Det är min övertygelse att Google har kapitulerat inför köpta länkar och andra märkliga metoder för att ranka och kommunicera genom deras system(Om du tillhör deras VIPklubb). Tecknen för dessa blir bara fler och fler. Idag skall vi visa hur tex Aftonbladet(och SEB) kan spamma Google News för att sprida sitt köpta budskap som är ett bevis av många för mitt påstående.
Nedan finner ni en skärmdump från Google News. Jag råkar veta vilken sökning jag skall göra men då Aftonbladet sprutar in olika köpta artiklar varje dag, finns det många fler sökningar där deras spam dyker upp. Speciellt relaterade till sökningar inom företagande, entreprenörskap bolån och andra viktiga ord för SEB
Klickar man på Aftonbladslänken kommer man hit(Jag har ingen lust att länka)
Som ni ser är det ju en annons från SEB men det är en redaktionell annons och troligen hade inte Google denna typen av innehåll i åtanke när man skapade Google News.
Varumärken kommer undan med vad som helst i Googles ekosystem
Detta är ett exempel på hur man kan svina sig i Google system om man har ett varumärke för att få ut just sitt budskap. Google lär knappast kasta ut Aftonbladet från Google News. Det vore ju faktiskt att göra Google News sämre. Så man låter det vara. Det kan vara såklart vara så att Aftonbladet själva har inte riktigt koll på vad de håller på med, internetkompetens är trots allt inte deras kärnområde.(Deras kompetens är djupare inom områden som Linda Rosings Tuttar och aggressiv viktnedgång). Om det är fallet så tycker jag det är ännu värre än att göra detta medvetet. Att vara en av Sveriges största aktörer på Internet och inte ha full koll på vad man pysslar på internet med tycker jag är rätt tragiskt. Man har råd att köpa in folk som kan något.
Trevlig iaktagelse. SCB är säkert väl medvetna om att de kan använda Aftonbladets redaktionella annonser för att få en gräddfil till SERP-toppen.
Jag tror att det snarare handlar om att Sverige är en galet eftersatt marknad, där det mesta som utformats nyhetslikt på en utvald domän rankar i News, än att det är en medveten strategi från AB/SEB sida.Att det råkar slinka med någon advertorial på aftonbladet.se tycker jag inte är hela världen.
Betydligt värre är att pressmedelandesiter som mynewsdesk.com och bloggar listas.
Jag blir ju knappast förvånad om aftonbladet medvetet spammar och ännu mindre förvånad om de inte har en aning om vad de pysslar med.
Christian
Jag håller inte med dig om mynewsdesk. Man kan såklart ifrågasätta om allt där är nyheter men samma argument kan användas mot media. Det publiceras mkt trams. Låt oss fortsätta mitt exempel med Linda Rosing
http://news.google.com/news/search?pz=1&cf=all&ned=sv_se&hl=sv&q=linda+rosing&btnmeta_news_search=S%C3%B6k+nyheter
Eftersom Media definerar vad som är en nyhet får vi nog leva med sådant här.
Min poäng är också, att om jag gjorde motsvarande, skulle jag nog inte få lov att vara kvar i Google News. På det stora hela är det ingen stor grej egentligen, speciellt sett med vad SEB pysslar med på annat håll men det är ett gott exempel på vad man kan pyssla med!
Detta är åter igen en tydlig signal på att Google favoriserar stora varumärken och skulle du eller jag göra samma sak, precis som du säger så skulle vi åka ut direkt, Bra post!
Robert
Prenumererar ni inte på Aftonbladets kampanjsidor??
http://www.aftonbladet.se/kampanj/rss.xml
Tyvärr är detta förmodligen inte så ovanligt, tror stora varumärken är ganska medvetna om att andra regler gäller för dem än för vanliga dödliga, och drar nytta av detta. Har sett andra exempel internationellt också.
“Aftonbladet själva har inte riktigt koll på vad de håller på med, internetkompetens är trots allt inte deras kärnområde.(Deras kompetens är djupare inom områden som Linda Rosings Tuttar och aggressiv viktnedgång)”
Absolut, helt klockrent! Att de möjligen inte vet vad de sysslar med förvånar mig inte en sekund men självklart förvånar det mig heller inte om de medvetet spammar. Ingenting förvånar mig över huvud taget när det gäller den tidningen.
Men jag förstår att det är något av ett dilemma för Google. Göra sitt jobb och straffa ett känt varumärke med ett möjligen fattigare sökresultat som följd. Eller se mellan fingrarna, låta skojarna hållas och få till ett sök som besökarna förväntar sig.
Såg ungefär samma sak hos SvD: www svd se/kampanj/seb/?/studie-intensiven men där har länkarna nofollow åtminstone. Är det nåt som SEB har börjat med nu eller kör AB med follow och SvD nofollow?
Jonas
När jag kollade hade AB No follow på länkarna.