Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Lär dig Blogga som en Expert (Video)

Idag har jag nöjet att presentera en bra instruktionsvideo från Marcus Zacco, som driver Entreprenörsskola.se, om hur du skriver grymma bloggposter. Marcus är väldigt tydlig i sina instruktioner i videon och det Marcus gjort är att han skapat en konkret process som du kan använda varje gång du skapar en bloggpost för att öka kvalitetsnivån och förbättra ditt personliga varumärke. Kvalite på bloggposter och innehåll driver nämligen tweets, delningar på Facebook och länkar. Videon är sju minuter lång. Så spara den till en tidpunkt du då du kan sitta ned i lugn och ro och lyssna på den.

Mina Bästa Bloggtips!

“Pratar du med Människors intellekt skapar du insikt, pratar du med deras känslor, skapar du handling!

Jag vet inte alls vem som sagt detta men det funkar. Om du tvivlar så bara se på all reklam du utsätts för. Duktiga reklammakare pratar inte alls med din intellekt, de pratar med ditt hjärta. De vet att detta skapar någon typ av handling. Detta var en insikt som jag fick när jag skrev en bloggpost som heter “Jag älskar Internet” där jag spontant lyckades prata med många människors känslor. Jag tror många kände igen sig i den posten och att jag satte ord på något de redan kände. Flera tusen människor har läst den posten.

Nu behöver man inte alls vara lika känslosam som jag är i den posten för att få det att funka. Det finns små små detaljer som gör att du väcker känslor hos människor. Nedan har du några exempel att beakta.

  • Ögon! Ögon är själens spegel och du behöver ögon på en människa för att skapa en stark relation. Använd bilder på dig själv och dina läsare.
  • Skriv personligt. Använd personliga exempel. Du är en människa av kött och blod. Bete dig som en sådan. Bete dig inte som ett företag.
  • Ta ställning! Du har en inre moralisk kompass. Använd den.
  • Använd gyllene regeln!
  • Använd Video för det bygger en personligare relation. Dock med förbehållet att du måste hitta ett unikt format, precis som tex Marcus har gjort ovan.

Om du vill hjälpa Marcus i hans företagande och kunskapsspridande

Marcus behöver hjälp med att sprida sitt budskap och marknadsföra sig. Om du vill hjälpa honom så skriv en bloggpost och länka in videon i den posten. Nedan har du embeddkod att använda för att hjälpa Marcus!

<p><object width=”480″ height=”297″><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/SBRLh5mZZJw?fs=1&hl=sv_SE&rel=0″></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”http://www.youtube.com/v/SBRLh5mZZJw?fs=1&hl=sv_SE&rel=0″ type=”application/x-shockwave-flash” allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true” width=”480″ height=”297″></embed></object><br/>Video By <a href=”http://www.entreprenorskola.se/”>Entreprenörsskolan</a></p>

Mer Kunskap om Bloggande

Bloggandets kärna

Så här enkelt skapar du en framgångsrik Entreprenörsblogg

Transkribering av videon om hur man blir en proffsbloggare:

SÅ HÄR SKAPAR DU EN PROFFSBLOGG!

 

Hejsan! Markus Sacko här från Entreprenörskola.se. I dag i samarbete med Disruptive och idag ska vi bjuda er på en guide på hur du skriver proffsiga blogginlägg. Varsågod!

Hur du skriver proffsiga blogginlägg:

Bestäm varför du skriver.

Är det för att du ska förbättra din sökmotorsoptimering så att du hamnar högre upp i Google? Du kan också skriva för att bidra till en konversation, till exempel i en nyhetsartikel eller vad som helst. Eller erbjuda värde för läsaren. Det finns naturligtvis massor med saker du kan göra; du kan erbjuda tips, en guide till att göra någonting. Nyheter om branschen; vad som händer. Och erbjuda lösningar. Det är ingen ide att skriva blogginlägg hela tiden där man säger till exempel: ”Fem anledningar varför din webbsida suger.”, utan att erbjuda faktiska lösningar. Så, erbjud lösningar, för det handlar fortfarande om att erbjuda värde för läsaren. Alltid, alltid, alltid. Så det finns massor av anledningar till varför man skriver blogginlägg, så håll dig till den. För om du inte kan bestämma själv varför du skriver då finns det ingen anledning att läsa det heller.

 

Fokusera på läsaren.

Ingen bryr sig om dig, dig, dig, dig… Det största misstaget inom bloggande det är att bara skriva om sig själv, utan det handlar om läsaren. Så fort artikeln är ute på nätet så tillhör den läsarna, inte dig själv. Det är också viktigt att du lär känna din läsare. Vem är det som läser dina blogginlägg, vem är det som kommenterar? Vad är deras problem? Hur kan du erbjuda mer värde till dem?

 

Gör artikeln läsbar.

Det här är väl egentligen min favorit av de här för de flesta missar på några utav de här stegen.

Teckenbredd på 70-80 tecken. Det här bestämmer bloggdesignern men försök att hålla dig där i krokarna för att ögat, om det är bredare än så, har svårt att hoppa vidare till nästa rad, så bloggen och blogginlägget blir svårare att läsa och det påverkar ju antalet läsare som du har.

Välj ett läsbart typsnitt. Sans Serif fungerar bäst och vet du inte vad det är så är det Arial och Verdana. Det är teckensnitt där man inte har krumelurer i slutändan på bokstäverna.

Håll nere antalet rader per stycke. Återigen, ögat vill ha det enkelt att läsa så håll nere antalet rader. Finns det tjocka block med text så är det jobbigt att läsa.

Punktlistor fungerar hur bra som helst. Om du listar mer än tre saker så använd punktlistor.

Skriv rakt på sak. Undvik det här med hjärngympa. Ingen vill komma till ett inlägg och börja fundera på vad det egentligen är du menar, så skriv rakt på sak och undvik dubbel negativ. Undvik också frågor som du själv svarar på. Det blir som retorik, det blir jätte jobbigt att hänga med i texten och blir det jobbigt; då går man vidare. So keep it simple. Det är egentligen den devisen man bör följa.

Gör tråkiga ord sexiga. Vad jag gör när jag skriver blogginlägg, det är att jag läser igenom vad jag har skrivit och finns det några tråkiga ord som man kan piffa upp, göra lite mer färgglad, beskriva någonting på ett lite roligare sätt, utan att för den skull vara humoristisk eller någonting sådant utan bara vara lite intressantare. Jag väljer i all min enkelhet synonymer.se om jag hittar någonting som är tråkigt och använt.

Inkludera en bild. En bild luftar upp inlägget och det märks att någon har lagt lite extra tid. Själv använder jag Photoshop, jag har en standardstorlek som gör det lätt att klippa in en bild. Det gör all världens skillnad att läsa en blogg med bilder.

 

Gör artikeln delbar.

Gör det enkelt för läsaren att skicka vidare via Facebook och Twitter. Det är mycket enkelt att plocka in widgets och så vidare så se till att ha de knapparna där.

Fokusera lika mycket på titeln som innehållet. Titeln är anledningen till att man klickar på länken och läser inlägget. Titeln gör att folk vill dela med sig, om titeln är usel så vill folk, till exempel, inte Tweeta det för ingen kommer vilja klicka på det. Titeln är väldigt, väldigt viktig i att kommunicera värdet som artikeln har. Se till att inte ha för lång titel, det blir svårt att re-tweeta. Här är några bra exempel på början på olika titlar:

Sju smarta sätt…

Det antyder att det är en listtyp av inlägg.

Hur du… (någon sorts guide)

Guide till proffsig…

Inkludera en slagkraftig mening. Inkludera en mening som man kan komma ihåg, någonting som är värt att sprida vidare.

Slöa inte med sökmotorsoptimeringen. Lägg till en egen titel som passar sökmotorerna. Lägg till en beskrivning så kanske du får fler besökare via Google. Lägg också till taggar. Det är bra att göra det för att det finns widgets som använder taggar för att beskriva relaterade termer och så vidare. Det ger dig fler valmöjligheter.

Call to action. Vad ska de göra efter dem har läst inlägget? Annars kommer de bara lämna din sajt. Här kommer några exempel:

Läs det här

Köp detta

Prenumerera på nyhetsbrevet

Rekommendera till en vän

Gilla vår Facebook sida

Egen observation: Om du har ett kommersiellt meddelande, det kan var ett sälje-brev eller något liknande, så minskar mängden re- tweets dramatiskt. Folk vill inte dela med sig och det har med social media att göra. Så var lite försiktig med det, använd det lagom.

 

Detta var min guide till hur du skriver proffsiga blogginlägg. Vi ses i framtiden! Ha det bra, hej!

 

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Bra genomgång i videon. Just “call to action” i slutet av blogginläggen är något fler skulle dra nytta av för att fånga in besökarna och få dem att återkomma.

    För att gå över till ett helt annat ämne så nämnde du tidigare i veckan att du analyserade en konkurrent. Därför undrar jag om du möjligtvis har några tips på hur man bäst analyserar vad som krävs för att passera någon på ett specifikt sökord? I dagsläget så mäter jag i princip enbart antalet bakåtlänkar. Helst skulle jag vilja mäta antalet bakåtlänkar uppdelat på PR men jag har inte lyckats hitta ett bra verktyg för detta ännu. Även om PR inte är någon exakt vetenskap så ger det en hum om det krävs flera PR6-länkar eller om det räcker med PR2. Att manuellt kontrollera och sortera hundratals länkar känns inte aktuellt. Därför undrar jag om du möjligtvis har en ännu bättre metod att gå efter?

  2. Rudolf says:

    Stefan:

    Jag har byggt mig själv ett litet delningspluggin med call to action. Jag har ju ingen kommersiell agenda, däremot tycker jag det är roligt när mitt innehåll får fötter och sprids. Det funkar ganska bra faktikst. Snart kommer även andra få möjlighet att använda det!

  3. Rudolf says:

    Stefan:

    Du får gärna skicka över url och vilken du konkurerar med så kan jag berätta vad jag tycker!

    Det beror helt på vilken typ av sida. Är det mindre sidor, analyserar jag inte ens. Jag bara kör!

    Jag vill också betona att detta är inte en exakt analys. Mkt är känsla och erfarenhet kring länkar. Man måste bygga miljoner länkar och köra upp mot 50 projekt innan man kan säga att man kan ngt. Riktigt där är jag ännu inte.

    Några tumregler

    1. Jag kollar AC rank i majestic. Det finns fler måttstockar. Alla verktyg har en egen, mozrank osv osv. Det finns säkert 20 st därute.
    2. Ankartexter är viktigt. Hur många länkar har rätt ankartexter, jämför med konkurrent
    3.Vad tillåter google. Alltså har konkurrenterna kört på mkt ankartextlänkar, ja , då kan du göra detsamma. Tillåter inte google detta får du anpassa dig.
    4. Kolla konkurrentens onsite. Jobbar de med SEO är det väldigt troligt att de begränsat sig till 1-5 ordmoln. Är ordet du jobbar med ngn av dessa ordmoln. Du kan tex se det på deras internlänkning eller topflikar. Exempelvis tar det bara tre sekunder för dig att räkna ut de viktigaste orden på Mjukvara.se.

    Vi har alla olika personliga stil. Min erfarenhet och åsikt är att man skall bygga många länkar vars ankartext är detsamma som url/varumärke. Jag bygger dessutom förstasideslänkar, då det är
    1. Mest energi där
    2. Det tar ungefär lika mkt tid som andra länkar.
    3. Det är min övertygelse att förstasideslänkar med varumärkesankartext är en delfaktor när google bedömmer varumärken och varumärken i Google kommer bara bli viktigare. Det sistnämda är bara en åsikt, inte fakta.

    Därefter kompleterar jag med djuplänkar från artiklar. Jag djuplänkar sällan från förstasida, då jag betraktar det som ganska onaturligt. Jag jobbar heller ALDRIG med trackbackspam!

  4. Bra guide av Marcus! Konkret och tydligt!

  5. Santos says:

    Riktigt bra video! Konkret och tydlig som sagt.

    Men jag tror den hade varit ännu tydligare om Marcus hade tagit en blogg och ett blogginlägg som exempel och berättat hur en bra design, sökmotoroptimering och bloggtexter ser ut i verkligheten.

  6. Rudolf says:

    Bra Feedback Santos!

  7. Arne Evertsson says:

    Tittade på filmen. Jag är tveksam till att ofta använda rubriker som “7 smarta skäl…”. Det känns för mycket som en löpsedelsrubrik och därmed lite väl kommersiellt.

  8. Rudolf says:

    Arne

    Aftis använder ju sådant för att det funkar 😉

Trackbacks

  1. […] Disruptive har Marcus Zacco, som driver Entreprenörsskola.se skrivit en alldeles utmärkt bloggpost om att […]

  2. Ny design på Biggest-Loser.se says:

    […] såg jag en kort video på Disruptive med den intressanta titeln ”Såhär skapar du en proffsblogg”. Ett av tipsen som jag […]

  3. […] bättre inlägg, i alla fall vill jag det. Därför blev jag så glad när jag hittade videon Lär dig Blogga som en Expert på distruptive.nu. Jag tycker du ska titta på den också! Video By Entreprenörsskolan Jag som […]

  4. Bli en proffsbloggare | Feedpublisher says:

    […] bättre inlägg, i alla fall vill jag det. Därför blev jag så glad när jag hittade videon Lär dig Blogga som en Expert på distruptive.nu. Jag tycker du ska titta på den […]

  5. […] bättre inlägg, i alla fall vill jag det. Därför blev jag så glad när jag hittade videon Lär dig Blogga som en Expert på distruptive.nu. Jag tycker du ska titta på den […]

  6. […] bättre inlägg, i alla fall vill jag det. Därför blev jag så glad när jag hittade videon Lär dig Blogga som en Expert på distruptive.nu. Jag tycker du ska titta på den […]

  7. […] bättre inlägg, i alla fall vill jag det. Därför blev jag så glad när jag hittade videon Lär dig Blogga som en Expert på distruptive.nu. Jag tycker du ska titta på den […]

  8. […] bättre inlägg, i alla fall vill jag det. Därför blev jag så glad när jag hittade videon Lär dig Blogga som en Expert på distruptive.nu. Jag tycker du ska titta på den […]

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+