bra innehåll och eftersom de är just SEO bloggare har de greppat själva kärnan i digital marknadsföring. De är troligen lite lättare att få länkar  ifrån än de flesta andra bloggare om du skrivit något bra. Bästa sättet att hantera dem är dock att vara generös. De är ofta väldigt uppmärksamma på just den strategin. Läkemedelsverkets klavertramp borde inspirera dessa bloggare till att verkligen blogga till hur man inte gör, alternativ utse läkemedelsverket till årets kalkon inom SEO

Några exempel på SEO bloggare hittar ni här:

SEO-Simon

Nikke

Magnus

SEO.se

Elias Kai

Marcus Westberg

Målgrupp 4: Bloggare som bloggare om internet

Det finns ett antal bloggare därute som diskuterar händelser på nätet, sociala medier, bloggar eller lanseringar av nya sociala tjänster.  Dessa kommer också vara intresserade av denna händelse, dvs att läkemedelsverket defacto hjälper den mörka sidan av nätet.

BetaAlfa har en given plats

Bison

Åtgärd 3 Media

Låt oss nu lämna bloggarna och börja titta lite på Media. Detta är milt sagt ett svårt kapitel. Generellt ser journalister med en grad av skeptisim mot bloggare men tro mig. Många journalister vet hur man använder en RSS läsare och Knuff är en given plats när de kollar vad som pågår i världen. Jag kommer därför bara nämna de jag har positiva erfarenheter av. Generellt sett tror jag denna kategorin bearbetas bäst via telefon. Många av dessa journalister får mycket mail varje dag. Med ett telefonsamtal lär du lättare känna dem och stämmar av bättre vad de letar efter.

InternetWorld De som jobbar här är verkligen med fingrarna nere i bloggosfären varje dag

Mediavärlden Dessa upplever jag som lyssnande även om de inte alltid gör som du vill 😉

Åtgärd 4 Nyhetsbrev

Den sista kategorin är den jag jobbat allra minst med, i princip inte alls. Mailnyhetsbrev. jag tror detta är en ganska oexploaterat kanal. Jag har vissa väldigt postiva erfarenhter. Svårigheten ligger i att hitta dem. Man måste lägga tid på att leta, prenumerera på dem så man får lite känsla för vad de vill ha. Även här tror jag telefonen är ett verktyg som fungerar bäst. Ni läsare får gärna tipsa mig om någon sida som täcker detta segmentet. Jag har tyvärr inte lyckats. Finns det ingen borde någon starta en sådan sida. Jag hade frekventerat den sidan en hel del kan jag säga.

Jag har tidigare skrivit om hur man tjänar pengar på att blogga!

———————————————————————————-

Nu över till dagens julklapp. Denna julklapp går till Jonas. Jonas hjälper mig med tekniken och vi har en lång relation. Den går ända tillbaka till den tiden då jag bara tänkte på aktier. Bredvid sitt teknikbolag driver Jonas en sida om Teknisk Aktieanalys. När Jonas skriver om en aktie, då skall man lyssna!

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Björn Lilja says:

    Den som följt Hans Husman på bland annat SEO-Forum vet att han kanske inte är den mest nyanserade debattören alla gånger…

    Självfallet vore det bra om Läkemedelsverket registrerat felstavningarna, men att den kampanj man nu driver skulle driva stora mängder trafik till internetapoteken i relation till hur mycket uppmärksamhet man får för kampanjen och sakfrågan känns som rena dumheterna.

    Ja, dom borde självfallet också svara med samma medicin – genom SEO på många av de populära medicinerna – men att sprida kunskap till befolkningen på detta ganska pedagogiska och roliga sätt ser jag inte som något slöseri.

    Så här skriver man:
    “I takt med att människors internetanvändande ökar, ökar också benägenheten att köpa läkemedel där. Och ju fler som gör det, desto mer accepterat blir det.”

    Att det finns mycket Läkemedelsverket kunde gjort bättre är tydligt, men varför stödja Hans med att klanka ned på det i övrigt kreativa initiativet? Jämför istället med hur andra myndigheter driver sina folkbildningskampanjer…

  2. Stefan says:

    Du har fått ihop en trevlig samling som främst täcker de snabba vägarna. Även om det är en väldigt grundläggande samling så tycker jag att det ger en bra översikt på det hela och jag tror att många kan få tips av detta.

    Tyvärr så verkar det som att ett fel smög sig in på länken till Mediavärlden. Leder till er adminpanel istället.

  3. Rudolf says:

    Tack Stefan

    Fixat!

  4. Rudolf says:

    Björn

    Hans kan nog ha ett humör, det är jag övertygad om även om jag aldrig sett det!

    Läkemedelsverket har rätt stora resurser. De skall ha råd att köpa in experter. Att kampanjen har ett gott syfte förringar ju inte att den också leder till att fler människor köper medicin på ett sätt som kampanjen skall förebygga. En korrekt gjort kampanj hade ju bevisligen lett till mkt få nya kunder till internetapoteken.

  5. Jesper Åström says:

    Content är alltid king! Pusha är bra, men använder man rätt rubriksättning kommer man även att få en hel del kärlek från Technorati, Bloggportalen och knuff mm. Rubriken på själva bloggposten är således jätteviktig. Både ur seo och marknadsföringssynvinkel.

    Men en mycket trevlig bloggpost det här!!

    //Jesper 🙂

  6. Jesper:
    Annars kan man alltid skriva “antipiratlag” i sin blogginlägg så kommer man på Rick Falkvinges “bloggvägg”

    🙂

  7. Björn Lilja says:

    Rudolf

    Ja, dom har resurser och skulle utan vidare kunnat göra delar av det ni föreslår. Det är väll ett bra exempel på hur mycket av de subtila detaljerna som driver framgångsrik internetmarknadsföring fortfarande är okända för de flesta, även mediabyråer.

    Jag vidhåller, kampanjen är inte perfekt men att de negativa effekterna i detta fall skulle överväga de positiva har jag extremt svårt att se.

  8. Rudolf says:

    Björn:

    Google är lite komplext att förstå. Det finns mkt detaljer. Jag har själv bara ytliga kunskaper i ämnet men skulle ändå gjort en mkt bättre kampanj än denna.

    Egentligen vill jag diskutera bloggmarknadsföringen men jag vill ändå bemöta din ord Björn.

    Jag vill vara tydliggöra: jag klankar inte på kampanjen eller syftet bakom. Det är genomförandet som får kritik av mig.

    Men som sagt Björn, jag diskuterar hellre mina tankar om bloggmarknadsföring och där tror jag du har många erfarenheter att tillägga!

  9. Björn Lilja says:

    Hej

    Dina tankar kring bloggmarknadsföring är utmärkta, där har jag inget ont att säga. 🙂

    Tack för en bra blogg!

  10. Tack för en bra artikel Rudolf.

    En klassiker, angående att du föredrar telefonen (något som jag själv börjar utnyttja då och då när jag verkligen vill nå någon):

    http://telehomo.istheshit.net/

    … men du vet, jag är för blyg för att ringa och störa någon 🙂

  11. Rudolf says:

    CJ:

    “no guts, no glory”

    /CR-gaysmurfen

  12. johan says:

    Bra Christian, som vanligt läsvärt och givande. Nu gäller det att bortse från 39.9 graders feber och försöka ge den egna bloggen lite kärlek…. eller så skiter jag i det,,,,

  13. Nu gjorde jag enligt din lista så får jag återkomma med resultaten om ett par veckor eller så. Pushade, skrev till en journalist och chattade med en bloggare om det: http://www.bjornsennbrink.se/domannamn/motivera-dig-till-en-eller-flera-geo-domaner/

  14. Rudolf says:

    Coolt, trial and error Björn!

Trackbacks

  1. Blandade tips del 13 | Webmastern.se says:

    […] Tack för ditt besök!Först ut idag är Christian på Disruptive.se som har skrivit en artikel Bloggmarknadsföring the Rudolf way!. Den handlar om hur man får människor att läsa ens innehåll och hur man bygger ett […]

  2. […] början av veckan skrev jag en ganska lång artikel om bloggmarknadsföring. Den handlar väldigt mycket om hur man får igång en dialog. Det är denna dialogen som bygger […]

  3. Bloggar i Fokus: Disruptive.nu - Christian Rudolf svarar på frågor om entreprenörskap, SEO, bloggning, nya medier och lite till | Bloggtidningen says:

    […] på kommenterarna, jrf med disruptives post om bloggmarknadsföring(lite ironi här ) http://disruptive.nu/2008/10/28/bloggmarknadsforing/ så ser du hur aktiva läsarna är. Avsändaren lyckas engagera människor. Man skall ha en […]

  4. […] Bloggmarknadsföring på ett mer teoretiskt plan. Vem är intresserad av ditt innehåll och hur packeterar du det. […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+