Jag har tidigare skrivit om den uppenbara bristen på svenska VC-bloggar. I min och Rudolfs självpåtagna roll som bloggevangelister har vi givetvis pratat med olika svenska VC’s om detta och de flesta säger då att de skulle nog gärna vilja blogga även om de sedan snabbt anför tidsbrist som skäl till att dom inte gör det.
Jag köper inte riktigt det argumentet. Att dom säger att dom inte har tid är oftast bara en spegling av deras mentala attityd att bloggande är slöseri med tid. Då har man automatiskt sett bloggande som en onödig utgift. Istället för att se på det som en utgift så ska man se på det som en investering. Fred Wilson på den amerikanska riskkapitalfirman Union Square Ventures har i ett blogginlägg under rubriken “Do you ever do real work?” redogjort för den investering han själv gjort i och med sitt bloggande. Så här skriver han:
“But the time and energy I’ve put into this blog for the past five years has built a unique and very sophisticated audience. You are connectors and hubs of influence.”
Genom sitt bloggande kommer han i kontakt med de vassaste entreprenörerna och hans inlägg ger eko långt bortom hans traditionella kretsar. När han skriver om ett av sina portföljbolag kan det ge stora effekter i form av webb-pr då inlägget tas upp på Techmeme eller Techcrunch. Mer än en gång har han använt bloggen för att rekrytera folk till sina startups. Genom att interagera och konversera med andra via webben har Wilson byggt auktoritet, inte bara som investerare, utan främst som en person som är oerhört kunnig inom webb2.0 och social medier och någon man som entreprenör mer än någon annan skulle vilja ha som delägare.
Det finns många kunniga VC’s i detta avlånga land. Alla är oerhört upptagna. Men att de skulle vara mer upptagna än Fred Wilson har jag svårt att köpa.
Bloggande kan man verkligen se som en investering i ens egna varumärke och i ens befintliga och kommande relationer!
Inga frågor sägs vara dumma: Vad är en VC?
Det finns de som tycker att det är slöseri med tid att tala med andra också ;-), egentligen tror jag att dator med färgskärm och grafik för många betraktas som lek.
Attityd…
Att skriva kommentarer verkar vara en bra investering också. Katarina på UnikGrafik säger sig ha fått ca sju kundkontakter via Dan:s blogg.
http://www.dan.se/presentgenerator-for-latmaskar.html#comment-68763
@Jens, VC är en förkortning av Venture Capitalist, dvs Riskkapitalist.
Jens:
VC står för Venture Capital och ofta brukar man referera till en riskkapitalist som en VC
@Mary, sant….
Vad roligt Peter. Vi svarade i exakt samma ögonblickt till Jens. Nu kommer alla tro att vi är typ bloggtvillingar och tänker samma tankar i samma ögonblick 😉
Martin:
Kul att höra en sådan succehistoria!
Vi närmar oss med stormsteg tidpunkten då man istället för att fråga “bloggar du?” frågar “varför bloggar du _inte_?” (Sen behöver det inte vara blogga med text som Disruptive utan kanske bild, ljud, video etc. men på något sätt publicerar man sig själv.)
Tror på Zuckerbergs lag.
Jag förstår inte varför mina jämnåriga kollegor, 55+ ler i mjugg när jag säger att jag bloggar. Och säger: “Ja, ja, blogga på du…”. Nån som kan förklara?
Bengt:
de ser det som en kostnad som inte ger ngt!
Judith: Hade man haft lite bättre utrustning så kunde man säkert filma honom på ngn föreläsning. Dock tror jag det kräver mkt mer än min 3000 SEK kamera!