Sidkarta | Disruptive RSS | Kommentarer RSS

Aftonbladet först med att Spamma Google News

Det är min övertygelse att Google har kapitulerat inför köpta länkar och andra märkliga metoder för att ranka och kommunicera genom deras system(Om du tillhör deras VIPklubb). Tecknen för dessa blir bara fler och fler. Idag skall vi visa hur tex Aftonbladet(och SEB) kan spamma Google News för att sprida sitt köpta budskap som är ett bevis av många för mitt påstående.

Nedan finner ni en skärmdump från Google News. Jag råkar veta vilken sökning jag skall göra men då Aftonbladet sprutar in olika köpta artiklar varje dag, finns det många fler sökningar där deras spam dyker upp. Speciellt relaterade till sökningar inom företagande, entreprenörskap bolån och andra viktiga ord för SEB

Klickar man på Aftonbladslänken kommer man hit(Jag har ingen lust att länka)

Som ni ser är det ju en annons från SEB men det är en redaktionell annons och troligen hade inte Google denna typen av innehåll i åtanke när man skapade Google News.

Varumärken kommer undan med vad som helst i Googles ekosystem

Detta är ett exempel på hur man kan svina sig i Google system om man har ett varumärke för att få ut just sitt budskap. Google lär knappast kasta ut Aftonbladet från Google News. Det vore ju faktiskt att göra Google News sämre. Så man låter det vara. Det kan vara såklart vara så att  Aftonbladet själva har inte riktigt koll på vad de håller på med, internetkompetens är trots allt  inte deras kärnområde.(Deras kompetens är djupare inom områden som Linda Rosings Tuttar och aggressiv viktnedgång). Om det är fallet så tycker jag det är ännu värre än att göra detta medvetet. Att vara en av Sveriges största aktörer på Internet och inte ha full koll på vad man pysslar på internet med tycker jag är rätt tragiskt. Man har råd att köpa in folk som kan något.

About

Christian Rudolf, mitt Entreprenörskap är sökbyrån Topdog.nu, där jag hjälper stora Svenska företag med deras SEO. Även privat är jag en nätnörd men är även förtjust i matlagning, fika, mopsar & friluftsliv.
Du hittar mig på Twitter här

Comments

  1. Trevlig iaktagelse. SCB är säkert väl medvetna om att de kan använda Aftonbladets redaktionella annonser för att få en gräddfil till SERP-toppen.

  2. Jag tror att det snarare handlar om att Sverige är en galet eftersatt marknad, där det mesta som utformats nyhetslikt på en utvald domän rankar i News, än att det är en medveten strategi från AB/SEB sida.Att det råkar slinka med någon advertorial på aftonbladet.se tycker jag inte är hela världen.

    Betydligt värre är att pressmedelandesiter som mynewsdesk.com och bloggar listas.

  3. Erik says:

    Jag blir ju knappast förvånad om aftonbladet medvetet spammar och ännu mindre förvånad om de inte har en aning om vad de pysslar med.

  4. Rudolf says:

    Christian

    Jag håller inte med dig om mynewsdesk. Man kan såklart ifrågasätta om allt där är nyheter men samma argument kan användas mot media. Det publiceras mkt trams. Låt oss fortsätta mitt exempel med Linda Rosing
    http://news.google.com/news/search?pz=1&cf=all&ned=sv_se&hl=sv&q=linda+rosing&btnmeta_news_search=S%C3%B6k+nyheter

    Eftersom Media definerar vad som är en nyhet får vi nog leva med sådant här.

    Min poäng är också, att om jag gjorde motsvarande, skulle jag nog inte få lov att vara kvar i Google News. På det stora hela är det ingen stor grej egentligen, speciellt sett med vad SEB pysslar med på annat håll men det är ett gott exempel på vad man kan pyssla med!

  5. Robert says:

    Detta är åter igen en tydlig signal på att Google favoriserar stora varumärken och skulle du eller jag göra samma sak, precis som du säger så skulle vi åka ut direkt, Bra post!

    Robert

  6. lassegw says:

    Prenumererar ni inte på Aftonbladets kampanjsidor??

    http://www.aftonbladet.se/kampanj/rss.xml

  7. Seotjejen says:

    Tyvärr är detta förmodligen inte så ovanligt, tror stora varumärken är ganska medvetna om att andra regler gäller för dem än för vanliga dödliga, och drar nytta av detta. Har sett andra exempel internationellt också.

  8. Bosse says:

    “Aftonbladet själva har inte riktigt koll på vad de håller på med, internetkompetens är trots allt inte deras kärnområde.(Deras kompetens är djupare inom områden som Linda Rosings Tuttar och aggressiv viktnedgång)”

    Absolut, helt klockrent! Att de möjligen inte vet vad de sysslar med förvånar mig inte en sekund men självklart förvånar det mig heller inte om de medvetet spammar. Ingenting förvånar mig över huvud taget när det gäller den tidningen.

    Men jag förstår att det är något av ett dilemma för Google. Göra sitt jobb och straffa ett känt varumärke med ett möjligen fattigare sökresultat som följd. Eller se mellan fingrarna, låta skojarna hållas och få till ett sök som besökarna förväntar sig.

  9. Jonas says:

    Såg ungefär samma sak hos SvD: www svd se/kampanj/seb/?/studie-intensiven men där har länkarna nofollow åtminstone. Är det nåt som SEB har börjat med nu eller kör AB med follow och SvD nofollow?

  10. Christian says:

    Jonas
    När jag kollade hade AB No follow på länkarna.

Trackbacks

  1. […] Aftonbladet först med att Spamma Google News – Disruptive – Allt om Entreprenörskap oc… Det är min övertygelse att Google har kapitulerat inför köpta länkar och andra märkliga metoder för att ranka och kommunicera genom deras system(Om du tillhör deras VIPklubb). Tecknen för dessa blir bara fler och fler. Idag skall vi visa hur tex Aftonbladet(och SEB) kan spamma Google News för att sprida sitt köpta budskap som är ett bevis av många för mitt påstående. (tags: aa Google-News nyheter nyhetstjänst Google spam) […]

  2. […] Disrupive om hur Aftonbladet spammar Google News […]

Speak Your Mind

*

Disruptive.nu - Av Entreprenörer, för entreprenörer

Sommaren 2007 satt vi på Peters varma balkong och tyckte vi skulle göra något. Resultat är det du ser här, Disruptive.nu en blogg om Entreprenörskap och Internet. Vi tyckte att samtalet om Entreprenörskap & Företagande var något vi inte kände igen oss i. Det är inte så konstigt då samtalet om entreprenörskap inte domineras av entreprenörer & Företagare, utan av institutioner eller personer vars finansiering kommer från det offentliga. Vi ville bli en något annorlunda röst och berätta om vår verkligheten och de historier om entreprenörskap vi upplevt eller fått berättade för oss.

Hos Disruptive kommer du väldigt sällan finna artiklar om hur man sparar pengar på skatten eller den optimala juridiska strukturen på ditt företag Här finner du istället personliga berättelser om entreprenörskap som är underhållande, personliga och lärorika. Både våra egna entreprenörsberättelser men även andras i video och intervjuformat.

Internet och Sociala Medier-Vår tids revolution

Alla vi fyra som skriver här, är engagerade i Internet. Det är vår arena och ett språk vi pratar nästan flytande. Internet är också vår tids revolution, en historisk händelse för mänskligheten som vi inte fullo kommer förstå förrän vi sitter på hemmet och byter historier. Vårt entreprenörskap är också nära kopplat till denna förändring av vårt samhälle och ekonomi.Vi som skriver här har tillsammans drivit företag inom de flesta aspekter av internet, alltifrån mobilapputveckling till sökmotorprojekt. Hos disruptive finner du guider och steg för steg artiklar kring olika problem på internet men också djupare filosofiska artiklar om vad internet är, konsekvenser och hur vi nog måste förhålla oss till Internet.

Sökmotoroptimering & Sökmarknadsföring

Det är svårt att skriva om internet utan att prata om sök och Google, det är dessutom mitt, Christians, yrke, då jag driver en byrå, specialiserad på högkonkurrensvertikaler i Google. Sök är den mest komplexa formen av marknadsföring som finns idag. Här på disruptive försöker jag även spegla sök ur lite speciella perspektiv, exempelvis, diskussion om ekosystemet sök eller hacking. Även sökmotorbranschen i skandinavien är utsatt för granskning och diskussion.

Google+