Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Bloggmarknadsföring B-kursen!

ekorreBloggmarknadsföring: Många är kallade, få är utvalda. I sökmotorstatistiken ser jag att varje dag söker folk på begrepp relaterade till hur man marknadsför sin blogg. De undrar hur man gör. Kanske drömmer de om att bli en ny Blondinbella eller så tycker de bara att det vore roligt att komma i kontakt med fler av sina likar. Skälen är antagligen lika många som de som söker. Det finns också många sätt. Denna blogpost handlar om ett av mina sätt. Detta sätt skiljer sig mycket från det sättet som Blondinbella använder sig av. Detta är ett sätt. Ta det bästa av det och gör till ert eget. Förbättra det med era tankar eller förkasta det för att ni har ett bättre sätt som ni kan berätta om. Jag kommer prata om hur jag ser på nätet, processer, händelser och vilken effekt mina handlingar får. Detta är ingen teorilektion. Bloggmarknadsföring är en praktiskt färdighet och för att lära sig praktik måste man ha tydliga instruktioner. Jag kommer att redovisa en kampanj för er, tankar strategi, resultat och effekt. Det är också läge för att varna er. Detta är en lång bloggpost.

Sökmotorer är viktiga men inte för alla bloggar. Disruptive är ett exempel på blogg där sökmotortrafiken inte har någon större betydelse. Våra besökare hittar hit på andra sätt. Blondinbella likaså. För Mjukvara.se är det inte så. Man kommer till Mjukvara.se för att man har en frågeställning och man klickar på länken i SERP:en för att man tror att Mjukvara.se kan hjälpa dig lösa eller få mer insikt i problemet man har.

Först måste jag förklara lite hur jag ser på nätet. Det finns några begrepp vi måste bekanta oss med:

Samhällen: Ni som läser detta är troligen med i entreprenörsamhället på nätet. Ni kanske har en blogg men det behöver inte vara så. Ni läser många fler bloggar än Disruptive. Troligen flera av dessa bloggar. Ni är primärt intresserade av entreprenörskap online och nätet är en stor del av ert liv. Detta är exempel på ett samhälle. Det finns fler inom kultur, seo, släktforskning, foto och det finns samhällen inom samhällena. Det är ett litet flytande begrepp och de flesta människor är med i många samhällen. Det är ingen medveten process att tillhöra ett samhälle. Människor bara är. Ett samhälle definieras ofta av någon annan än dess medlemmar.

Länkar: Länkar är blodflödet som försörjer detta jättelika forum som kallas internet. Bloggen är hjärtat och länken är blodet som flyter och får saker att fungera. Utan hyperlänken skulle nätet vara mindre än 1% av vad det är idag. Vad värre är, det vore bara en distributionsplattform. Inte alls ett socialt medium. Länken är viktig för Google men den är ofta viktigt för dig som bloggare. Det är nämligen det primära sättet att hitta nya sidor att kolla på eller att interagera med.

Relevans: Om en annan entreprenörsblogg länkar till Disruptive, då får man antagligen relevanta besökare. Den är också värdefullare om man tittar på den med Googles ögon. Du vill helst ha relevanta länkar. Inte nödvändigt relevant för din blogg men relevant för din bloggpost. Exempel: Om jag diskuterar regeringens företagspolitik. Då är det relevant med att bloggar som representerar regeringen länkar. Till min första sida vill jag dock att dessa entreprenörsbloggar länkar.

Så, nu förstår ni nätet lite bättre så låt oss gå över till mitt praktiska exempel för att se vad jag gjorde och vad som hände. På mjukvara.se skriver jag även om webapplikationer och en applikation som jag blev kär i under julen var Flickr. För er som använder det är det uppenbart. För er som inte gör det, tro mig. Det är en underbar webapplikation. Så jag bestämde mig för att Mjukvara.se skulle träffa bra på sökningar kring varumärket Flickr. Inte det mest konkurrensutsatta ordet men ingen promenad i parken.

När jag skriver såhär verkar det snyggt kronologiskt. Det är inte så. Dialog med många är sällan det men jag har lagt upp det kronologiskt för att det skall bli mer överblickbart. Värt att notera är att jag använder Pusha mycket under denna kampanjen också.

Steg 1: Jag börjar med att skapa en kom igång guide för Flickr. Syftet är att hjälpa de ovana komma igång och bemöta vad jag tror är ett stort problem för de ovana användarna, att undvika att bilderna blir tillgängliga externt. Vem är mottagare tänker jag?Vem är relevant Inte helt självklart men jag börjar med samhället fotobloggare. Det är bara gilla och sätta igång och kontakta dem. Detta blev resultatet, följande länkade till mig: Bildochfoto , Omdigitalkameror

Bloggbilder , Roberthammar.se , Stefan Tell ,Webmastern , Nätkoll , Bakgrunder, ,Eva ,TheBlackJacker . Mitt i alla denna dialog visar det sig även att jag fått en artikel i ett nyhetsbrev. Mina aktiviter ledde också till att jag under några timmar var på Knuff:

flickr-pa-knuff1

Tid för steg 1. Ca 8 timmars arbete

Steg 2: Skriva om Flickr som Forum/comunity. Flickr är en bara ett bildalbum. De har en typ av forum också som går ut på att interagera med varandra med fotona som bas. Här försökte jag hitta olika typer av aktörer som var intresserade av just begreppet forum. Det var platt fall. Intresset var sådär, CJ. Tyvärr är det ett alldeles för vanligt resultat när man länkbygger. Man har en ide men man är ensam om att tycka att den är intressant och samhällena är inte så stora.

Tid för detta: Ca 4 timmar

Steg 3: Frusterad vidare till nästa ide. Det borde finnas rätt mycket upphovrättsproblem kring Flickr. Skriver därför en artikel om hur Flickr hanterar Upphovsrätt och vad man kan göra om man tror man drabbats av upphovsrättsintrång. Intressant och hett ämne. Försöker hitta personer med juridisk ansats i sitt bloggande och hittar några. Dock inte det resultat jag vill ha. Tornebohm

Tid för detta:Ca 4 timmar

Steg 4: Hur man tjänar pengar på Flickr som Fotograf. Var en ingivelse jag fick av Stefan. Han hade en bra historia att berätta som jag tyckte var rolig att berätta. Jag tror inte jag länkbygger denna artikel så mycket. Antagligen trött.

Tid för detta: Ca två timmar

Steg 5: Vad kan bloggare använda Flickr till?

Syftet med denna var att se om de som bloggar om bloggande var intresserade, ett samhälle som det borde gå att bygga mot. Resultatet var dock sådär. Bloggproffs ,Björn

Tid för detta: Ca 4 timmar

Steg 6: Hur Flickr används av Kändisar. För er som inte vet det är jag svag för kändisar så denna blogpost var väldigt rolig att skriva. Tanken var att bearbeta mediasamhället, framförallt den type av media som skriver om kändisar. Resultat var dock dåligt. Den var inte paketerat på rätt sätt och budskapet var inte tillräckligt intressant. I detta fallet jobbade jag med telefon också, till skillnad från de andra stegen, då mail var det dominerande sättet.

Tid för detta: Ca 8 timmar

Steg 7: Jag avslutar min kampanj med att skriva en lång och nyttig artikel om Flickr på Mjukvara.se. Troligen är denna artikeln den bästa på svenska språket om just Flickr. Den både sammanfattar alla blogposter och adderar en del nytt. Den är också en bra bas för att uppdatera efterhand som jag skriver mer om Flickr som webtjänst. Den är inte marknadsförd men en summering av den och vilket värdeerbjudande den har läggs ut på Mjukvara.se kanal på Newsdesk direkt länk till pressrelease om Flickr. Dock är intresset svalt där. Newsdesk och migrering av innehåll är temat för  Bloggmarknadsföring, C-kursen.

Tid för detta: Ca 3 timmar

Avslutning: Att skapa innehåll och länkbygga är hårt arbete.  Du måste både kunna skriva, ha lite insikt och kunna hantera mycket dialog. Om målet är att bygga en stark sida med mycket förtroende från Google och hos andra människor är det dock nödvändigt. Man kan fortfarande fullänka sig till toppen men få saker slår många riktiga länkar, både ur Googles perspektiv och för ditt varumärke. Jobbar ni själv med liknande länkbyggande, skriv gärna en kommentar om hur ni jobbar. Detta är inte en exakt vetenskap och jag kommer aldrig vara fulllärd.

Ni ser också att det kan vara ett problem med relevans. Det beror dels på underutvecklade ekosystem.Det finns ganska få samhällen med många individer men också för att det är svårt. Framförallt för att nå de kvalitetsnivåer på ditt innehåll som gör att de relevanta bloggarna/sidorna länkar till dig.

Man måste tänka på att de flesta blogposter på nätet har ingen inlänk alls. Att få en länk är faktikst  ett lyckat resultat. Redan då står dina blogposter ut på ett sätt som är ovanligt. Så för er som vill jobba med länkanskaffning, tänk på det, en länk, är ett lyckande.

Effekt: Ca 4000 personer läste min Flickr guide under denna tidsperiod. Det är ca 100 personer per nedlagd timme. Ett ganska ok resultat. Den läses varje dag, fortfarande och den kommer läsas under lång tid framöver. Resultatet i sökmotorn kan ni själva testa genom att söka på relevanta ord.

Relaterade inlägg:

Bloggmarknadsföring på ett mer teoretiskt plan. Vem är intresserad av ditt innehåll och hur packeterar du det.

Hur man tjänar pengar på sin blogg.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Det är bara att gratulera till en lysande SERP-placering!

  2. N!cklas says:

    Just att bryta ner allt i tider och se resultatet därav utslaget var klart intressant. Får en att börja fundera på över att använda statisiken betydligt bättre än idag för att se vad man verkligen får ut av de olika saker som skrivs…
    Tack för en intressant postning!

  3. Nicklas:

    Lite tråkigt men på ett plan är det länkar per timme som räknas.

    Men skall man bygga ett varumärke, då skall man agera lite annorlunda. Men mer om det i andra bloggposter!

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+